• Home
  • مرجان معصومی فرد

    List of Articles مرجان معصومی فرد


  • Article

    1 - بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در پردیس های مجازی
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2017
    هدف این پژوهش، بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در این پردیس های مجازی است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس های مجازی دانشگاه تهران (2179 نفر More
    هدف این پژوهش، بررسی انواع تعامل در محیط های یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در این پردیس های مجازی است. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس های مجازی دانشگاه تهران (2179 نفر) است که 385 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس طیفلیکرت 6 درجه ای تدوین گردید و روایی آن توسط صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت، همچنین پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد، پاسخ دادند. یافته های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار spss نسخه 18، تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده این است که میان انواع تعامل (یادگیرنده- یاددهنده، یادگیرنده- یادگیرنده، یادگیرنده- محتوا، یاددهنده- یاددهنده، یاددهنده- محتوا، محتوا- محتوا) با کیفیت یادگیری در پردیس های مجازی رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن که به منظور رتبه بندی انواع تعامل مورد استفاده قرار گرفت نیز نشان داد که تعامل یادگیرنده- یادگیرنده دارای بیشترین اهمیت و تعامل محتوا- محتوا دارای کمترین اهمیت در میان انواع تعاملات پردیس های مجازی می باشد. لذا هر قدر انواع تعامل در دانشگاه ها و پردیس های مجازی بیشتر شود، دلگرمی و انگیزه دانشجویان نیز بیشتر شده و سبب یادگیری عمیق تر، معنادارتر و با کیفیت تر آنان می گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - مطالعة تطبیقی نظام یادگیری الکترونیکی در کشورهای منتخب آسیا "ژاپن، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و ایران"
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Summer 2019
    هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسة شباهت‌ها و تفاوت‌های نظام یادگیری الکترونیکی کشورهای منتخب آسیایی با دانشگاه پیام‌نور در زمینة تعداد دانشجو، اعضای هیئت‌علمی، کارکنان، نسبت استاد به دانشجو، روش‌های یاددهی- یادگیری، منابع درسی، مواد و ابزارهای آموزشی و امکانات کتابخانه، س More
    هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسة شباهت‌ها و تفاوت‌های نظام یادگیری الکترونیکی کشورهای منتخب آسیایی با دانشگاه پیام‌نور در زمینة تعداد دانشجو، اعضای هیئت‌علمی، کارکنان، نسبت استاد به دانشجو، روش‌های یاددهی- یادگیری، منابع درسی، مواد و ابزارهای آموزشی و امکانات کتابخانه، سازوکارهای پشتیبانی، امتحانات و سازوکارهای تضمین کیفیت بود. این پژوهش یک مطالعة اسنادی است که به روش تطبیقی-تحلیلی انجام شد. جامعة آماری پژوهش، همة دانشگاه‌های آموزش ‌از دور کشورهای "ژاپن، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و ایران" بود. از میان دانشگاه‌های این کشورها، دانشگاه باز ژاپن، دانشگاه باز چین، دانشگاه ایندیراگاندی هند، دانشگاه علامه‌الاقبال پاکستان، دانشگاه ترباکا اندونزی و دانشگاه پیام‌نور به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعة اسناد و مدارک و وب‌سایت رسمی دانشگاه‌ها جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل نتایج نیز بر اساس روش برودی در چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. نتایج نشان داد، استفاده از تجربیات موفق کشورهای قاره آسیا به‌ویژه در شیوة تشکیل کلاس‌های الکترونیکی با تعداد استاندارد دانشجو، روش‌های تدریس نوین، یادگیری ترکیبی، تولید محتوای دیجیتال مناسب، انواع مکانیزم‌های پشتیبانی و ارائة بازخورد مناسب به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم برای حل مشکلات آموزشی خود بر مبنای راهکارهای کشورهای دیگر، گام‌های مؤثرتری برداریم. Manuscript profile

  • Article

    3 - هیبریدموکها و عوامل تقویت کننده و تضعیف کننده عملکردآن‌ها در یادگیری
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 56 , Year , Summer 2024

    با توجه به جایگاه هیبریدموکها در عصر حاضر، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در عملکرد آن‌ها، سعی در معرفی این فن‌آوری و تحکیم جایگاه آن را داشتهاست. بدین منظور عوامل تقویتکننده و تضعیفکننده عملکرد، در موکهای اجرا شده در یافته های پژوهشی آن‌ها بررسی More

    با توجه به جایگاه هیبریدموکها در عصر حاضر، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در عملکرد آن‌ها، سعی در معرفی این فن‌آوری و تحکیم جایگاه آن را داشتهاست. بدین منظور عوامل تقویتکننده و تضعیفکننده عملکرد، در موکهای اجرا شده در یافته های پژوهشی آن‌ها بررسی گردیده است. هدف این پژوهش کاربردی بوده و از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده گردیده است. جامعه آماری، پژوهشهای الکترونیکی انجام شده در حوزه موک بین سالهای 2017 تا 2022 میلادی بوده و براي انتخاب نمونه هاي آماری از روش نمونهگیری هدفمند متوالی تا رسیدن به اشباع نظري استفاده و 41 پژوهش داخلی و خارجی انتخاب شدهاند. پس از آن داده ها با مصاحبه با 7 نفر از صاحب‌نظران در دسترس در این حوزه، به اشباع نظری رسیدهاند. داده های جمعآوری شده در برنامه مکس کیودا تحلیل و مضامین مرتبط کدبندی و مقوله بندی و نتایج حاصله، 10 مؤلفه شامل: جذابیت و سهولت کاربرد نرم افزار، افزایش آگاهی یادگیرندگان، بازی سازی، تبلیغات، تخصص، در دسترس بودن، شایسته سالاری و مشوقها، طراحی مناسب، ایجاد علاقه و ایجاد بسترمشارکت را در مقوله عوامل تقویت کننده و مؤلفه های یپشتیبانی نامناسب، محدودیت زمانی، زیرساخت نامناسب، عدم پذیرش، عدم مهارت فنی و عدم صدور مدرک معتبر را در مقوله عوامل تضعیف کننده نشان داد.

    Manuscript profile