• Home
  • شهریار قلی زاده گللو

    List of Articles شهریار قلی زاده گللو


  • Article

    1 - تحلیل ساختار و محتوای مطبوعات محلی از حیث توجه به اصول روزنامه نگاری حرفه ای و توسعه ای(مورد مطالعه:نشریات استان اردبیل)
    Media Studies , Issue 5 , Year , Winter 2020
    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ساختار و محتوای مطبوعات محلی از منظر توجه به اصول روزنامه نگاری حرفه ای و توسعه ای با مطالعه بر روی نشریات استان اردبیل است. چارچوب نظری، برگرفته شده از نظریه برجسته سازی و مفاهیم روزنامه نگاری حرفه ای و روزنامه نگاری توسعه، می باشد. بر More
    چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ساختار و محتوای مطبوعات محلی از منظر توجه به اصول روزنامه نگاری حرفه ای و توسعه ای با مطالعه بر روی نشریات استان اردبیل است. چارچوب نظری، برگرفته شده از نظریه برجسته سازی و مفاهیم روزنامه نگاری حرفه ای و روزنامه نگاری توسعه، می باشد. برای تحلیل هفته نامه های استان اردبیل از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. نتایج در قالب پنج مقوله در زمینه اصول ساختاری روزنامه نگاری شامل: سبک مطالب، تولیدی بودن یا نبودن مطالب، منطقه رویداد مطالب، ماهیت مطالب و جهت گیری مطالب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین در زمینه روزنامه نگاری توسعه، سه مقوله نوع مطالب توسعه ای، کارکرد مطالب توسعه ای و توجه به سنت ها و فرهنگ های بومی- محلی، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان دهنده این واقعیت هستند که نشریات استان اردبیل، از ضعف و عقب ماندگی قابل ملاحظه ای در کاربرد و توجه به اصول پایه ای و بنیادین روزنامه نگاری برخوردارند. غیر تولیدی بودن اکثر مطالب نشریات حتی اخبار مربوط به استان و در اغلب موارد بدون ارجاع به منبع مشخصی، توجه صرف به رویدادها و عدم مطالبه گری از نکات بارز در این نشریات بودند. با توجه به این که استان اردبیل از مناطق کمتر توسعه یافته کشور می باشد، ضرورت به کارگیری روزنامه نگاری توسعه و پوشش اخبار توسعه ای دو چندان احساس می شود. اما با استناد به یافته های پژوهش می توان گفت که مطبوعات استان در این حطیه نیز عملکرد مناسبی نداشته اند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تطبیقی سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل)
    Journal of Knowledge Studies , Issue 1 , Year , Summer 2022
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم سواد اطلاعاتی، ارزیابی، مقایسه و تعیین جایگاه میزان سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم‌ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 و همچنین تأکید بر ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی در میان دانش آموزان به منظور درک و تشخیص نیازهای اطل More
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم سواد اطلاعاتی، ارزیابی، مقایسه و تعیین جایگاه میزان سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم‌ شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 و همچنین تأکید بر ضرورت آموزش سواد اطلاعاتی در میان دانش آموزان به منظور درک و تشخیص نیازهای اطلاعاتی، ارزیابی و استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی، تولید دانش و یادگیری مادام العمر است.روش پژوهش: این پژوهش به روش تحقیق پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان دبیرستان‌های دوره دوم دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400- 1399 می‌باشد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران396 نفر بدست آمد که برای دقت و اطمینان از نتیجه پژوهش، 400 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 5/48 درصد از دانش آموزان درک بالایی از نیاز اطلاعاتی خود دارند و مهارت دانش آموزان مورد بررسی با میانگین 7/43 درصد در درک درست نیاز اطلاعاتی بیشتر از حد متوسط است. در استفاده از اطلاعات، 5/63 درصد از دانش‌آموزان دارای مهارت بالا می‌‌باشد؛ و با توجه به میانگین3/29 مهارت دانش آموزان مورد بررسی در استفاده از اطلاعات بیشتر از حد متوسط است.نتیجه گیری: نتایج بررسی حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار میان سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های دوره دوم دولتی شهر اردبیل، بالاتر بودن سطح سوادطلاعاتی دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک و وجود رابطه معنی دار میان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانش‌آموزان و وضعیت سواد اطلاعاتی آنان بود. Manuscript profile