• Home
  • فرشته لطفی زاده

    List of Articles فرشته لطفی زاده


  • Article

    1 - الگوی بازاریابی سبز مبتنی بر توسعه پایدار: رویکرد نظریه داده بنیاد
    Journal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 9 , Year , Summer 2024

    توجه به رویکردهای نوین در بازاریابی نوین مورد توجه اقتصادهای پیشرو و شرکت‌های چند ملیتی است. در این میان مسائل زیست محیطی و توجه به الگوهای بازاریابی و فعالیت اقتصادی سازگار با محیط زیست مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و محیط زیست می‌باشد . لذا هدف پژوهش More

    توجه به رویکردهای نوین در بازاریابی نوین مورد توجه اقتصادهای پیشرو و شرکت‌های چند ملیتی است. در این میان مسائل زیست محیطی و توجه به الگوهای بازاریابی و فعالیت اقتصادی سازگار با محیط زیست مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و محیط زیست می‌باشد . لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی بازاریابی سبز مبتنی بر توسعه پایدار است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده‌ بنیاد انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل کلیه متخصصان در زمینه بازاریابی و بازاریابی سبز هستند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار‌یافته با هجده نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان در زمینه بازاریابی جمع‌آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده‌ی نوزده مفهوم محوری و شش مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل توسعه بازاریابی سبز در سایه جامعیت و حمایت و شرایط علی (مدیریت منابع، تغییرات زیست محیطی و نگرانی‌های دولت و جوامع)، عوامل زمینه‌ای (ماهیت بازار، شبکه‌سازی سبز و زمینه فرهنگی مؤثر)، شرایط مداخله‌‌ای (مداخله‌گرهای عملکردی مداخله‌گرهای ساختاری، مداخله‌گرهای فردی)، راهبردها (نوآوری و خلاقیت، ایجاد زیرساخت و توجه به مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر اصول بازاریابی سبز) و پیامد (افزایش سهم بازار محصولات سبز، آگاهی بخشی پیرامون فعالیت های بازاربابی سبز، پایداری اجتماعی و عملکرد بهینه و افزایش بهره‎وری) سازمان یافت.

    Manuscript profile