• Home
  • عارف بهروز

    List of Articles عارف بهروز


  • Article

    1 - اندازه‌گیری کارایی فنی، تخصیصی، اقتصادی و بهره‌وری زیر بخش زراعت ایران با روش ناپارامتری (با تاکید بر محصول هندوانه آبی)
    Agricultural Economics Research , Issue 4 , Year , Autumn 1393
    این مقاله اقدام به اندازه­گیری کارایی فنی، تخصیصی، اقتصادی و بهره­وری تولیدگنندگان هندوانه آبی 12 استان کشور با روش ناپارامتری تحلیل پوششی داده­ها(DEA) و شاخص مالم کوئیست طی سال­های 89- 1384 کرده است. برای این منظور از روش نهاده محور با سه نهاده و یک ستا More
    این مقاله اقدام به اندازه­گیری کارایی فنی، تخصیصی، اقتصادی و بهره­وری تولیدگنندگان هندوانه آبی 12 استان کشور با روش ناپارامتری تحلیل پوششی داده­ها(DEA) و شاخص مالم کوئیست طی سال­های 89- 1384 کرده است. برای این منظور از روش نهاده محور با سه نهاده و یک ستانده استفاده شده است. نتایج نشان داد که متوسط کارایی فنی، تخصیصی و اقتصادی تولیدکنندگان هندوانه آبی استان­های کشور در خلال سال­های 89- 1384، 4/79% است. متوسط کارایی تخصیصی و اقتصادی نیز به­ترتیب 9/75 و 5/61% است و این نشان از این دارد که تولیدکنندگان هندوانه آبی در استان­های منتخب کشور در سطح مناسبی از کارایی­های مذکور قرار ندارند. از میان استان­های منتخب در محاسبه­ی بهره­وری، 4 استان به­طور متوسط رشد مثبت و  استان­های دیگر رشد منفی بهره­وری در خلال سال­های 89- 1384 را تجربه کرده­اند. به­طوری­که با بررسی رتبه­ای بهره­وری استان­ها، مشاهده شد که استان سیستان و بلوچستان و استان همدان به­ترتیب بیشترین و کمترین میزان بهره­وری را در مقایسه با سایر استان­ها در تولید هندوانه آبی دارند. از طرفی با بررسی مقادیر بهره­وری استان­ها مشاهده شد که علت مقادیر مناسب یا نامناسب بهره­وری در استان­های منتخب کشور بیشتر از ناحیه­ای تغییرات کارایی فنی بوده است.
     
    طبقه ­بندیJEL:C23, C61, D24, O57 Manuscript profile