The condition of proving or enforcing gender equality in the execution of Qisas
Subject Areas :
Jurisprudence and Criminal Law Doctrines
seyyed mostafa mohagheghdamad
1
,
kazem khosravi
2
1 - Department of Law, Shahid Beheshti University
2 - دانشگاه علوم اسلامی رضوی
Received: 2022-06-03
Accepted : 2022-07-27
Published : 2022-07-23
Keywords:
condition of retribution,
gender equality in retribution,
condition of proof of retribution,
condition of execution of retribution,
Abstract :
One of the conditions for proof or implementation of Qisas is gender equality. Islamic jurists have given many opinions about it. Regarding the acceptance of the difference between men and women's “diya”, there are different opinions regarding the type of punishment for intentional crimes of a Muslim man compared to a Muslim woman. So that some jurists consider the condition of equality in gender as one of the conditions for proof of retribution. Some consider “Diyah” and “Arash” as a substitute for revenge. Some also rule in the case of intentional crimes by men against women, absolutely, without proof of retribution, or accept retribution only in case of equality of the member's dues. In the case of intentional crimes, where the member's compensation for the crime reaches one third of the compensation or more, they order retribution. This is despite the fact that the majority of Imami jurists consider gender equality as a condition for execution of Qisas. In intentional crimes committed by a man against a woman, where there is a difference in dowry, the implementation of qisas depends on the payment of the difference in dowry by the woman or her guardians. It seems that by studying the evidence cited by the jurists in accepting this condition (either in the proof stage or in the execution stage), it can be supported by the confirmation of the rulings related to the dowry and also considering the effect and role of the element of time in the inference of this The rulings, the basis for accepting this condition is shaky and the said condition is considered to be rejected for proof or execution of Qisas.
References:
کتابشناسی
اردبیلی، احمد بن محمد، ( 1403 ق )، مجمع الفائده و البرهان، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
اصفهانی، محمد بن حسن، ( 1416 ق )، کشف اللثام و الابهام، دفتر انتشارت اسلامی، قم.
بحرانی، یوسف بن احمد، ( 1425 ق )، الحدائق الناضره، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
تبریزی، جواد بن علی، ( 1426 ق )، تنقیح مبانی الاحکام، دارالصدیقه الشهیده سلام الله علیها، قم.
حر عاملی، محمد بن حسن، ( 1412 ق )، وسائل الشیعة، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
حلی، احمد بن محمد، ( 1407 ق )، المهذب البارع، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
حلی، جعفر بن حسن، ( 1408 ق )، شرائع الاسلام، مؤسسه اسماعیلیان، قم.
حلی، حسن بن یوسف، ( 1410 ق )، ارشاد الاذهان، دفتر انتشارت اسلامی، قم.
حلی، حسن بن یوسف، ( 1413 ق )، قواعد الاحکام، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
حلی، حسن بن یوسف، ( 1413 ق )، مختلف الشیعه، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
حلی، محمد بن شجاع، ( 1424 ق )، معالم الدین، مؤسسه امام صادق(ع)، قم.
حلی، محمد بن منصور، ( 1410 ق )، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
خوانساری، سید احمد بن یوسف، ( 1405 ق )، جامع المدارک، مؤسسه اسماعیلیان، قم.
سبزواری، سید عبدالاعلی، ( 1413 ق )، مهذب الاحکام، مؤسسه المنار، قم.
طباطبائی، سید علی بن محمد، ( 1418 ق )، ریاض المسائل، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم.
طبرسی، فضل بن الحسن، ( 1410 ق )، الموتلف من المختلف، مجمع البحوث الاسلامیه، قم.
طوسی، محمد بن حسن، ( 1407 ق )، الخلاف، دفتر انتشارت اسلامی، قم.
طوسی، محمد بن حسن، ( 1387 ق )، المبسوط، المکتبه الرضویه لإحیاء الآثار الجعفریه، تهران.
عاملی، زین الدین بن علی، ( 1410 ق )، الروضه البهیه، ( محشی کلانتر ) کتابفروشی داوری، قم.
عاملی، زین الدین بن علی، ( 1413 ق )، مسالک الافهام، مؤسسه معارف اسلامی، قم.
عاملی، محمد بن مکی، ( 1414 ق )، غایه المراد، انتشارت دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
عاملی موسوی، سید محمد بن علی، ( 1411 ق )، مدارک الاحکام، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم.
عبده، محمد، ( بیتا )، تفسیر المنار، دارالمعرفه، بیروت.
فیض کاشانی، محمد بن محسن، ( بیتا )، مفاتیح الشرائع، انتشارات کتابخانهی مرعشی نجفی، قم.
مازندرانی، محمد بن علی، ( 1369 )، متشابه القرآن و مختلفه، انتشارات بیدار، قم.
محقق داماد، سید مصطفی، ( 1396 )، فقه استدلالی جزایی تطبیقی، مرکز نشر علوم اسلامی، تهران.
محقق داماد، سید مصطفی، ( 1383 )، قواعد فقه ( بخش مدنی)، مرکز نشر علوم اسلامی، تهران.
محقق کرکی، علی بن حسین، ( 1414 ق )، جامع المقاصد، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم.
مرعشی نجفی، سید شهاب الدین، ( 1415 ق )، القصاص علی ضوء القرآن والسنه، انتشارات کتابخانهی مرعشی نجفی، قم.
مکارم شیرازی، ناصر، ( 1380 )، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران.
موسوی خمینی، سید روح الله، ( بیتا )، تحریر الوسیله، مؤسسه مطبوعاتی دار العلم، قم.
میرزای قمی، ابوالقاسم بن محمد، ( 1378 )، قوانین الاصول، دارالکتب الاسلامیه، تهران.
نجفی، محمد حسن، ( 1404 ق )، جواهر الکلام، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
_||_