• Home
  • علی محمد ناعمی

    List of Articles علی محمد ناعمی


  • Article

    1 - تأثیرآموزش مدیریت ‌زمان بر خلاقیت در دانش‌آموزان ابتدایی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2019
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرآموزش مدیریت‌‌‌‌‌زمان برخلاقیت و مولفه‌های آن در دانش‌‌‌‌‌‌‌‌آموزان ابتدایی انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح یش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون-پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعةآماری شامل همة دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرآموزش مدیریت‌‌‌‌‌زمان برخلاقیت و مولفه‌های آن در دانش‌‌‌‌‌‌‌‌آموزان ابتدایی انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح یش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون-پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعةآماری شامل همة دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر سبزوار در سال‌تحصیلی 96-1395 بود. بدین منظور تعداد 40 نفر از دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آموزان دختر پایة ششم یکی از مدارس ‌شاهد با روش نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل(20 نفر) قرار گرفتند. آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه از هر دو گروه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون به عمل آمد. گروه آزمایش برنامة آموزش مدیریت زمان را طی ده جلسه 60 دقیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دریافت نمود، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد پس از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه پس‌‌‌‌‌‌‌آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه خلاقیت‌ عابدی (1363) بود. داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با استفاده از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مدیریت زمان بر خلاقیت و مولفه‌‌‌‌‌‌‌های بسط و ابتکار گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشته‌ است؛ ولی بر مولفه‌های انعطاف‌پذیری و سیالی موثر نبوده است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج می‌توان گفت آموزش مدیریت زمان موجب افزایش خلاقیت می‌شود، لذا به معلمان پیشنهاد می‌شود به نقش آموزش مهارت‌های مدیریت زمان بر رشد خلاقیت آنان توجه شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی وتاب‌آوری با فرسودگی شغلی (مورد مطالعه: زنان شاغل دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار)
    Women and Family Studies , Issue 2 , Year , Summer 1396
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادین روان شناختی و تاب‌آوری با فرسودگی شغلی زنان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة پژوهش شامل تمامی زنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال 1395 بود. 86 نفر از زنان به روش ت More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ارضاء نیازهای بنیادین روان شناختی و تاب‌آوری با فرسودگی شغلی زنان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة پژوهش شامل تمامی زنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال 1395 بود. 86 نفر از زنان به روش تمام شماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد نیازهای بنیادین روان‌شناختی دسی و ریان (BNSQ)، تاب‌آوری کونور و دیویدسون(CD-RISC) و تحلیل رفتگی شغلی سینگ(SBI) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و به روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، در سطح معناداری 05/0P< انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیرهای ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و تاب‌آوری با فرسودگی شغلی رابطة منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد که متغیرهای ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و تاب‌آوری، 8/30 درصد تغییرات فرسودگی شغلی را پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین با افزایش ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و تاب‌آوری، می‌توان کاهش فرسودگی شغلی در زنان کاهش داد. Manuscript profile