• Home
  • لیلا بخشی سورشجانی

    List of Articles لیلا بخشی سورشجانی


  • Article

    1 - نقش واسطه ایمنی هیجانی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و انگیزش تحصیلی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ایمنی هیجانی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه‌ی گردآوری توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر بهبهان در سال 99-1398 تش More
    هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه ایمنی هیجانی در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه‌ی گردآوری توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر بهبهان در سال 99-1398 تشکیل می‌دادند که تعداد 350 نفر از آن‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز پژوهش از طریق مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، مقیاس ایمنی هیجانی برونر و همکاران (2008) و مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون ( 2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، از بین مؤلفه های تنظیم شناختی هیجان به‌ترتیب؛ سرزنش دیگران، سرزنش خود، تمرکز مثبت مجدد، نشخوار فکری و فاجعه آمیزی بر روی انگیزش تحصیلی اثر دارند. هم‌چنین، مؤلفه های سرزنش دیگران، تمرکز مثبت مجدد، نشخوار فکری و فاجعه آمیزی بر روی ایمنی هیجانی اثر دارند. علاوه بر این، یافته‌ها نشان داد، اثر مستقیم تنظیم شناختی هیجان بر ایمنی هیجانی مثبت و معنی‌دار و اثر مستقیم تنظیم شناختی هیجان بر انگیزش تحصیلی مثبت و معنی-دار است. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که انگیزش تحصیلی و ایمنی هیجانی از طریق تنظیم شناختی هیجان قابل پیش-بینی هستند. Manuscript profile