• Home
  • وحید حسینی تودشکی

    List of Articles وحید حسینی تودشکی


  • Article

    1 - تأثیر خطواره های مغناطیسی بر روی رودخانه قزل اوزن
    , Issue 2 , Year , Winter 2021
    رودخانه قزل اوزن به عنوان یکی از طویل ترین سیستمهای رودخانهای در کشور، به تغییر شکلهای تکتونیکی به خوبی پاسخ داده است. در این مقاله با کشف و توصیف ناهنجاریهای ژئومورفیک در طول رودخانه قزل اوزن و انطباق آنها با خطوارههای مغناطیسی، نقش خطواره ها در ایجاد دگرشکلی های فعال More
    رودخانه قزل اوزن به عنوان یکی از طویل ترین سیستمهای رودخانهای در کشور، به تغییر شکلهای تکتونیکی به خوبی پاسخ داده است. در این مقاله با کشف و توصیف ناهنجاریهای ژئومورفیک در طول رودخانه قزل اوزن و انطباق آنها با خطوارههای مغناطیسی، نقش خطواره ها در ایجاد دگرشکلی های فعال مشخص شده است. در این مطالعه ابتدا ناهنجاری های رودخانه ای بر روی تصاویر ماهوارهای شناسایی گردیده و با مدل ارتفاع رقومی و مشاهدات روی زمین تأیید شدهاند. سپس با خطواره های مغناطیسی استخراج شده از نقشه های مغناطیس هوایی، انطباق داده شده و به این ترتیب چین ها و گسلهای فعال موجود در زیر سطح شناسایی گردیدهاند. اکثر قریب به اتفاق خطواره های مغناطیسی در حوضه رودخانه قزل اوزن موجب ایجاد ناهنجاریهای ژئومورفیک در طول رودخانه شده اند. خطواره های با روند شمال باختری جنوب خاوری ناهنجاری های مختلفی از قبیل تغییر الگوی کانال رودخانه، انحنای مسیر رودخانه و ایجاد نیکپوینت ) Knickpoint ( بر روی نیمرخ طولی رودخانه پدید آورده اند. خطواره های با روند شمال خاوری جنوب باختری تنها موجب مستقیم شدگی مسیر رودخانه شده اند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی امکان وقوع مخاطرات زمین شناسی در تشکیلات موجود در مسیرتونل همرو
    , Issue 5 , Year , Winter 2018
    آگاهیازخطراتزمین شناسی،نقشمهمیدرانتخابو نصب به موقع سیستمنگهدارندهمناسببرایسازه هایزیرزمینیدارد. تونل همرو به طول تقریبی 1294 متردر مسیر اصلی سنندج‌ ـ‌ مریوان احداث خواهد گردید. با توجه به شرایط ژئومکانیکی توده سنگ های موجود در مسیر این تـونـل، بررسی احتمال وجود مخاطرات More
    آگاهیازخطراتزمین شناسی،نقشمهمیدرانتخابو نصب به موقع سیستمنگهدارندهمناسببرایسازه هایزیرزمینیدارد. تونل همرو به طول تقریبی 1294 متردر مسیر اصلی سنندج‌ ـ‌ مریوان احداث خواهد گردید. با توجه به شرایط ژئومکانیکی توده سنگ های موجود در مسیر این تـونـل، بررسی احتمال وجود مخاطرات زمین شناسی نظیرمچاله شوندگی ضروری می‌باشد. دراینتحقیق،ابتدابااستفادهازبرداشتهایزمینشناسیومطالعهگمانههایحفاریشده،مسیرتونلبه واحدهای مختلف تقسیمبندی گردیده وسپسشدتمچاله شوندگیدرهربخشبررسیشده است. بامقایسهروش های مختلفارزیابیمچالهشوندگیمشخصشدکهروش تجربی هوک - مارینوس کمترینوروشجتوابیشترینشدترابرایمچاله شوندگی توده سنگ های مسیر تونلارزیابیمی کنند.با توجه به بررسی های انجام شده، مسیر تونل همرو به سه محدوده A (کیلومتر 5293 تا 5543) با مچاله شوندگی بی‌نهایت جدی تا جدی ، B (کیلومتر 5543 تا 5973) با مچاله شوندگی جدی تا خیلی کم و C (کیلومتر 5973 تا 6133) تقریبا بدون خطر مچاله شوندگی تفکیک شده‌است. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی اثر لایه بندی خاک برفشار و شتاب وارد برزیستگاه های زیرزمینی تحت اثرانفجار سطحی
