Comparative Literature Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2023
اصول و مولفههای رمانتیسم بر شعر معاصر عربی و فارسی تأثیر چشمگیری گذاشته و مضامین جدیدی از طریق این مکتب وارد شعر گشته است. قو و تصاویری که با استفاده از این پرنده ساخته شده، یکی از این مضامین محسوب میشود.قو و تصاویر شاعرانۀ آن در شعر کلاسیک فارسی و عربی به کار نرفته ا More
اصول و مولفههای رمانتیسم بر شعر معاصر عربی و فارسی تأثیر چشمگیری گذاشته و مضامین جدیدی از طریق این مکتب وارد شعر گشته است. قو و تصاویری که با استفاده از این پرنده ساخته شده، یکی از این مضامین محسوب میشود.قو و تصاویر شاعرانۀ آن در شعر کلاسیک فارسی و عربی به کار نرفته است و سابقۀ کاربرد آن به دوران معاصر برمیگردد. در دورۀ معاصر به سبب آشنایی با ادبیات اروپایی از طریق ترجمه که واسطۀ انتقال پدیدههای ادبی و فرهنگی است، مضامین جدیدی با استفاده هنری از ویژگیهای این پرنده، وارد ادبیات فارسی و عربی شده است. این مقاله به بررسی تطبیقی اشعار معاصر عربی و فارسی اختصاص داردکه در آنها از قو و ویژگیهای مربوط به آن برای خلق تصاویر و مضامین استفاده شده است. قو در فرهنگهای مختلف جلوه و معانی نمادین خاصی دارد. در شعر معاصر عربی شاعرانی از قبیل ادونیس، محمود درویش، عبدالقادر رابحی، بدیع صقور و ... با استفاده از الگوهای غربی و نگاه شاعرانه به پرندۀ قو در خلال دیوانشان تصویر قو از قبیل مرگ قو، رقص قو و آواز قو را به کار بردهاند. از آنجا که بررسی سرچشمه و منشا تصاویر و مضامین جدید شعر فارسی و عربی کمک شایانی به تبیین قواعد و الگوهای تحول شعر جدید فارسی و عربی خواهد نمود، این پژوهش با دیدی تطبیقی به بررسی میزان و نوع تأثر شاعران فارسی زبان و عرب از الگوهای ادبی غربی میپردازد.
Manuscript profile
Comparative Literature Studies
,
Issue5,Year,
Winter
2016
بررسی تأثیرپذیری از اندیشههای متعالی مولانا جلالالدین محمد بلخی در ادبیات ملل این امکان را فراهم میآورد که بتوان انعکاس آثار عرفانی او را در آیینه اشعار دیگران دید و بر کمال و نقص آن واقف شد. جستار حاضر در صدد است تا جلوههایی از مضامین نینامه مولانا را که عمدهترین More
بررسی تأثیرپذیری از اندیشههای متعالی مولانا جلالالدین محمد بلخی در ادبیات ملل این امکان را فراهم میآورد که بتوان انعکاس آثار عرفانی او را در آیینه اشعار دیگران دید و بر کمال و نقص آن واقف شد. جستار حاضر در صدد است تا جلوههایی از مضامین نینامه مولانا را که عمدهترین محور بحث آن جدایی نی از نیستان و اشتیاق بازگشت به سوی آن هست، در شعر جبران خلیل جبران، خلیل حاوی، عبدالوهاب بیاتی، ابراهیم ناجی، حسین مجیب مصری و محمود درویش بررسی قرار دهد و میزان تشابه و یا تباین آنها را تبیین سازد. پرسش اصلی مقاله این است که شاعران مذکور، به هنگام سخن گفتن از نی، تا چه حدودی به معانی و مضامین نینامه نزدیک میشوند و آنها را چگونه بیان میدارند؟
Manuscript profile
Rays of Criticism in Arabic and Persian
,
Issue1,Year,
Spring
2022
یعتبر التحلیل النقدي للخطاب محاولة جادة لتحلیل النصوص. إنّ الوظيفة الأساسية للتحلیل النقدي للخطاب، فهم الخطاب من خلال الصراع معه والدخول المنهجي إلی أعماقه لبلوغ فهمه والمعرفة به ولا یخفی علی أحد ما یضطلع به من دور الرئیسي في إشاعة دلالاته ومعانیه. مسار التحلیل في هذا ا More
یعتبر التحلیل النقدي للخطاب محاولة جادة لتحلیل النصوص. إنّ الوظيفة الأساسية للتحلیل النقدي للخطاب، فهم الخطاب من خلال الصراع معه والدخول المنهجي إلی أعماقه لبلوغ فهمه والمعرفة به ولا یخفی علی أحد ما یضطلع به من دور الرئیسي في إشاعة دلالاته ومعانیه. مسار التحلیل في هذا الاتجاه یختلف عن مسار تحلیل الخطاب من حیث المنهج والرؤیة. في التحلیل النقدي للخطاب، تتجه الدراسة نحو البحث في العلاقة بین الخطاب وبین السلطة والأبعاد السیاسیة والاجتماعیة للخطاب. بشری حمدي البستاني من الشاعرات البارزات في الشعر العراقي الحدیث ومکانتها بارزة وظاهرة وقد أثرت أعمالها الحرکة الشعریة المقاومة وحظي شعرها نظراً لبنائه اللغوي الممتاز ونثرها أيضاً باهتمام الباحثین ولایزال یجلب اهتمامهم. یحاول هذا البحث عبر الاعتماد علی منهج التحلیل النقدي للخطاب وفي ضوء نظریة لاکلا وموف دراسة قصیدة أندلسیات لجروح العراق من الشاعرة. تعد هذه القصیدة من أشهر قصائدها التي أنشدتها في سنوات الحصار والاحتلال وتحتوي علی رؤیة حضاریة ومواقف متعددة من الصراع الخطابي ومحاولة لتثبیت الأنا وتقویض العدوان. إن البناء الإیدئولوجي لخطاب بشری البستاني الشعري وثراء القصیدة من حیث البناء والمعنی یقود الباحث إلی مثل هذا الجهد العلمي. موضوع المقاومة يجسّد الدال المحوري لهذه القصیدة ودعوی الخیانة وتسلیم مفاتیح البلاد إلی الأجانب والصراع مع المحتل في المستوی الأیدئولوجي الخطابي من أبرز الدوال المتحرکة تمفصل حولها مجموعة من الدوال الأخری تؤکد المسار الدلالي للدوال المرکزیة في تمحورها حول الموضوعات المختلفة المتحرّکة والتأکید علی الحلم العربي. يعتبر الصراع مع الأمل والانتصار علی الموت والعدوان من الدوال المحوریة الأخری في القصیدة وسلسلة التکاتف في الخطاب تأتي ضمن المحاولة لإسقاط خطاب الآخر ومسعاه الإیدئولوجي والکشف عن الهویة الثابتة للآخر وفضح الهویة الحقیقیة للعدو الذي یجر الخراب والدمار في العراق الحضاري أیضا محاولة تقویضیة من الشاعرة لبشری البستاني لفضح حقیقیة السلطة وأفعالها العدوانیة التي تعبر عن إرهاب الاحتلال الأمریکي عبر الاعتماد علی اللغة الشعریة الموحیة.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications