از جمله ویژگیهای کشورهای جهان سوم تمرکز شدید و عدم تعادل در مناطق جغرافیایی است که از نتایج سیاستهای رشد قطبی به شمار میآید. در نتیجه این سیاست، تعداد محدودی از مناطق نقش کلیدی داشته و سایر مناطق به صورت حاشیهای عمل مینمایند More
از جمله ویژگیهای کشورهای جهان سوم تمرکز شدید و عدم تعادل در مناطق جغرافیایی است که از نتایج سیاستهای رشد قطبی به شمار میآید. در نتیجه این سیاست، تعداد محدودی از مناطق نقش کلیدی داشته و سایر مناطق به صورت حاشیهای عمل مینمایند. برای ایجاد تعادل و به منظور شکل دادن فضاهای مناسب و همگون، بحث برنامهریزی منطقهای مطرح شده و اولین گام در برنامهریزی منطقهای شناخت نابرابریهای اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی نواحیِ مختلف میباشد. هدف از تحقیق حاضر سنجش وضعیت توسعه یافتگی و نابرابریهای آن در بین شهرستانهای استان لرستان است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف توسعهای و از سنخ تحقیقات توصیفی– تحلیلی است. به منظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شده است. در راستای انجام تحقیق از 15 شاخص در قالب 4 متغیر بهداشتی، کشاورزی، آموزشی و جمعیت بهره گرفته شده است و تکنیک اصلی پژوهش شاخص ناموزون موریس بوده است. نتایج بدست آمده نشان دهندهی عدم توزیع هماهنگ امکانات و خدمات در شهرستانهای این استان میباشد. به شکلی که شهرستانهای خرماباد و بروجرد از لحاظ برخورداری از جمیع امکانات و خدمات با امتیاز 92.83 و 48.42 نسبت به دیگر شهرستانهای استان در رتبههای نخست و شهرستانهای پلدختر و کوهدشت با امتیاز 5.23 و 4.36 در رتبههای آخر قرار دارند. امکانات محیطی و محورهای توسعه و محدودههای صنعتی و شبکههای زیربنایی عمده، نقش مؤثری در سطوح برخورداری شهرستانهای استان دارد. در نهایت نیز با تأکید بر تقویت بخشهای حاشیهای استان به ویژه محور غربی استان، پیشنهادهایی جهت کاهش عدم تعادل توسعه در این منطقه ارائه شده است.
Manuscript profile
توسعه گردشگری یکی از چالشهای کشورها به خصوص کشور ایران در حوزه اقتصادی شان میباشد. امروزه اکثر کشورها علی الخصوص کشور ایران در تلاش هستند تا بخش عمده ای از درآمد و GDP خود را به سمت توسعه گردشگری ببرند. توسعه گردشگری از طریق رسانهها باعث آشنا شدن مخاطبان متنوع با فره More
توسعه گردشگری یکی از چالشهای کشورها به خصوص کشور ایران در حوزه اقتصادی شان میباشد. امروزه اکثر کشورها علی الخصوص کشور ایران در تلاش هستند تا بخش عمده ای از درآمد و GDP خود را به سمت توسعه گردشگری ببرند. توسعه گردشگری از طریق رسانهها باعث آشنا شدن مخاطبان متنوع با فرهنگ جوامع می شود. مکانهای گردشگری میتوانند شاهد تاثیر مستقیم یک اثر رسانهای در توسعه فعالیتهای گردشگری باشند. از آنجایی که در تحقیقات پیشین نقش رسانهها در توسعه گردشگری کمتر معرفی شده است، مسئلهی اصلی در این تحقیق، اثرگذاری نقش رسانه در توسعه گردشگری میباشد. هدف از این مقاله ارائه الگوی توسعه گردشگری مبتنی بر نقش رسانه است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش فراترکیب یکی از انواع روش تحقیقهای مروری است. به این منظور محقق بازنگری عمیق و دقیق در موضوع را انجام داده و یافته های مطالعات کیفی و کمی را ترکیب نموده است. در این راستا 1324 پژوهش در حوزه رسانه و توسعه گردشگری ارزیابی شد. در پایان، 33 پژوهش با روشهای کمی، کیفی و آمیخته انتخاب شدند. در مجموع 48 کد،9 مفهوم و 4 مقوله به عنوان ابعاد و مؤلفههای الگوی توسعه گردشگری مبتنی بر نقش رسانه شناسایی و طبقهبندی شده است. در 9 مفهوم شامل برند مقصد، کسب و کار، بازاریابی، نیتهای رفتاری گردشگران (ذهنی)، رفتارهای اجتماعی گردشگران (عینی)، مدیریت بحرانهای گردشگری، پوشش رسانهها از مقصد گردشگری، فرهنگ، مذهب، آموزش، زیرساخت، زبان و اطلاعات عمومی نقش رسانه تبیین شدهاست. چهار مقولهی بدست آمده از این روش مقولههای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی هستند.
