• Home
  • ساناز عینی

    List of Articles ساناز عینی


  • Article

    1 - آزمون مدل علی سبک‌های هویتی و مقبولیت اجتماعی با میانجی‌گری نگرش‌های ناکارآمد در پیش بینی استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر
    Woman Cultural Psychology , Issue 49 , Year , Autumn 2021
    هدف پژوهش حاضرآزمون مدل علی سبک‌های هویتی و مقبولیت اجتماعی با میانجی‌گری نگرش‌های ناکارآمد در پیش‌بینی استفاده از لوازم‌آرایش در دانشجویان دختر می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه‌پژوهش 336 نفر بود More
    هدف پژوهش حاضرآزمون مدل علی سبک‌های هویتی و مقبولیت اجتماعی با میانجی‌گری نگرش‌های ناکارآمد در پیش‌بینی استفاده از لوازم‌آرایش در دانشجویان دختر می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونه‌پژوهش 336 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه سبک هویت (1989)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی (1960)، مقیاس نگرش های ناکارآمد (1978) و پرسشنامه استفاده از لوازم آرایشی (1393) بود. افراد مورد مطالعه به ‌صورت اینترنتی و در فضای مجازی به پرسشنامه ها پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل علی رابطه بین سبک های هویتی، مقبولیت اجتماعی، نگرش های ناکارآمد و استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بر اساس شاخص‌های مختلف، نیکویی برازش مطلوبی دارد. هم چنین سبک های هویتی، مقبولیت اجتماعی و نگرش های ناکارآمد بر میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر اثر مستقیم و بر سبک های هویتی و مقبولیت اجتماعی از طریق نگرش های ناکارآمد بر میزان استفاده از لوازم آرایشی اثرغیرمستقیم داشتند. بنابراین، سبک های هویتی، مقبولیت اجتماعی و نگرش های ناکارآمد نقش مهمی در میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر دارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - ابعاد سرشت/ منش و افسردگی: نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان
    Thoughts and Behavior in Clinical Psychology , Issue 1 , Year , Spring 2017
    افسردگی، اختلالی شایع و رو به رشد است و عوامل مختلفی در سبب شناسی آن مطرح شده است و عوامل مختلفی در سبب شناسی افسردگی مطرح است که یکی از این عوامل صفات شخصیتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه ی بین ابعاد سرشت و منش با افسردگی بود. بدین م More
    افسردگی، اختلالی شایع و رو به رشد است و عوامل مختلفی در سبب شناسی آن مطرح شده است و عوامل مختلفی در سبب شناسی افسردگی مطرح است که یکی از این عوامل صفات شخصیتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه ی بین ابعاد سرشت و منش با افسردگی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی، 205 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و از نظر ابعاد سرشت و منش، افسردگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج همبستگی، حاکی از رابطه ی مثبت معنادار بین ابعاد سرشت و منش و تنظیم شناختی هیجان با افسردگی بود. تحلیل مسیر نیز نشان داد که ابعاد سرشت و منش به صورت غیرمستقیم از طریق تنظیم شناختی هیجان بر افسردگی اثر دارد. بنابراین می توان براساس یافته های پژوهش، نتیجه گرفت که راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین ابعاد سرشت و منش شخصیت و افسردگی نقش واسطه ای دارند و ابعاد شخصیتی از طریق مکانیسم هایی بر افسردگی تاثیر می گذارد. توجه به این ابعاد و مکانیسم های ناکارآمد می تواند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد برای افسردگی موثر باشد. Manuscript profile