    , Issue 5 , Year , Winter 2020
    پاسخ زیستگاه های زیرزمینی به بارگذاری حاصل از انفجار سطحی، موضوعی مهم در حفاظت محیط زیست است. زیستگاه های زیرزمینی اغلب به صورت غارهای کوچک و بزرگ و همچنین به شکل سفره های آب زیرزمینی در زیر رشته کوه ها و در نقاط مختلف کره زمین یافت می شوند. تاکنون مطالعات زیادی بر روی More
    پاسخ زیستگاه های زیرزمینی به بارگذاری حاصل از انفجار سطحی، موضوعی مهم در حفاظت محیط زیست است. زیستگاه های زیرزمینی اغلب به صورت غارهای کوچک و بزرگ و همچنین به شکل سفره های آب زیرزمینی در زیر رشته کوه ها و در نقاط مختلف کره زمین یافت می شوند. تاکنون مطالعات زیادی بر روی پارامترهای مختلف ازجمله پاسخ زمین، پاسخ سازه، آزمایش‌های میدانی و ... صورت گرفته است؛ اما هنوز جنبه‌های مجهول و مبهم فراوانی درزمینه انفجار و تأثیر آن بر محیط خاک و سازه وجود دارد. در این تحقیق، تأثیر لایه بندی خاک بر روی ایمنی یک زیستگاه زیرزمینی از جهت میزان شتاب و انتقال فشار وارد بر آن بررسی‌شده است. جهت مدل‌سازی زیستگاه زیرزمینی، از نرم‌افزار اتوداین کمک گرفته ‌شده و در مدل‌سازی‌ها از دو محیط لاگرانژی و اویلری در نظر گرفته ‌شده است. خرج انفجاری انتخاب شده در این تحقیق، معادل 16/52 کیلوگرمTNT بوده و داده‌ها با استفاده از گیج‌های قرار داده‌شده در مدل، ثبت‌شده است. نتایج به دست آمده نشان داده که وجود لایه رس‌ ماسه‌ای در سطح باعث انتقال فشار بیشتر به لایه بعدی و وخیم‌تر شدن اوضاع شده است. همچنین وجود رس ماسه ای خشک در زیر لایه ماسه ای باعث افزایش مقدار شتاب شده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - Identification of active structures via remote sensing
    Journal of Radar and Optical Remote Sensing and GIS , Issue 2 , Year , Summer 2018
    Active structures have an important role in controlling fluvial systems through longitudinal and lateral tilting. The Ghezel Ozan River in northwest of Iran has responded to ongoing tectonic deformation in the basin. The study area is located in the Western Alborz zone More
    Active structures have an important role in controlling fluvial systems through longitudinal and lateral tilting. The Ghezel Ozan River in northwest of Iran has responded to ongoing tectonic deformation in the basin. The study area is located in the Western Alborz zone and includes part of the Ghezel Ozan River. This paper presents the role of active structures in making active deformations via detection and characterization of fluvial anomalies and correlation with structures. The study area is characterized by association of fluvial anomalies viz. deflection, anomalous sinuosity variations and knick point in longitudinal profile. Such fluvial anomalies have been identified on the repetitive satellite images and maps and interpreted through DEM and field observations to identify active structures in the area. Some of the structures in the study area have caused the fluvial anomalies and the most active structures are surface and sub-surface faults and folds with trend of NE-SW. Manuscript profile