Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue4,Year,
Winter
2017
سیستم تعلیق یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده خودرو میباشد که هدف اصلی آن جداسازی بدنه خودرو از ارتعاشات ناشی از شرایط مختلف جادهای میباشد. امروزه دستیابی به یک سیستم تعلیق که بتواند خود را با شرایط مختلف جاده تطبیق دهد چالش پیشروی شرکتهای سازنده خودرو میباشد. شرایط More
سیستم تعلیق یکی از اجزاء مهم تشکیل دهنده خودرو میباشد که هدف اصلی آن جداسازی بدنه خودرو از ارتعاشات ناشی از شرایط مختلف جادهای میباشد. امروزه دستیابی به یک سیستم تعلیق که بتواند خود را با شرایط مختلف جاده تطبیق دهد چالش پیشروی شرکتهای سازنده خودرو میباشد. شرایط جاده و سرعت پیشروی خودرو از عوامل متغییر با زمان میباشند که باعث میشود رفتار دینامیکی سیستم تعلیق بسیار تصادفی باشد. از اینرو طراحی و کنترل یک سیستم تعلیق که قابلیت تطبیق و انعطافپذیری مناسب در مواجه با شرایط مختلف جاده و سرعت پیشروی را داشته باشد، امری ضروری میباشد. در این پژوهش مدل دینامیکی خطی برای چهار چرخ خودرو در نظر گرفته شد و سپس معادلات دینامیکی مربوط به آن استخراج گردید. در ابتدا کنترلکننده فازی برای سیستم تعلیق خودرو طراحی شد، در مرحله بعد سیستم تعلیق خودرو با کنترلکننده فازی در مواجه با شرایط مختلف جاده و سه سرعت پیشروی قرار گرفت. سپس با استفاده از دادههای مربوط به کنترلکننده فازی دو کنترلکننده دیگر از طریق سیستم استنتاج تطبیقی عصبی-فازی مبتنی بر تقسیمبندی توری و خوشهبندی فازی آموزش داده شدند. نتایج شبیهسازی نشان دادند که کنترل کننده تطبیقی عصبی- فازی مبتنی بر خوشهبندی فازی با وجود تغییر در شرایط جاده و سرعت خودرو عملکرد سیستم تعلیق را بصورت قابل ملاحظهای بهبود میدهد، و در مقایسه با سایر روشهای کنترلی توانایی بیشتری در کاهش شتاب خطی بدنه خودرو دارد.
Manuscript profile
Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue5,Year,
Winter
2019
این مقاله به شناسایی ترکهای عرضی در شافتهای دوار میپردازد. در این تحقیق پس از استخراج روابط حاکم، عمقها و موقعیتهای متفاوت برای ترک عرضی در یک محور دوار یک کمپرسور با استفاده از مدل ترک تنفسکننده بررسی شد. مدل ترک تنفس کننده نسبت به سایر مدل ها، انطباق بهتری با رف More
این مقاله به شناسایی ترکهای عرضی در شافتهای دوار میپردازد. در این تحقیق پس از استخراج روابط حاکم، عمقها و موقعیتهای متفاوت برای ترک عرضی در یک محور دوار یک کمپرسور با استفاده از مدل ترک تنفسکننده بررسی شد. مدل ترک تنفس کننده نسبت به سایر مدل ها، انطباق بهتری با رفتار ترک واقعی دارد. ترک براساس اصول مکانیک شکست مدل شده و معادلات حرکت سیستم استخراج شد. برای مدلسازی رفتار واقعی ترک در باز و بسته شدن ، از ضریب شدت تنش استفاده شده است. این مدل می تواند مقدار استحکام محور ترکدار را در هر محدوده سرعت بر حسب زاویه مشخص کند. نتایج نشان می دهند که در نقاطی که ترک کاملاً بسته است سختی محور دارای مقدار بیشینه خود میباشد. با افزایش عمق ترک، سختی محور کاهش مییابد. هارمونیک اول در طیف فرکانسی مربوط به اثر نابالانسی می باشد و هارمونیک دوم مربوط به اثر ترک است که با افزایش عمق ترک، دامنه آن افزایش می یابد. از کاهش فرکانس دوم و افزایش دامنه هارمونیک دوم می توان برای شناسایی ترک در محورهای دوار استفاده کرد.
Manuscript profile
Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue5,Year,
Winter
2019
در تحقیق حاضر محور دوار با استفاده از مدل تیر اویلر-برنولی شبیهسازی میشود. نیروهای وارد بر تیر تحت اثر ارتعاشات آن از سمت جریان داخلی، با استفاده از تئوری بدنههای باریک (Slender body theorem) شبیهسازی میشود. برای انتقال معادلات از فضای محلی به غیر محلی از تئوری اری More
در تحقیق حاضر محور دوار با استفاده از مدل تیر اویلر-برنولی شبیهسازی میشود. نیروهای وارد بر تیر تحت اثر ارتعاشات آن از سمت جریان داخلی، با استفاده از تئوری بدنههای باریک (Slender body theorem) شبیهسازی میشود. برای انتقال معادلات از فضای محلی به غیر محلی از تئوری ارینگن استفاده شده است. سپس با ترکیب معادلات حاکم بر محور دوار با نیروهای داخلی وارد شده از طرف جریان، معادلات خطیسازی شدهی همگیر سیستم استخراج میشود. سپس با استفاده از روشهای تحلیل بردار ویژه، فرکانسهای طبیعی ارتعاشات محور و پایداری آن در سرعتهای دورانی مختلف مطالعه میشود. همچنین اثر پارامترهایی چون سرعت دورانی، نسبت جرمی جریان داخلی به جرم محور، ضریب لاغری محور بر مرز پایداری بررسی خواهد شد.
Manuscript profile
Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering
,
Issue4,Year,
Summer
2017
In this paper, free vibration analysis and forced vibration analysis of FG doubly clamped micro-beams is studied based on the third order shear deformation and modified couple stress theories. The size dependent dynamic equilibrium equations and both the classical and n More
In this paper, free vibration analysis and forced vibration analysis of FG doubly clamped micro-beams is studied based on the third order shear deformation and modified couple stress theories. The size dependent dynamic equilibrium equations and both the classical and non-classical boundary conditions are derived using a variational approach. It is assumed that all properties of the FG micro-beam follow a power law form through thickness. The motion equations are solved by employing Furrier series in conjunction with Galerkin method. Also, effects of aspect ratio, power index and dimensionless length scale parameter on the natural frequencies and amplitude-excite frequency curves are investigated. Findings indicate that dimensionless frequencies are strongly dependent on the values of the material length scale parameter and power index. The numerical results of this study indicate that if the thickness of the beam is in the order of the material length scale parameter, size effects are more significant.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications