• Home
  • محمد ابراهیم قادری مقدم

    List of Articles محمد ابراهیم قادری مقدم


  • Article

    1 - اعتبار سنجی روش‌های سنجش سطح خوانایی کتاب‌های درسی
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2016
    پژوهش در پی تقویت ادبیات کاربردی و ارائه نمونه محاسباتی عینی سنجش سطح خوانایی، کتاب‌های درسی است. این مقاله از معرفی صرف روش‌های موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتاب‌های بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روش‌های رایج بین المللی محاسباتی سطح خوانایی ا More
    پژوهش در پی تقویت ادبیات کاربردی و ارائه نمونه محاسباتی عینی سنجش سطح خوانایی، کتاب‌های درسی است. این مقاله از معرفی صرف روش‌های موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتاب‌های بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روش‌های رایج بین المللی محاسباتی سطح خوانایی از جمله؛ فلش، فرای، گانینگ، مک لافلین، پاور سامنر کرل و فلش کینکید، محاسبه نموده تا در مقایسه نتایج حاصل از روش‌ها به اعتبار سنجی روش‌های مذکور اقدام نماید. روش پژوهش تحلیلی و از نوع پژوهش ارزشیابانه بوده است. نتایج نشان داد؛ نتایج روش‌های فلش و فرای همسویی داشت به طوری که هر دو روش، کتاب‌های مورد بررسی را مناسب با همان پایه تعیین نمودند.روش‌های گانینگ و مک لافلین در نتایج هر دو پایه، همسویی دارند به طوری که هر دو، کتاب بخوانیم پایه چهارم را مناسب پایه اول راهنمایی و کتاب بخوانیم پایه پنجم را مناسب پایه سوم راهنمایی، تعیین نمودند. دو روش پاور سامنر کرل و فلش کینکید، قابلیت تفکیک پذیری کمتری داشته به طوری که روش پاور سامنر کرل هر دو کتاب چهارم و پنجم را مناسب پایه دوم راهنمایی و روش فلش کینکید نیز هر دو کتاب را مناسب پایه اول دبیرستان، معرفی نمود. بر این اساس روش‌های؛ فلش و فرای بیشترین همسویی را با کاربرد کتاب‌های کنونی درسی بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی داشته‌اند. Manuscript profile