The Most Obvious Literary qualities in "NarmeVaran" Book by Jalil Ahangar nezhad
Subject Areas : ...
masoud bavan poori
1
,
vahid sajadi far
2
,
sakine azadi
3
1 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامآباد غرب.
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، واحد البرز.
3 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلام.
Keywords: Kurdish Poertry, Southern Kurdi, Jalil Ahangar nezhad, NarmeVaran,
Abstract :
JalilAhangar nezhad, is a poet from Gilan Gharb city, that hispoetry is a reflection of the environment and Themountainous and beautiful nature area.Poet in his book used elements of nature,such as spring, birds and…. He has used colors well, especially “kāl” (pale green) in his poetry. Personification, Combining the senses and repetition in his poetry hasconsiderable frequency. He insists to use old words:those terms of vocabulary which lost the previous boom. This article isbased on using descriptive and analytical methods to assess and explain the useof these elements in the book “NarmeVaran
- آشوری، داریوش و دیگران، (1366)، پیامی در راه، چاپ سوم، تهران: طهوری.
- آهنگرنژاد، جلیل، (1390)، دیوان نرمهواران، چاپ دوم، کرمانشاه: چشمهی هنر و دانش.
- اتین، یوهانس، (1384)، کتاب رنگ، ترجمه محمدحسین حلیمی، چاپ هشتم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- بهار، محمدتقی، (1386)، سبکشناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی، چاپ دوم، تهران: زوّار.
- پاکنژاد، سیّدرضا، (1384)، اوّلین دانشگاه و آخرین پیامبر، تهران: کتابفروشی اسلامیّه.
- حسنلی، کاووس، (1383)، گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
- خسرو جاف، (2005)، اللر کردأم لر، ترجمه محمد البدری، اربیل: ئاراس.
- داد، سیما، (1383)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
- رجایی، نجمه، (1378)، آشنایی با نقد ادبی معاصر عربی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
10. زرینکوب، عبدالحسین، (1381)، شعر بینقاب، شعر بیدروغ، چاپ سوم، تهران: جاویدان.
11. زندی، هیوا، (2007)، مقترح للکتابة بالهجیة الفیلیة، چاپ دوم، اربیل: ئاکو.
12. زواهره، هزاع، (2008)، اللون و دلالاته فی الشعر، چاپ اول، اردن: دارالمحامد للنشر و التوزیع.
13. شفیعیکدکنی، محمدرضا، (1370)، صور خیال در شعر فارسی، چاپ چهارم، تهران: آگاه.
14. ______________، (1381)، موسیقی شعر، چاپ دهم، تهران: آگاه.
15. شمیسا، سیروس، (1379)، نگاهی تازه به بدیع، تهران: فردوس.
16. __________، (1387)، بیان، چاپ سوم، تهران، نشر میترا.
17. صفوی، کوروش، (1383)، از زبانشناسی به ادبیات، چاپ سوم، تهران: سوره مهر.
18. علیاکبرزاده، مهدی، (1378)، رنگ و تربیت، چاپ دوم، تهران: میشا.
19. غریب، رُز، (1378)، نقدی بر زیباییشناسی و تأثیر آن بر نقد عربی، ترجمه نجمه رجایی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
20. کلباسی، ایران، (1388)، فرهنگ توصیفی گونههای زبانی ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21. گودرزی، علیرضا، (1381)، ایل کلهر در دوره مشروطیت، کرمانشاه: انتشارات کرمانشاه.
22. لوشر، ماکس، (1380)، روانشناسی رنگها، تهران: مترجم.
23. مختار عمر، احمد، (1997)، اللغة و اللون، چاپ دوم، قاهره: عالم الکتب.
احمدیان، لیلا،
(1381)، بررسی عنصر رنگ و جلوههای آن در شاهنامه فردوسی، پایاننامه
کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
- سنگری، محمدرضا، (1381)، «هنجارگریزی و فراهنجاری در شعر»، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 64، صص 4- 9.
- گلچین، میترا و سمیه رشیدی، (1390)، «جایگاه پارادوکس و حسآمیزی و انواع آنها در مثنوی مولانا»، نشریه ادب فارسی، دوره جدید، شماره 3- 5، صص 295 – 308.
مدرسی، فاطمه و امید یاسین، (1387)، «نقد صورتگرایانه غزلیات حافظ»، مجله سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شماره اول، صص 118 – 141.
- بابایی، نصرتاله، (1393)، «شناسنامهی تلخ سرگردانی، نقدی بر مجموعه شعر رووژ اثر جلیل آهنگرنژاد»، نمایه شده در www.balout.ir
- موزونی، رضا، (1390)، «نقدی بر کتاب نرمهواران»، نمایه شده در www.balout.ir
.