Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue2,Year,
Autumn
2015
در این پژوهش رفتار ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال هیدروکسید منیزیم-اتیلن گلیکول بصورت آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایشات در کسرهای حجمی مختلف (1/0، 2/0، 4/0، 8/0، 1، 5/1 و 2%) و در دماهای 23 و 55 درجه سانتیگراد انجام گرفته است. نانوذره مورد استفاده در این مطا More
در این پژوهش رفتار ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال هیدروکسید منیزیم-اتیلن گلیکول بصورت آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایشات در کسرهای حجمی مختلف (1/0، 2/0، 4/0، 8/0، 1، 5/1 و 2%) و در دماهای 23 و 55 درجه سانتیگراد انجام گرفته است. نانوذره مورد استفاده در این مطالعه دارای قطر متوسط 10 نانومتر میباشد. همچنین رفتار نیوتنی نانوسیال با بررسی نرخ برش آن ثابت گردید. نتایج بیانگر این موضوع هستند که با افزایش کسرحجمی، ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال نیز افزایش پیدا میکند. این افزایش در ویسکوزیته دینامیکی در دماهای پایین، در مقایسه با دماهای بالا، چشمگیرتر میباشد.
Manuscript profile
Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue5,Year,
Winter
2015
در مطالعه حاضر به اندازهگیری ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال هیدروکسیدمنیزیم-اتیلن گلیکول پرداخته شده است. با توجه به محدودیتهای مدلهای ارائه شده پیشین جهت تخمین ویسکوزیته دینامیکی، مدلی جدید بر اساس دادههای آزمایشگاهی جهت تخمین ویسکوزیته دینامیکی این نانوسیال ارائه شده More
در مطالعه حاضر به اندازهگیری ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال هیدروکسیدمنیزیم-اتیلن گلیکول پرداخته شده است. با توجه به محدودیتهای مدلهای ارائه شده پیشین جهت تخمین ویسکوزیته دینامیکی، مدلی جدید بر اساس دادههای آزمایشگاهی جهت تخمین ویسکوزیته دینامیکی این نانوسیال ارائه شده است. نتایج حاصل از آزمایشات حاکی از این موضوع است که با افزایش کسر حجمی نانوذرات، ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال نیز افزایش پیدا میکند. همچنین در دماهای پایین، در مقایسه با دماهای بالاتر، این افزایش در ویسکوزیته چشمگیرتر میباشد. علاوهبراین، در دمای 55 درجه سانتیگراد، کسر حجمی نانوذرات تاثیر قابل توجهی در ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال ندارد. این ویژگی خاص میتواند بعنوان مهمترین دستاورد پژوهش حاضر در کاربردهای صنعتی و مهندسی این نانوسیال محسوب گردد.
Manuscript profile
Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue1,Year,
Summer
2015
در تحقیق حاضر به مطالعه آزمایشگاهی و تجربی ضریب هدایت حرارتی نانوسیال هیدروکسیدمنیزیم-اتیلن گلیکول پرداخته شده است. آزمایشات در محدوده دمایی بین 24 تا 55 درجه سانتیگراد و در هفت کسر حجمی مختلف (1/0، 2/0، 4/0، 8/0، 1، 5/1 و 2 %) درصد انجام شده است. نتایج حاکی از این موضو More
در تحقیق حاضر به مطالعه آزمایشگاهی و تجربی ضریب هدایت حرارتی نانوسیال هیدروکسیدمنیزیم-اتیلن گلیکول پرداخته شده است. آزمایشات در محدوده دمایی بین 24 تا 55 درجه سانتیگراد و در هفت کسر حجمی مختلف (1/0، 2/0، 4/0، 8/0، 1، 5/1 و 2 %) درصد انجام شده است. نتایج حاکی از این موضوع است که تغییرات در ضریب هدایت حرارتی نانوسیال هیدروکسید منیزیم- اتیلن گلیکول با دما، در کسرهای حجمی پایین تر از 0.4%، در مقایسه با کسرهای حجمی بالاتر، بسیار ناچیز میباشد. همچنین بیشترین و کمترین درصد افزایش در ضریب هدایت حرارتی در کسرحجمی 2% بترتیب برابر با 22% در دمای 55 درجه سانتیگراد و 13% در دمای 24 درجه سانتیگراد اتفاق میافتد.
Manuscript profile
Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue5,Year,
Winter
2016
در پژوهش حاضر به بررسی کاربردهای نانوسیالات در صنایع مختلف پرداخته شده است. نانوسیالات دسته جدیدی از سیالات هستند که با پراکنده کردن نانوذرات (کمتر از 100 نانومتر) در یک سیال ایجاد میشوند. این سیالات دارای ضریب انتقال حرارت بالاتری نسبت به سیالات رایج انتقال دهندهی ح More
در پژوهش حاضر به بررسی کاربردهای نانوسیالات در صنایع مختلف پرداخته شده است. نانوسیالات دسته جدیدی از سیالات هستند که با پراکنده کردن نانوذرات (کمتر از 100 نانومتر) در یک سیال ایجاد میشوند. این سیالات دارای ضریب انتقال حرارت بالاتری نسبت به سیالات رایج انتقال دهندهی حرارت هستند. امروزه با توجه به رشد روز افزون کاربرد نانوسیالات در سیستمهای حرارتی، روغن موتورها، روان کنندهها، و سایر فناوریها، این دسته از سیالات به شدت در کانون توجه محققان قرار گرفتهاند. در این پژوهش کاربرد نانوسیال در مبدلهای حرارتی، لوله حرارتی نوسانی، چیلرها، گرمایش خورشیدی آب، ماشینکاری، خنککاری موتور خودروها، خنککاری قطعات الکترونیکی و خنککاری راکتورهای هستهای مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که نانوسیالات دارای ضریب انتقال حرارت بالاتری نسبت به سایر سیالات متداول هستند.
Manuscript profile
Journal of Mechanical Engineering and Vibration
,
Issue2,Year,
Autumn
2013
در پژوهش حاضر به بررسی اثر نرخ برش بر ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال ترکیبی نانولولهکربنی چندجداره/ اکسیدروی- روغن موتور پرداخته شده است. نانوسیال مورد مطالعه با استفاده از روش دومرحلهای و بدون استفاده از هیچگونه پایدار کننده در کسرهای حجمی مختلف (125/0، 5/0 و 1 درصد) بع More
در پژوهش حاضر به بررسی اثر نرخ برش بر ویسکوزیته دینامیکی نانوسیال ترکیبی نانولولهکربنی چندجداره/ اکسیدروی- روغن موتور پرداخته شده است. نانوسیال مورد مطالعه با استفاده از روش دومرحلهای و بدون استفاده از هیچگونه پایدار کننده در کسرهای حجمی مختلف (125/0، 5/0 و 1 درصد) بعنوان نمونه آزمایشگاهی تولید شد. کلیه آزمایشات در محدوده دمایی بین 5 تا 55 درجه سانتیگراد و در نرخهای برش بین 50 تا 1000 دور بر دقیقه انجام شده است. نتایج آزمایشات انجام شده برروی نانوسیال مورد مطالعه نشان میدهد که گرچه سیال پایه در تمامی دماها و نرخهای برش مورد مطالعه رفتاری نیوتنی از خود نشان میدهد، نانوسیال تولید شده در دماهای 5 و 15 درجه سانتیگراد، رفتاری غیرنیوتنی و در دماهای 25، 35، 45 و 55 درجه سانتیگراد، رفتار نیوتنی از خود نشان میدهد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications