• Home
  • اسماعیل شیرعلی

    List of Articles اسماعیل شیرعلی


  • Article

    1 - هراس اجتماعی، چت GPT و سرقت علمی
    Media Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    سرقت علمی به معنای برداشتن و به نام خود کردن ایده و کلمات دیگران. سرقت علمی واژه‌ای است که در چند دهه اخیر وارد عرصه علمی ایران شده است و گسترش آن خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به جامعه علمی و فضاهای پژوهشی وارد می‌کند. بعضی از موارد سرقت علمی که توسط افراد انجام شده به د More
    سرقت علمی به معنای برداشتن و به نام خود کردن ایده و کلمات دیگران. سرقت علمی واژه‌ای است که در چند دهه اخیر وارد عرصه علمی ایران شده است و گسترش آن خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به جامعه علمی و فضاهای پژوهشی وارد می‌کند. بعضی از موارد سرقت علمی که توسط افراد انجام شده به دلیل ندانستن مصادیق این عمل است. عدم توسعه، نبود دانش و آموزش صحیح، ترفیع‌هایی که مورد بررسی واقع نشده‌اند و کمیت‌گرایی به جای توجه به کیفیت و کاربردی بودن، نبود قوانین بازدارنده و تمرکز بر مدرک‌گرایی را می‌توان از عوامل سرقت علمی دانست. با افزایش دانش و آگاهی افراد از سرقت علمی و افزایش تفکر اخلاقی ارتکاب سرقت علمی کاهش می‌یابد و این مهم نیازمند توسعه آموزشی و پرورشی دانشجویان و محققان است و این توسعه می‌تواند با بهره‌گیری درست و با شناخت کامل از دانش جدید از جمله هوش مصنوعی ‌تأثیر بسزایی در این روند داشته باشد. شیوه جمع‌آوری داده‌ها با توجه به موضوع تحقیق براساس مصاحبه با صاحب‌نظران و افراد متخصص در این حوزه انجام شده است Manuscript profile

  • Article

    2 - تحلیلی بر عوامل درونی نابرابری آموزشی در دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان
    Educational Leadership & administration , Issue 66 , Year , Winter 2024
    هدف: امروزه ارزیابی توسعه جوامع درسطح بین¬المللی بر مبنای میزان برابری و برقراری عدالت در همه جنبه‌های مختلف زندگی از قبیل جنسیت، آموزش و آموزش عالی، سرمایه گذاری، زندگی اجتماعی و... می‌باشد. هدف از این پژوهش تحلیلی بر عوامل درونی نابرابری آموزشی در دانشگاه های استان سی More
    هدف: امروزه ارزیابی توسعه جوامع درسطح بین¬المللی بر مبنای میزان برابری و برقراری عدالت در همه جنبه‌های مختلف زندگی از قبیل جنسیت، آموزش و آموزش عالی، سرمایه گذاری، زندگی اجتماعی و... می‌باشد. هدف از این پژوهش تحلیلی بر عوامل درونی نابرابری آموزشی در دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان می باشد. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه از نوع روش داده‌ بنياد مي باشد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را 15 نفر از مدیران دستگاه های اجرایی، اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت آموزشی، اقتصاد و جامعه شناسی تشکیل داده اند. روش نمونه‌گيري، در روش داده‌بنياد به صورت نمونه گیری هدفمند بوده است که افراد متخصص بعد از شناسایی براي مصاحبه دعوت شدند. در این تحقیق اطلاعات به دو روش مطالعات اسنادي و مصاحبه و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) گردآوری شده است. بدین صورت که با بررسی چندباره مصاحبه‌ها، کدهای تبیینی استخراج شد و با ادغام و تلفیق کدهای مشابه و حذف کدهای تکراری مقوله ها و تم ها استخراج گردید. یافته ها: مهمترین عوامل درونی اقتصادی توسعه نیافتگی در استان از منظر اعضاء هيأت علمی کشور عبارتند از: آسیب و فساد در حوزه اقتصادی استان، موانع سرمایه گذاری استان، توسعه نامتوازن، چالش های اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان، ضعف شبکه ارتباطی و حمل و نقلی و تبعیض آموزشی است. همچنین مهم ترین عوامل درونی اجتماعی توسعه نیافتگی در سیستان و بلوچستان به ترتیب عدم اعتماد نهاد به سیستم آموزشی، ضعف سرمایه اجتماعی، ضعف سرمایه انسانی، مهاجرت نخبگان، چالش های قومی- مذهبی، فقدان امنیت و ضعف قانون گرایی بوده است. نتیجه گیری: گسترش فرصت های آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین افزایش سطح سواد موجب افزایش سطح آگاهی و همچنین ایجاد فرصت های شغلی و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان در استان سیستان و بلوچستان می شود. Manuscript profile