• Home
  • روح اله مهدوی زاده

    List of Articles روح اله مهدوی زاده


  • Article

    1 - انتقال یافته‌های تحقیقات کشاورزی با تاکید بر مولفه‌های خلق دانش و فناوری آموزش از دور
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2017
    هدف پژوهش طراحی مدل مطلوب مدیریت دانش با تاکید بر مولفه خلق دانش و فناوری آموزش از دور که با بکارگیری مدل­سازی ساختاری تفسیری در کنار مدل­سازی معادلات ساختاری می­باشد. روش انجام پژوهش ترکیبی می­باشد. در مرحله اول جمع­آوری اطلاعات از روش دلفی از متخصص More
    هدف پژوهش طراحی مدل مطلوب مدیریت دانش با تاکید بر مولفه خلق دانش و فناوری آموزش از دور که با بکارگیری مدل­سازی ساختاری تفسیری در کنار مدل­سازی معادلات ساختاری می­باشد. روش انجام پژوهش ترکیبی می­باشد. در مرحله اول جمع­آوری اطلاعات از روش دلفی از متخصصین انتقال دانش، شاخص­های اصلی استخراج و روایی آن تعیین گردید و در مرحله کمی پس از تعیین پایایی­، پرسشنامه در اختیار آزمون­شوندگان قرار گرفت. جامعه آماری1930 نفر شامل اعضای هیات علمی 325 نفر، مروّجان1300نفر و مربیان آموزشی 305 نفر از شاغلین موسسه­ها و مراکز تحقیقات کشاورزی بوده­اند که بر پایه جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروه­ها به نسبت جمعیت­شان به شماره 641 نفر برآورد شد و نمونه­ها با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی گزینش شده­اند. به منظور بسط مفهوم مدیریت دانش از طریق آموزش از دور، پرسش پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ بررسی و استاندارد گردید در نتیجه یافته­های تحقیق، نشان می­دهد که 8 مولفه در انتقال دانش از طریق آموزش از راه دور اثر گزارند که خلق دانش و فناوری آموزش از دور را به عنوان دو شاخص اصلی معرفی که نقش بسزایی در انتقال یافته­های پژوهشی از طریق از راه دور دارند و مدیران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی  باید به این دو مولفه نسبت به سایر مولفه ها، اهمیتی ویژه داشته باشند. پیشنهاد می شود ضمن مشارکت دادن کشاورزان در خلق دانش برای انتقال سریع یافته­های تحقیقات به بهره­برداران از فناوری­های آموزش از راه دور استفاده شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - واکاوی شایستگی‌های کارآفرینان آموزشی
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2020
    کارآفرینان آموزشی گروهی از افراد خلاق و نوآور هستند که به دنبال ارائه خدمات جدید، ابزارهای آموزشی جدید و ایجاد مدارس و موسسه­های آموزشی هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی شایستگی­های کارآفرینان آموزشی، به‌منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعه­ی مبانی نظری آن ب More
    کارآفرینان آموزشی گروهی از افراد خلاق و نوآور هستند که به دنبال ارائه خدمات جدید، ابزارهای آموزشی جدید و ایجاد مدارس و موسسه­های آموزشی هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی شایستگی­های کارآفرینان آموزشی، به‌منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعه­ی مبانی نظری آن بوده است. این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکت­کنندگان در این پژوهش شامل 18 نفر از مدیران موسسه­های آموزشی بودند. انتخاب مشارکت­کنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع صورت گرفت. داده­ها به روش مصاحبه، به روش هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختاریافته، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از سه سطح باز، محوری و گزینشی بود. یافته­ها نشان داد که نشانگر­های شایستگی­های کارآفرینان آموزشی در قالب ابعاد و مؤلفه­هایی 1- شایستگی‌های اجرایی (مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های اقتصادی و مهارت دیجیتالی)2-شایستگی کارآفرینی 3- شایستگی‌های علمی (دانش حرفه‌ای، دانش عمومی، دانش درباره آموزش و پرورش، دانش درباره بازار کار)4- شایستگی حرفه‌ای (مهارت رشد و توسعه حرفه­ای، مهارت ارتباطی، اخلاق حرفه‌ای 5-شایستگی‌های فردی (ویژگی‌های شخصیتی، شایستگی نگرشی، شایستگی فکری) تبیین و دسته‌بندی شدند. Manuscript profile