• Home
  • مریم جواهری

    List of Articles مریم جواهری


  • Article

    1 - تاثیر حاکمیت فناوری اطلاعات بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی با نقش میانجی خرد سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه خواجه نصیر)
    Educational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1398
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حاکمیت فناوری اطلاعات بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی با نقش میانجی خرد سازمانی انجام شد. پژوهش کاربردی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه خواجه نصیر به تعداد 600 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 234 نفر ب More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر حاکمیت فناوری اطلاعات بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی با نقش میانجی خرد سازمانی انجام شد. پژوهش کاربردی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه خواجه نصیر به تعداد 600 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 234 نفر با روش تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های حاکمیت فناوری اطلاعات (کوراک و کاکابادس، 2011)، سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (جرار و همکاران، 2000) و خرد سازمانی (اشمیت و همکاران، 2012) بود که روایی صوری و محتوایی و پایایی آنها تایید شد. داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار LISREL-V8.8 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که حاکمیت فناوری اطلاعات بر خرد سازمانی، خرد سازمانی بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی و حاکمیت فناوری اطلاعات بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی تاثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین حاکمیت فناوری اطلاعات با نقش میانجی خرد سازمانی بر سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشت (01/0>P). بنابراین برای ارتقای سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی می‌توان حاکمیت فناوری اطلاعات را با میانجی خرد سازمانی بهبود بخشید. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی مولفه‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان (مطالعه موردی)
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1397
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان انجام شد. این مطالعه ترکیبی (کیفی و کمی) از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان و در بخش کمی 100 نفر از کارکنان حسابداری بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای ج More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای کارکنان انجام شد. این مطالعه ترکیبی (کیفی و کمی) از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی 30 نفر از خبرگان و در بخش کمی 100 نفر از کارکنان حسابداری بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های محقق‌ساخته مسئولیت اجتماعی (36 گوی‌های) و اخلاق حرفه‌ای (72 گوی‌های) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه‌های مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای با روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب 80/0 و 85/0 محاسبه شد. داده‌ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرم‌افزار SPSS-16 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی دارای چهار مؤلفه توسعه مسئولیت، آگاهی جامعه نسبت به مسئولیت، افزایش تبلیغ برای مسئولیت و جلب اعتماد برای مسئولیت و اخلاق حرفه‌ای دارای شش مؤلفه مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، عدالت، تعهد کاری، صداقت و صبر و شکیبایی می‌باشد. نتایج حاکی از آن بود که مؤلفه توسعه مسئولیت بیشترین تأثیر را بر مسئولیت اجتماعی و مؤلفه مسئولیت‌پذیری بیشترین تأثیر را بر اخلاق حرفه‌ای داشتند. چهار مؤلفه مسئولیت اجتماعی توانستند 34/72 درصد از مسئولیت اجتماعی و شش مؤلفه اخلاق حرفه‌ای توانستند 80/79 درصد از اخلاق حرفه‌ای را تبیین کنند. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه مدل هوش اجتماعی و هوش مالی بر کیفیت زندگی با نقش میانجی مدیریت ریسک در معلمان خراسان شمالی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    این پژوهش با هدف ارائه مدل هوش اجتماعی و هوش مالی بر کیفیت زندگی با نقش میانجی مدیریت ریسک در معلمان خراسان شمالی انجام شد. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر برآورد More
    این پژوهش با هدف ارائه مدل هوش اجتماعی و هوش مالی بر کیفیت زندگی با نقش میانجی مدیریت ریسک در معلمان خراسان شمالی انجام شد. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش معلمان استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه بر اساس فرمول کوکران 374 نفر برآورد شد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001)، هوش مالی (پوپوویس و همکاران، 2012) و مدیریت ریسک (بیلندی، 1394) و پرسشنامه محقق‌ساخته کیفیت زندگی بودند. داده‌ها با روش‌های ضرایب همبستگی و معادلات ساختاری در نرم‌افزار SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که هوش اجتماعی و هوش مالی بر مدیریت ریسک تاثیر مثبت و مستقیم، هوش اجتماعی، هوش مالی و مدیریت ریسک بر کیفیت زندگی تاثیر مثبت و مستقیم و هوش اجتماعی و هوش مالی با میانجی مدیریت ریسک بر کیفیت زندگی تاثیر مثبت و غیرمستقیم داشتند (05/0P<). بنابراین، مدیریت ریسک میانجی مناسبی بین هوش اجتماعی و هوش مالی با کیفیت زندگی بود. در نتیجه، برای بهبود کیفیت زندگی معلمان می‌توان هوش اجتماعی، هوش مالی و مدیریت ریسک آنان را بهبود بخشید. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش
    Educational researches , Issue 2 , Year , Summer 2020
    هدف این پژوهش ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش بوده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان آشنا به موضوع و در بخش کمی مدیران، کارشناسان ارشد و کارشناسا More
    هدف این پژوهش ارائه الگوی رهبری سخاوتمند با تاکید بر معنویت در محیط کار در آموزش و پرورش بوده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان آشنا به موضوع و در بخش کمی مدیران، کارشناسان ارشد و کارشناسان آموزش و پرورش استان‌های شمالی کشور در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 1290 نفر بودند. نمونه در بخش کیفی 10 نفر بودند که طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب و در بخش کمی 300 نفر بودند که طبق فرمول کوکران با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی با مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی با پرسشنامه محقق‌ساخته 53 گویه‌ای جمع‌آوری که روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ بالاتر از 70/0 محاسبه شده است. همچنین، برای تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل عاملی و مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart PLS استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رهبری سخاوتمند شامل مولفه‌های آموزش کارکنان، بخشایشگری، ارتقای سازمانی، عدالت سازمانی، فراهم‌کردن محیط شاد سازمانی، شایسته‌سالاری در انتصاب، مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های سازمانی و تشکر و قدردانی از همکاری همکاران و معنویت در محیط کار شامل مولفه‌های احترام متقابل، خودنظارتی، رفتار صادقانه، اخلاق نبوی، نظارت الهی و امربه‌معرف بود. همچنین، رهبری سخاوتمند و مولفه‌های آن تاثیر مثبتی بر معنویت در محیط کار داشت (05/0>P). Manuscript profile