• Home
  • سمیه اسماعیلی

    List of Articles سمیه اسماعیلی


  • Article

    1 - رابطه روان‌رنجورخویی، انطباق‌پذیری و وظیفه‌شناسی اجتماعی با فرسودگی شغلی با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی سرسختی روان‌شناختی در کارکنان اقماری شرکت ملی حفاری ایران
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین روان‌رنجورخویی، انطباق‌پذیری و وظیفه‌شناسی با فرسودگی شغلی و نقش تعدیل‌کنندگی سرسختی روان‌شناختی در کارکنان اقماری شرکت ملی حفاری ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع طرح همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان اقماری شرکت م More
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین روان‌رنجورخویی، انطباق‌پذیری و وظیفه‌شناسی با فرسودگی شغلی و نقش تعدیل‌کنندگی سرسختی روان‌شناختی در کارکنان اقماری شرکت ملی حفاری ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع طرح همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان اقماری شرکت ملی حفاری ایران در سال 1397 بود که از این بین 161 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های ویژگی‌های شخصیتی نئو (کاستا و مک‌کری، 1992)، سرسختی روان‌شناختی (کیامرثی، 1376) و فرسودگی شغلی (مسلچ، 1982) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون و با کمک نرم‌افزار SPSS-22 انجام گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین روان‌رنجورخویی و فرسودگی شغلی رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین انطباق‌پذیری و وظیفه‌شناسی با فرسودگی شغلی نیز رابطه‌ی منفی و معنی‌داری وجود دارد. همچنین، سرسختی روان‌شناختی توانست رابطه‌ی میان متغیرهای پیش‌بین و فرسودگی شغلی را تعدیل کند. واژگان کلیدی: روان‌رنجورخویی، انطباق‌پذیری، وظیفه‌شناسی، سرسختی روان‌شناختی، فرسودگی شغلی. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین علّی خلاقیت: نقش سبک های دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    زمینه: خلاقیت، عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیت‌های علوم اجتماعی، روان‌شناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، ابتکار، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مهارت‌های کلیدی به شمار می‌آیند. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سبک‌های دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی از More
    زمینه: خلاقیت، عاملی مؤثر و کلیدی در حوزه فعالیت‌های علوم اجتماعی، روان‌شناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، ابتکار، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مهارت‌های کلیدی به شمار می‌آیند. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سبک‌های دلبستگی و هیجانات مثبت و منفی از جمله آن عوامل هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش واسطه‌ای هیجانات مثبت و منفی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی و خلاقیت دانشجویان بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده که در آن روابط علی بین متغیرها در قالب مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشجویان پسر و دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این بین، 572 دانشجو (329 دختر و 243 پسر) از هر پنج دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (دانشکده فنی-مهندسی، پرستاری، علوم پایه، کشاورزی و انسانی) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و مقیاس دلبستگی تجدید نظر شده بزرگسالان (کولینز و رید،1990)، عواطف مثبت و منفی (برادشاو، 2009) و خلاقیت (عابدی، 1372) را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Amos نسخه 22 حاکی از برازش خوب مدل نهایی با داده‌های پژوهش بود (98/0=CFI، 97/0=NFI، 98/0=GFI، 98/0=IFI ، 5/2=X2/df، 050/0=RMSEA، 884/0=PCLOSE). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک‌های دلبستگی ایمن و دوسوگرا، اثر مستقیم بر خلاقیت دارند. همچنین، سبک‌های دلبستگی، هیجانات مثبت و منفی را تحت تأثیر قرار دادند. علاوه بر این، نقش واسطه‌ای هیجان منفی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی و خلاقیت مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش نشانگر نقش تعیین‌کننده سبک‌های دلبستگی و هیجان در خلاقیت دانشجویان است. Manuscript profile