Environmental Management and Law
,
Issue1,Year,
Autumn
2023
هدف این پژوهش تدوین پروتکل آموزشی مبتنی بر فرهنگ محیطزیستی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهینشهر است. پژوهش کاربردی و به روش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. در راستای تدوین پروتکل آموزشی مبتنی بر فرهنگ محیطزیستی کیفی و در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پس More
هدف این پژوهش تدوین پروتکل آموزشی مبتنی بر فرهنگ محیطزیستی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهینشهر است. پژوهش کاربردی و به روش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. در راستای تدوین پروتکل آموزشی مبتنی بر فرهنگ محیطزیستی کیفی و در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل، در راستای تعیین اعتبار اجرایی پروتکل، کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهینشهر در سال 1400 و متون مرجع در بازه زمانی 1380 تا 1399 و در بخش کمی متخصصان مداخلات آموزشی فرهنگ محیطزیستی و دانشجویان در سال 1400 است. از جوامع آماری به روش نمونهگیری هدفمند در بخش کیفی 20 دانشجو و 11 مرجع و در بخش کمی نیز از بین متخصصان مداخلات آموزشی فرهنگ محیطزیستی تعداد 5 نفر و از میان دانشجویان تعداد 30 نفر انتخاب شدند. نتایج نشان داد دو تم عوامل فردی شامل افزایش آگاهی محیطزیستی، اصلاح نگرش محیطزیستی و افزایش انگیزه محیطزیستی و عوامل موقعیتی شامل استفاده از امکانات شخصی در جهت حفظ محیطزیست، تقویت مسئولیتپذیری و ایجاد فشار اجتماعی وجود دارد. بر اساس تمهای اصلی پروتکل آموزشی تدوینشده مبتنی بر فرهنگ محیطزیستی بر فرهنگ محیطزیستی و ابعاد آن (آگاهی، نگرش و عملکرد) از نظر اعتبار اجرایی بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهینشهر تأثیرگذار است. ازاینرو میتوان مدعی بود مفید است که بهمنظور ارتقاء فرهنگ محیطزیستی دانشجویان از بسته آموزشی مبتنی بر فرهنگ محیطزیستی استفاده شود.
Manuscript profile
Journal of Modern Management Engineering
,
Issue5,Year,
Winter
2024
شیوع و همهگیری ویروس کرونا، پیامدهای مختلفی برای زندگی روزمره مصرفکنندگان داشته و نحوه عملکرد مشاغل، خرید و رفتار مصرفکنندگان را به طرز چشمگیری تحت تأثیر قرار داده است. ازاینرو، بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندهها در دوران کرونا یک نیاز مهم برای مدیران کسب More
شیوع و همهگیری ویروس کرونا، پیامدهای مختلفی برای زندگی روزمره مصرفکنندگان داشته و نحوه عملکرد مشاغل، خرید و رفتار مصرفکنندگان را به طرز چشمگیری تحت تأثیر قرار داده است. ازاینرو، بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندهها در دوران کرونا یک نیاز مهم برای مدیران کسبوکارها جهت نظارت بر تغییر در رفتار خرید و عادات مصرفکنندگان است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ترس ناشی از همهگیری کووید-19 (ترس از سلامتی و ترس از شرایط اقتصادی) بر رفتار خرید مصرفکننده در انواع گروههای نسلی میباشد. پژوهش از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری کلیه مصرفکنندگان در 5 استان تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و البرز میباشد. روش نمونهگیری، تصادفی و از نوع خوشهای و حجم نمونه آماری برابر با 368 نفر است. جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه به دو صورت آنلاین و چاپی بهره گرفته شد. روایی پرسشنامهی مذکور توسط خبرگان و پیشآزمون و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS 26 استفاده شده است. نتایج نشان داد ترس از سلامتی و ترس از وضعیت اقتصادی منجر به تغییر رفتار خرید میگردد. ترس از سلامتی در میان نسل¬های مختلف دارای تفاوت معنیدار است و ترس از وضعیت اقتصادی در میان نسلهای مختلف تفاوتی ندارد. همچنین رفتار خرید نیز در میان نسل¬های مختلف تفاوت معناداری ندارد.
Manuscript profile
Journal of Modern Management Engineering
,
Issue5,Year,
Winter
2024
شیوع و همهگیری ویروس کرونا، پیامدهای مختلفی برای زندگی روزمره مصرفکنندگان داشته و نحوه عملکرد مشاغل، خرید و رفتار مصرفکنندگان را به طرز چشمگیری تحتتأثیر قرار داده است. ازاینرو، بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندهها در دو More
شیوع و همهگیری ویروس کرونا، پیامدهای مختلفی برای زندگی روزمره مصرفکنندگان داشته و نحوه عملکرد مشاغل، خرید و رفتار مصرفکنندگان را به طرز چشمگیری تحتتأثیر قرار داده است. ازاینرو، بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندهها در دوران کرونا یک نیاز مهم برای مدیران کسبوکارها جهت نظارت بر تغییر در رفتار خرید و عادات مصرفکنندگان است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ترس ناشی از همهگیری کووید-19 (ترس از سلامتی و ترس از شرایط اقتصادی) بر رفتار خرید مصرفکننده در انواع گروههای نسلی است. پژوهش ازنظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری کلیه مصرفکنندگان در 5 استان تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و البرز است. روش نمونهگیری، تصادفی و از نوع خوشهای و حجم نمونه آماری برابر با 368 نفر است. جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه به دو صورت آنلاین و چاپی بهره گرفته شد. روایی پرسشنامهی مذکور توسط خبرگان و پیشآزمون و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS 26 استفاده شده است. نتایج نشان داد ترس از سلامتی و ترس از وضعیت اقتصادی منجر به تغییر رفتار خرید میشود. تفاوت میان نسل¬ها در ترس از سلامتی و ترس از وضعیت اقتصادی معنادار است. همچنین در رفتار خرید نیز میان نسل¬های مختلف تفاوت معنادار وجود دارد.