• Home
  • زهرا رمضانی

    List of Articles زهرا رمضانی


  • Article

    1 - اثر بازی درمانی بر حرمت خود و سازگاری اجتماعی دانش آموزان کم‌توان ذهنی
    Jahesh , Issue 2 , Year , Winter 2023
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی بر حرمت خود و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان کم ‌توان ذهنی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش وگواه همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی مقطع ا More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی بر حرمت خود و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان کم ‌توان ذهنی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش وگواه همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر رشت با حجم جامعه 200نفر می‌شد كه در سال تحصيلي1402-1403 مشغول به تحصيل بودند که از این میان 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.ابزار مورد استفاده در این مطالعه مقیاس درجه‌بندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت(1990) و پرسشنامه حرمت خود کوپر اسمیت (1967) بود که در هر دو گروه در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. در این پژوهش، شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ای، توسط روش بازی‌درمانی آموزش دریافت کردند در حالی که گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط آزمون آماری کواریانس با نرم افزار (SPSS-22) انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نمرات پس آزمون در مقیاس حرمت خود و سازگاری اجتماعی بیانگر تفاوت معنی‌دار میان گروه‌ها بود(001/0>P). نتیجه‌گیری: یافته‌ها‌ نشان‌داد روش بازی‌درمانی موجب بهبود حرمت خود و سازگاری اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود آموزش بازی درمانی به عنوان یکی از راه حل‌های درمان مشکلات ارتباطی افراد کم‌توان ذهنی در برنامه های آموزشی و درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، تلفیق گردد. Manuscript profile