• Home
  • محبوبه خنشان

    List of Articles محبوبه خنشان


  • Article

    1 - نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمال‌گرایی و صفات شخصیت با استرس تحصیلی
    Educational researches , Issue 1 , Year , Summer 2024
    بر اساس پژوهش‌های گوناگون، دانش‌آموزان در زمان تحصیل، استرس زیادی را متحمل می‌شوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. لذا لازم است عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی بررسی شود. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تبیین More
    بر اساس پژوهش‌های گوناگون، دانش‌آموزان در زمان تحصیل، استرس زیادی را متحمل می‌شوند. استرس تحصیلی اگر شدت یابد یا ادامه پیدا کند، در زمینه سلامت روانی و بهزیستی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. لذا لازم است عوامل مؤثر بر استرس تحصیلی بررسی شود. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تبیین استرس تحصیلی بر اساس کمال گرایی و صفات شخصیت با میانجیگری اشتیاق تحصیلی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان به تعداد 6470 نفر بودند. 400 دانش آموز ( 200 پسر و 200 دختر) با روش نمونه‌گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (SLSI) ، پرسشنامه کمال گرایی چند بعدی فراست (MPS) ، پرسشنامه ویژگی های شخصیت نئو (NEO-FFI) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (AES) پاسخ دادند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد، الگوی پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین، نتایج نشان داد که، بین کمال گرایی، صفات شخصیت و اشتیاق تحصیلی با استرس تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل مسیر نشان داد که، اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمال‌گرایی و باز بودن به تجربه با استرس تحصیلی نقش میانجی دارد. یافته های پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای روانشناسان تربیتی و مشاوران مدرسه جهت مداخله های آموزشی پیشگیرانه برای کنترل و پیشگیری از استرس تحصیلی دانش آموزان است. Manuscript profile