Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue5,Year,
Autumn
2019
زمینه و هدف: ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران، اشاره به درجه آمادگی پذیرش شلوغی و ازدحام از سوی آنان دارد و در صورتی که ازدحام بیش از حد تحمل باشد موجب تنزل کیفیت تجربه آنها میشود. بر این اساس نوشتار حاضر با هدف تعیین ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران ساحلی تدوین یافته است.
روش More
زمینه و هدف: ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران، اشاره به درجه آمادگی پذیرش شلوغی و ازدحام از سوی آنان دارد و در صورتی که ازدحام بیش از حد تحمل باشد موجب تنزل کیفیت تجربه آنها میشود. بر این اساس نوشتار حاضر با هدف تعیین ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران ساحلی تدوین یافته است.
روش بررسی: روش تحلیل دادهها در این تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد. دادهها به روش کتابخانهای و همچنین مشاهده میدانی و پرسش نامه جمعآوری شده است. برای تعیین ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران ساحلی از روش فناوری ضبط تصویری (ICT) و منحنی هنجار اجتماعی و همچنین آمار توصیفی بهره گرفته میشود.
یافتهها: مطابق با نتایج حاصل شده ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران ساحلی در محدوده مورد مطالعه حداکثر برابر با 2019 نفر و حداقل برابر با 425 نفر در یک زمان میباشد. همچنین در وضعیت موجود به طور میانگین تعداد افراد مشاهده شده در ساحل برابر با 1246 نفر برآورد شده است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به مساحت محدوده مطالعاتی، برآورد گردید که حداکثر ازدحام قابل قبول در محدوده مطالعاتی به نحوی که موجب تنزل کیفیت تجربه گردشگران نشود، برابر با 2019 نفر میباشد؛ همچنین حداقل ازدحام قابل قبول نیز 425 نفر تعیین گردید. در همین راستا مشخص گردید که در شرایط موجود 1246 نفر در یک زمان در محدوده ساحلی حضور داشتهاند که نشان میدهد تعداد گردشگران ساحل بندر گز از آستانه ظرفیت تحمل اجتماعی آن فراتر نرفته است.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue6,Year,
Autumn
2021
زمینه و هدف: ظرفیت تحمل از جمله مواردی میباشد که در راستای اهداف گردشگری پایدار مدنظر قرار دارد. بر این اساس نوشتار حاضر با هدف تعیین ظرفیت تحمل فیزیکی- اکولوژیکی محدوده ساحلی بندر گز و تأثیرپذیری آن از میزان رضایت مندی گردشگران تدوین یافته است.
روش بررسی: روش تجزیه و More
زمینه و هدف: ظرفیت تحمل از جمله مواردی میباشد که در راستای اهداف گردشگری پایدار مدنظر قرار دارد. بر این اساس نوشتار حاضر با هدف تعیین ظرفیت تحمل فیزیکی- اکولوژیکی محدوده ساحلی بندر گز و تأثیرپذیری آن از میزان رضایت مندی گردشگران تدوین یافته است.
روش بررسی: روش تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد. دادهها به روش کتابخانهای و همچنین مشاهده میدانی و پرسش نامه جمعآوری شده است. برای تعیین ظرفیت تحمل فیزیکی- اکولوژیکی از دستورالعمل اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی و همچنین به منظور فهم سطح رضایت گردشگران با توجه به انتظاراتشان از عملکرد خدمات مقصد، از مدل تحلیل اهمیت- عملکرد استفاده شده است.
یافتهها: مطابق با نتایج به دست آمده ظرفیت تحمل فیزیکی برابر با 7089 نفر، ظرفیت تحمل واقعی 3863 نفر در روز و ظرفیت تحمل مؤثر نیز 1880 نفر برآورد گردیده است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل اهمیت- عملکرد نشان میدهد که از بین 24 شاخص مورد بررسی، 8 شاخص در ربع دوم و 14 شاخص در ربع اول و همچنین 2 شاخص در ربع سوم قرار گرفتهاند.
بحث و نتیجهگیری: مطابق با تحلیل اهمیت- عملکرد وجود بیش از 50 درصد شاخصها در ربع اول، نشان میدهد که اغلب شاخصها از دیدگاه پاسخدهندگان بسیار مهم میباشند اما عملکرد مدیریت مقصد در این خصوص ضعیف بوده است که به موجب آن، ظرفیت تحمل مؤثر به نسبت 48.66 درصد ظرفیت تحمل واقعی کاهش یافته است.
Manuscript profile
Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue135,Year,
Winter
2023
زمینه و هدف: رویکرد بازاریابی سبز در بسیاری از سازمانها مورد استقبال قرار گرفته است و در آن بازاریابان در تلاش هستند تا مسائل مرتبط با محیطزیست را در فرایند بازاریابی اعمال کنند؛ این امر حاکی از توجه به مسؤولیتهای اجتماعی در فرایند بازاریابی سازمانها است. در این را More
زمینه و هدف: رویکرد بازاریابی سبز در بسیاری از سازمانها مورد استقبال قرار گرفته است و در آن بازاریابان در تلاش هستند تا مسائل مرتبط با محیطزیست را در فرایند بازاریابی اعمال کنند؛ این امر حاکی از توجه به مسؤولیتهای اجتماعی در فرایند بازاریابی سازمانها است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تاثیرگذاری ملاحظات زیستمحیطی بر بازاریابی سبز در صنعت هتلداری پرداخته است.روش بررسی: پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان هتلهای شهر شیراز است. تعداد نمونه آماری نیز 200 نفر می باشد. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس استفاده شده است.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که ملاحظات زیستمحیطی هتل ها با اثر 812/0 بر بازاریابی سبز تاثیرگذار است و این متغیر در مجموع 65 درصد از تغییرات بازاریابی سبز را تبیین میکند. همچنین تاثیر ملاحظات زیستمحیطی بر هر یک از ابعاد سه گانه بازاریابی سبز (استراتژیک، تاکتیکی و داخلی) و نیز تاثیر ابعاد ملاحظات زیستمحیطی (داخلی و خارجی) بر بازاریابی سبز مورد تایید قرار گرفت.بحث و نتیجه گیری: براساس یافتهها و روابط بین متغیرهای تحقیق میتوان گفت که اجرای موثر فعالیتهای بازاریابی سبز متکی به ملاحظات زیستمحیطی کارکنان و مدیران است؛ بنابراین مدیران هتل به منظور داشتن رویکرد مناسب بازاریابی سبز باید اندیشه سبز بودن و رفتار سبز را در بین کارکنان آموزش دهند و فرایندها و فعالیت های هتل را مبتنی بر این اصول تنظیم نمایند.بحث و نتیجهگیری: براساس یافتهها و روابط بین متغیرهای تحقیق میتوان گفت که اجرای موثر فعالیتهای بازاریابی سبز متکی به ملاحظات زیستمحیطی کارکنان و مدیران است؛ بنابراین مدیران هتل به منظور داشتن رویکرد مناسب بازاریابی سبز باید اندیشه سبز بودن و رفتار سبز را در بین کارکنان آموزش دهند و فرایندها و فعالیت های هتل را مبتنی بر این اصول تنظیم نمایند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications