یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی میزان موفقیت یا شکست نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است و بالا بردن پیشرفت تحصیلی و کاهش میزان افت تحصیلی آنان از مهمترین اهداف این نظام است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، More
یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی میزان موفقیت یا شکست نظام آموزشی، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است و بالا بردن پیشرفت تحصیلی و کاهش میزان افت تحصیلی آنان از مهمترین اهداف این نظام است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، راهبردهای یادگیری (عمیق و سطحی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در قالب یک الگوی علّی بود. دویست و هشتاد و پنج نفر از دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان سلماس با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای راهبردهای یادگیری و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که الگوی آزمونشده از برازش مناسبی برخوردار بوده و 23 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی، 14 درصد راهبردهای عمیق یادگیری و 13 از واریانس راهبردهای سطحی یادگیری را تبیین نمود. راهبردهای یادگیری عمیق تأثیر مثبت و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی داشت. اما اثر راهبردهای سطحی یادگیری بر این متغیر منفی و معنیدار بود. نیاز به خودمختاری و شایستگی اثر مثبت و معنیداری بر راهبردهای عمیق یادگیری داشتند. اما اثر نیاز به ارتباط بر این متغیر معنیدار نبود. همچنین اثر نیاز به ارتباط بر راهبردهای سطحی یادگیری مثبت و معنیدار بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که هم متغیرهای انگیزشی مانند نیازهای روانشناختی اساسی و هم متغیرهای شناختی مانند راهبردهای یادگیری نقش مهمی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارند.
Manuscript profile
Journal of Human Capital Empowerment
,
Issue4,Year,
Winter
2018
هدف این مطالعه بررسی تأثیر تنوع نیروی کار بر عملکرد کارکنان در موسسه تحصیلات عالی دانشگاه زنجان بود. برای شکل دهی به نیروی کار در سازمانها، اقدامات قانونی مختلفی توسط دولت مطرح شده است. با این حال، این اقدامات قانونی به صراحت بر وادار نمودن سازمانها به پذیرش تنوع تمرک More
هدف این مطالعه بررسی تأثیر تنوع نیروی کار بر عملکرد کارکنان در موسسه تحصیلات عالی دانشگاه زنجان بود. برای شکل دهی به نیروی کار در سازمانها، اقدامات قانونی مختلفی توسط دولت مطرح شده است. با این حال، این اقدامات قانونی به صراحت بر وادار نمودن سازمانها به پذیرش تنوع تمرکز میکنند و در نتیجه، نیاز کسب و کار به آن و نحوه تأثیرگذاری آن بر پیامدهای رفتاری کارکنان نظیر عملکرد کارکنان را در نظر نمی گیرند. به این دلیل، این مطالعه به بررسی اثرات تنوع نیروی کار بر عملکرد کارکنان در دانشگاه میپردازد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی استاتید دانشکدههای فنی و انسانی(N=199) بودند که بر اساس اهداف پژوهش،91 نفر استاد غیر بومی بصورت نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و در دسترس انتخاب شدند.در این تحقیق، پرسشنامه تنوع نیروی کار و پرسشنامه عملکرد کاری کارکنان مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که اثر پیش بینی کنندگی متغیر تنوع سنی بیشتر از سایر متغیرها بوده است.
Manuscript profile
Journal of Human Capital Empowerment
,
Issue5,Year,
Winter
2019
یکی از ضرورتهای مدیریت سازمانی، افزایش بهرهوری سازمان، در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، با هدف دستیابی به حداکثر بازدهی است. در این زمینه شیوههای مختلفی از جمله طرح روشهای نوین مدیریتی و نوآوریهای سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلی More
یکی از ضرورتهای مدیریت سازمانی، افزایش بهرهوری سازمان، در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، با هدف دستیابی به حداکثر بازدهی است. در این زمینه شیوههای مختلفی از جمله طرح روشهای نوین مدیریتی و نوآوریهای سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی نقش مدیریت دانش بر بهرهوری با نقش واسطهای نوآوری در اداره کل آموزشوپرورش استان زنجان میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامیکارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان است. که با روش تمام شماری، از 200 پرسشنامه توزیع شده، 195 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش جوزف حداد، بهرهوری مورجسون و هامفری و نوآوری وانگ و احمد بود که روایی با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آن به ترتیب 0/96 ، 0/94 ، و 0/93 محاسبه گردید. تحلیل دادههای پرسشنامهها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی با کمک نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج یافتهها نشان داد که بین مدیریت دانش و افزایش بهرهوری سازمانی با اثر کل بالاتر از 0/4 رابطه معنادار وجود دارد. از طرفی، مولفه نوآوری با ضریب همبستگی 0.712 نقش واسطهای قابل قبولی در افزایش بهرهوری اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان دارد.
Manuscript profile
Sport Sciences Quarterly
,
Issue500,Year
1
,
Spring
2050
هدف و زمینه: در سالهای اخیر استفاده از فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف ورزشی به خصوص فوتبال افزایش یافته است. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش فناوری اطلاعات بر کیفیت عملکرد داوران لیگ برتر فوتبال ایران میباشد. روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. نم More
هدف و زمینه: در سالهای اخیر استفاده از فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف ورزشی به خصوص فوتبال افزایش یافته است. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش فناوری اطلاعات بر کیفیت عملکرد داوران لیگ برتر فوتبال ایران میباشد. روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. نمونهی پژوهش شامل 200 داور در حال فعالیت در سطح اول فوتبال کشور در سال 1396 میباشند که بهصورت تمامشمار انتخاب شدند (200=n). از پرسشنامههای پذیرش فناوری اطلاعات (محقق ساخته) و برگهی نظارت و ارزشیابی عملکرد داوران به منظور اندازهگیری متغیرهای مورد بررسی در پژوهش استفاده گردید. از آزمون علامت برای مقایسهی عملکرد داوری قبل و بعد از استفاده از فناوری اطلاعات استفاده شد. به منظور بررسی روابط از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد و به منظور تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده گردید. سطح معناداری 05/0>p در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد اختلاف عملکرد داوران در دو موقعیت قبل و بعد از استفاده از فناوری اطلاعات معنادار میباشد (001/0=sig). همچنین نتایج نشان داد که بین استفاده از فناوری اطلاعات با کیفیت عملکرد داوری ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (001/0=sig). در بین خرده مقیاسهای فناوری اطلاعات، بیشترین سهم تبیینکنندگی مربوط به خرده مقیاس تمایل به کاربرد با ضریب رگرسیون 567/0 میباشد .. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، به مسئولین کمیته داوری پیشنهاد میشود تا از آموزشهای مرتبط با استفاده از فناوری اطلاعات در راستای کاهش خطاهای داوری استفاده نمایند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications