نقش اینترنت در شکل گیری هویت ملی با ارائه مدل تحلیلی
فرحناز مصطفوی کهنگی
1
(
faculty member of Payame Noor University
)
Keywords: اینترنت , جوانان , هویت , هویت ملی,
Abstract :
پژوهش حاضر با هدف مشخص ساختن میزان و نحوه استفاده جوانان از اینترنت وتاثیر پذیری آنان از رسانه ای نو ظهور با روش پژوهش، پیمایشی انجام شده است . جامعه آماری 30- 18 سال شهر کاشان بالغ بر 200445 نفر در این رده سنی بودند. که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه در این پژوهش 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیده است. به منظور تبیین فرضیات از تئوری تاجفل ( برای مشخص کردن ابعاد هویت ملی ) و نیز ازتئوری استفاده و خشنودی ، تئوری ساخت یابی و کاشت و پرورش استفاده شده است . برای گرد آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان دادکه؛ هویت شناختی جوانان با توجه به نوع استفاده جوانان از اینترنت تفاوت معناداری دارد.ضریب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویت شناختی (0.229 =r)، ضریب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویت احساسی (0.130 =r) و ضریب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویت کلی (0.180 =r) در سطح (0.05p) معنادار نمی باشد. ضریب همبستگی بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی جوانان و هویت کلی (0.104 =r) در سطح (0.05p