-
Article
1 - Recognition of Underground Urban Spaces based on Typological ApproachInternational Journal of Architecture and Urban Development , Issue 2 , Year , Spring 2023Over time, the use of underground spaces has changed and has been considered for various other purposes. Many US1 built for a specific period with a specific purpose have been left without a specific function today. The reason for this can be considered the lack of a cl MoreOver time, the use of underground spaces has changed and has been considered for various other purposes. Many US1 built for a specific period with a specific purpose have been left without a specific function today. The reason for this can be considered the lack of a clear and codified plan in the face of these spaces. Therefore, the importance of underground issues related to US justifies the inclusion of UUS2 in urban index systems. Hence, due to the depletion of activity, many US today have created bubbles lacking function under the skin of cities; with proper identification, it will be possible to use them in the service of cities and citizens. Thus, the main Goals of Current research are -Recognizing the characteristics of US -The typology of the urban US, and -Solutions to reproduce the urban US. This research is a scientific review, and the information collected is documentary-oriented. The lack of reliable sources in the fields of architecture and civil engineering in the subject of US, geographical extent, and diversity of species of these spaces on the planet show the importance of this research. Therefore, typology and solutions for reproducing urban US are presented from two methods of investigating the theoretical foundations and known projects in the field of US. The present study's findings based on the literature review and reproduction of US showed that these spaces could be defined into six categories. Manuscript profile -
Article
2 - Explaining the Pattern of Identifying Urban Brands in the Direction of Developing Culture-based Tourism )Case study: Tabriz City)Space Ontology International Journal , Issue 48 , Year , Winter 2024Urban branding is an important topic in the fields of urban planning; architectural signs; natural and geographical factors; events and occurrences; It is considered mass media. Considering the importance of this issue in urban identity building, tourism, and urban econ MoreUrban branding is an important topic in the fields of urban planning; architectural signs; natural and geographical factors; events and occurrences; It is considered mass media. Considering the importance of this issue in urban identity building, tourism, and urban economy, the current research aims to investigate important options at the level of Tabriz metropolis based on the criteria identified in this area and to specify the brand for one of the most important cities in northwest Iran.Therefore, using the snowball sampling method, 50 experts were identified in this field and the eleven criteria of the research included "Historical Landscape, Ritual Landscape, Cultural Landscape, Symbolic Landscape, Narrative Landscape, and Common Memories, Facilities and Services, Access, Economic Affordability, significance, personality and reputation, readability" based on 3 components "identity, function, distinction" were asked for 15 important elements of Tabriz in a qualitative rating scale of seven FUZZY degrees.By using the method of positive and negative preference, the aforementioned criteria, people's opinions were entered into the MsExcel software, and by calculating the steps of the FUZZY TOPSIS method, they were visualized graphically in the ArcMap software, and finally, the historical market of Tabriz, Eynali Collection and Eel Goli Park was assigned the first to third options in the branding of the city. Manuscript profile -
Article
3 - شهر و همهگیری کرونا؛ بررسی پیامدهای اجتماعی و فضایی اقداماتِ شهری مرتبط با سلامتInterdisciplinary studies in architecture and urbanism development , Issue 3 , Year , Spring_Summer 2023گسترش سریع بیماری کووید-۱۹، یک بحران بهداشت عمومی جهانی ایجاد کرده است که در مقیاسهای مختلف محلی و جهانی از طریق اقدامات و دستورالعملهای فاصلهگذاری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع با موضوعاتی در مورد ماهیت الگوهای زندگی و کار از طریق استفاده فشرده از فناو Moreگسترش سریع بیماری کووید-۱۹، یک بحران بهداشت عمومی جهانی ایجاد کرده است که در مقیاسهای مختلف محلی و جهانی از طریق اقدامات و دستورالعملهای فاصلهگذاری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع با موضوعاتی در مورد ماهیت الگوهای زندگی و کار از طریق استفاده فشرده از فناوری های اطلاعاتی و مخابراتی همراه است که منجر به پذیرش اجتماعی و نهادی این الگوها به عنوان "عادی جدید" می شود.از نظر روششناسی، بحث بر اساس چارچوبی فرا رشتهای است که برای تحلیل مفهومی مورد استفاده قرار میگیرد و با شناسایی و گفتمان مفاهیم طراحی و برنامهریزی عملیاتی میشود.این مقاله بر موارد ذیل تأکید دارد: الف) مسائل مربوط به پویایی شهری از منظر جغرافیای شهری و انسانی، طراحی و برنامهریزی شهری، و مهندسی حملونقل ترسیم میشوند. ب) پرسشهایی که به مفاهیم اجتماعی-فضایی و دیالکتیک فضای شهری/زندگی شهری مربوط میشوند از حوزه روانشناسی محیطی ناشی میشوند. و ج) بحث در مورد محیطهای جدید که سبکهای زندگی/کار جدید را در خود جای میدهند، از دیدگاههای قومنگاری و مردمشناختی فراتر میرود. این مقاله با چشماندازی به پایان میرسد که جنبههای کلیدی همافزایی مورد نیاز بین آموزش معماری و شهری، تحقیق و عمل و سلامت عمومی در دنیای مجازی و جهانی پس از همهگیری را نشان میدهد. براین اساس شهر و شهرسازی در دورة همه-گیری و پس از آن، از طریق اقدامات در سه حوزة الگوهای کار، فاصلهگذاری و پویایی شهری میتواند در تابآوری شهر و شهرنشینی مؤثر باشد.این مقاله با چشماندازی به پایان میرسد که جنبههای کلیدی همافزایی مورد نیاز بین آموزش معماری و شهری، تحقیق و عمل و سلامت عمومی در دنیای مجازی و جهانی پس از همهگیری را نشان میدهد. براین اساس شهر و شهرسازی در دورة همه-گیری و پس از آن، از طریق اقدامات در سه حوزة الگوهای کار،فاصلهگذاریو پویایی شهری میتواند در تابآوری شهر و شهرنشینی مؤثر باشد. Manuscript profile