Manuscript profile
برنامهریزی توسعه منطقهای، توسط برنامهریزان و سیاستگذاران برای سرزمینها و مناطق گوناگون طی دهههای گذشته بهمنظور کاهش فاصله بین مناطق یک سرزمین بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفتهاست طوریکه درحالحاضر سازمانها، نهادها و برنامهریزان در جستجوی راهحلهایی جهت خروج More
برنامهریزی توسعه منطقهای، توسط برنامهریزان و سیاستگذاران برای سرزمینها و مناطق گوناگون طی دهههای گذشته بهمنظور کاهش فاصله بین مناطق یک سرزمین بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفتهاست طوریکه درحالحاضر سازمانها، نهادها و برنامهریزان در جستجوی راهحلهایی جهت خروج از عدم توسعهیافتگی مناطق میباشند. از طرفی جهانی که در آن زندگی میکنیم، جهانی پویاست. بنابراین از آنجا که رفتار و برنامههای انسانی پیامدهای پویایی جهان را رقم میزند شایسته است که انسان نسبت به این رفتارها، برنامهها و پویایی جهان پیرامون خود آگاهی داشته باشد و براساس این دانش و آگاهی، بهترین اقدامات را جهت ایجاد آیندهای روشن و دلخواه انجام دهد. بنابر آنچه گفته شد، این پژوهش به دنبال شناسایی پیشرانهای کلیدی در توسعه اقتصادی منطقهای سواحل اقیانوسی ایران میباشد. باتوجه به اهمیت و پویایی نقش سواحل در توسعه منطقهای، در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای به استخراج متغیرهای اثرگذار در این زمینه پرداختهشد و سپس باتوجه به نظر خبرگان در این زمینه، از بین متغیرهای شناسایی شده تعداد 54 متغیر مهم، در ابعاد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، کالبدی، مدیریتی و زیست محیطی استخراج شد. سپس با استفاده از تکنیک آیندهپژوهی میک مک از بین آنها، به شناسایی پیشرانهای کلیدی توسعه اقتصادی مناطقهای سواحل اقیانوسی ایران پرداخته شد. درنهایت شاخصهای شناسایی شده در این پژوهش، در ابعاد مذکور، مورد ارزیابی قرارگرفتند و سرانجام هشت شاخص شامل: سیاستهای کلان دولت، رفاه و امنیت اجتماعی، گردشگری و بومگردی، بازرگانی و تجارت، شبکة حملونقل منطقهای، اشتغالزایی، میزان درآمد مردم و تورم بهعنوان پیشرانهای کلیدی و اثرگذار در توسعه اقتصاد منطقهای، در سواحل اقیانوسی ایران معرفی شدند.
باتوجه به اهمیت و پویایی نقش سواحل در توسعه منطقهای، در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای به استخراج متغیرهای اثرگذار در این زمینه پرداختهشد و سپس باتوجه به نظر 30 نفر از خبرگان در این زمینه، از بین متغیرهای شناسایی شده تعداد 54 متغیر مهم، در ابعاد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، کالبدی، مدیریتی و زیست محیطی استخراج شد. سپس با استفاده از تکنیک آیندهپژوهی میکمک از بین آنها، به شناسایی پیشرانهای کلیدی توسعه اقتصادی مناطقهای سواحل اقیانوسی ایران پرداخته شد. درنهایت شاخصهای شناسایی شده در این پژوهش، در ابعاد مذکور، مورد ارزیابی قرارگرفتند و سرانجام هشت شاخص شامل: سیاستهای کلان دولت X49، رفاه و امنیت اجتماعی X22 ، گردشگری و بومگردی X13، بازرگانی و تجارت X8، شبکة حملونقل منطقهای X45، اشتغالزایی X2 ، میزان درآمد مردم X1 و تورم X15 بهعنوان پیشرانهای کلیدی و اثرگذار در توسعه اقتصاد منطقهای، در سواحل اقیانوسی ایران معرفی شدند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications