The Vocal Analysis of Safaei Jandaqi’s Martyrdom Poetry
Subject Areas : Persian Language & Literatureمهدی نجفی 1 , Eshagh Toghyani 2 , Mahboobeh Khorasani 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2 - Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran. ( Esfahan university
3 - Department of Persian Language and Literature, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
Keywords: Formalism, induction, Grammont, Safaei, Monodies, Phonème,
Abstract :
The purpose of this research is the vocal analysis of safaei’s on hundred and seventy monodies and elegies by in terms of formalist school with emphasis (on) sound analysis and induction that was in consideration of Maurice Grammont. Accordingly the questions of the present study are: Is it possible to achieve induction by interactions used in safaei’s poetry? Is phonemes repetition and its induction can suggest phonetic names?In phonological analysis of his monodies and elegies the impact of words choice and repeating them in music and the meaning of monodies and elegies, the repetition of phonemes, induction position and production procedures have been considered in this article, sounds, rate applications, inductions and illustration used in monodies and elegies have been considered in order to determine the success of poet in convening implications.Safaei has been considering all poetic elements like: (rhythm, rhyme and rows, literary devices specially the repetition of phonemes and words). The repetition of words and voices in Safaei`s poem have been used regarding emphasizing speech and music`s language. The repletion of voices could associate emotions, but theonomatopoeia have had poor application. High frequency of bass vowel (A) and Consonant sounds (N), in poem in of this great poet suggest the induction of pain and dissatisfaction, even if it is not clear in his context bits and speech.
1. قرآن کریم.
2. آقا بزرگ تهرانی (1408)، الذریعه الی تصانیف شیعه، قسم ثانی من جزء تاسع، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
3. احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن. تهران:نشر مرکز.
4. اسکولز، رابرت (1379)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. فرزانه طاهری.تهران: نشر آگه.
5. ایگلتون، تری (1368)، پیش درآمدی بر نظریه ادبی. عباس مخبر. تهران: نشر مرکز.
6. ایوتادیه، ژان (1378)، نقد ادبی در قرن بیستم. مهشید نونهالی. تهران: نشر نیلوفر.
7. امین فروغی، مهدی (1394)، محتشمنامه:گزیدۀترکیببندهایعاشوراییدراستقبالمحتشمکاشانی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
8. باقری، مهری (1375) مقدمات زبانشناسی. تهران: نشر قطره.
9. حافظ شیرازی،شمسالدین محمد (1376)، دیوان حافظ.مصحح:محمد قزوینی و قاسم غنی. چاپ پانزدهم.تهران:انتشارات اقبال.
10. حقیقت، عبدالرفیع (1370)، تاریخ قومس و سمنان، چاپ سوم، تهران: کومش.
11. خرمشاهی، بهاءالدین (1366)، حافظ نامه. ج2. تهران: علمی و فرهنگی.
12. سلدن، رامان (1372)، راهنمای نظریة ادبی معاصر. عباس مخبر.تهران.
13. شایگانفر، حمیدرضا (1384)، نقد ادبی.تهران: انتشارات دستان.
14. شفیعیکدکنی، محمدرضا (1387)، رستاخیز کلمات، (درس گفتارهایی دربارۀ نظریۀ ادبی صورتگرایانروس) تهران: سخن.
15. صفایی جندقی (1370)، دیوان اشعار، به تصحیح و اهتمام سیدعلی آل داوود، تهران: آفرینش.
16. غلامعلیزاده، خسرو (1374)، ساخت زبان فارسی. تهران: انتشارات احیا کتاب.
17. قویمی، مهوش (1383)، آوا و القا «ره یافتی به شعر اخوان ثالث». تهران: انتشارات هرمس.
18. مهاجر، مهران. نبوی، محمد (1376)، به سوی زبانشناسی شعر(رهیافتی نقشگرا).تهران: نشر مرکز.
19. همایی، جلال الدین (1370)، معانی و بیان، به کوشش ماهدخت بانو همایی، تهران: هما.
مقالات
1. حسنلی، کاووس (1387)، «بازخوانی فرمالیستی غزلی از بیدل»، فصلنامةنقدادبی، شماره دو، صص38-29.
2. خراسانی، محبوبه و..... (1394)؛ «تحلیل آوایی غزلهای سنایی»؛ فصلنامۀ نقد ادبی و سبکشناسی، شماره یک، صص 80-51.
_||_