سنجش میزان برخورداری دانشجویان از شاخصهای دینداری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمحمد رحیمی 1 , زهرا حضرتی 2 , اقباله عزیزخانی 3
1 - tehran
2 - takestan
3 - khalkhal
Keywords: دینداری, رضایت از زندگی, نوگرایی, پایگاه اقتصادی- اجتماعی, رسانههای جدید,
Abstract :
هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشجویان از شاخصهای دینداری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن است. پس از مروری بر پژوهش های داخلی و خارجی و همچنین نظریه های مرتبط با موضوع، یک چارچوب تلفیقی با استفاده از نظریه های ماکس وبر، امیل دورکیم و پیتر برگر و تامس لاکمن تهیه شده که بر پایه آن یک مدل تجربی شامل تأثیر شش متغیر مستقل بر میزان دینداری دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به دست آمد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و با تکنیک پرسشنامه به گردآوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که از بین آنها تعداد 375 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که دینداری دانشجویان در حد متوسط میباشد و میزان دینداری (متغیر وابسته) با متغیرهای جنسیت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، استفاده از رسانههای جدید، نوگرایی و رضایت از زندگی رابطه معنیداری دارد. بین متغیر سن با دینداری هیچگونه تفاوت معنیداری مشاهده نشد است. ضمناً ضریب تعیین (63/0) نشان میدهد که 63 درصد واریانس متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل معادله قابل تبیین است. میزان تأثیرگذاری متغیرهای مستقل نیز به ترتیب عبارت است از: استفاده از رسانههای جدید، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و نوگرایی.