• Home
  • سعید بنائی زاده

    List of Articles سعید بنائی زاده


  • Article

    1 - بررسی نقش مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان: یک مطالعه کیفی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 71 , Year , Spring 2024
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین بر مؤلفه‌های زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخا More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط (گیم های آنلاین) گروهی در زندگی نوجوانان انجام شد. با توجه به اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین بر مؤلفه‌های زندگی اجتماعی افراد، نیاز است با طراحی یک مطالعه کیفی، بیشتر متوجه دنیای ذهنی مخاطبان و علاقه مندان این بازی‌ها شد، اثرات اجتماعی این نوع از بازی‌ها را از دریچه نگاه گیمرها که اغلب در سنین نوجوانی و جوانی هستند بررسی کرد و تجربیات، نظرات و خواسته‌های آنان را مورد توجه قرار داد تا بتوان به گونه بهتری به بررسی جوانب و تأثیرات مختلف این بازی‌های رایانه‌ای پیشرفته پرداخت. نکته حائز اهمیت این است که رسانه‌ها و ابزارهای نوین (فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای) خود فرهنگی را به وجود آورده است که بر فرهنگ عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تأثیر گذاشته است. لذا با وجود گستردگی روز افزون این رسانه‌ها، ابزارها، نرم افزارها و سخت افزارها و... که با محبوبیت و استقبال چشم گیری همراه بوده است، پژوهش حاضر در صدد این است که با استفاده از یک طرح کیفی، به شناسایی و بررسی مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی در زندگی نوجوانان بپردازد. روش این پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل مضمون گام به گام براون و کلارک بود. نمونه‌گیری به صورت غیراحتمالی و از نوع هدفمند و گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه انجام شد. بدین منظور، از 12 نوجوان گیمر بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها به 54 کد اولیه، 8 مضمون پایه، 2 مضمون سازمان دهنده شامل «مؤلفه‌های اجتماعی مثبت و سازنده» و «مؤلفه‌های اجتماعی منفی و مخرب» و یک مضمون فراگیر با عنوان «مؤلفه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای برخط گروهی» منجر شد. نتایج نشان داد عوامل مختلفی ممکن است در ارتباطات اجتماعی پیرامون بازی‌های رایانه‌ای برخط نوین دخیل باشند که در زندگی اجتماعی نوجوانان که عمده گیمرهای این بازی‌ها را تشکیل می‌دهند، اثرگذار باشند. شناسایی و بررسی این مؤلفه‌ها می‌تواند در طراحی و اصلاح برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین ارتباط مؤثر بین افرادی که به هر نحو با نوجوانان در ارتباط هستند کمک قابل توجهی کند. Manuscript profile