بررسی رابطه آموزشهای ضمن خدمت با مهارتهای مدیران (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی، مناطق هشت و دوازده)
Subject Areas : policy makingمرضیه محمدی 1 , امین نیک پور 2
1 - عضو هیات علمی واحد فیروزکوه
2 - دانشجو
Keywords: آموزش ضمن خدمت, دانشگاه آزاد اسلامی, مهارت ادراکی, مهارت انسانی, مهارت فنی,
Abstract :
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزشهای ضمن خدمت بر مهارتهای سهگانه مدیران است. آموزشهای مدیران در این پژوهش، متغیر مستقل در نظر گرفته شده است و مهارتهای مدیران از طریق خردهمقیاسهای، مهارت ادراکی، انسانی و فنی و بر اساس نظریه "رابرت آل کاتز" به عنوان متغیر وابسته عملیاتی شده است. روش انجام این پژوهش، تجربی میباشد و با استفاده از طرح یک گروهی پیشآزمون- پسآزمون انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مناطق هشت و دوازده دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونهگیری به صورت نمونه در دسترس از بین کسانی که به صورت داوطلب در دورههای آموزشی مدیران میانی شرکت نمودند، میباشد. ابزار گرپژوهش، پرسشنامه پیشآزمون و پسآزمون میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (از جمله آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رتبهبندی فریدمن و آزمون علامت) استفاده شده است و دادهها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزشهای ضمن خدمت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی موجب ارتقاء مهارتهای ادراکی، انسانی و فنی مدیران میگردد. لیکن توالی تاثیرپذیری مهارتهای سهگانه از آموزش متفاوت از نظریه رابرت آل کاتز میباشد. زیرا در نظریه کاتز بیشترین تاثیر را مهارت فنی از آموزش میپذیرد، ولی در پژوهش انجام شده اینطور محقق گردید که بیشترین تاثیر را مهارت انسانی از آموزش میپذیرد و اولویت بعدی مهارت فنی و سپس ادراکی میباشد.