مطالعه تحول هویت فرهنگی در بین دختران دبیرستانی مطالعهی موردیِ دانش آموزان دبیرستان اسراء (کردستان ایران؛ هورامانِ تخت)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمصطفی ازکیا 1 , شهلا کاظمی پور 2 , عادل عبداللهی 3
1 - tehran branch
2 - tehran branch
3 - tehran branch
Keywords: هویت فرهنگی, رسانه, اوقات فراغت, دختران, هورامانِ تخت,
Abstract :
در عصر اطلاعات و ارتباطات سیال شدن هویت در خلال گسترش رسانهها و وسایل ارتباطی، سرعتی فزاینده به خود گرفته است. اگرچه روند مذکور، در جوامع در حال گذار کندتر از جوامع توسعهیافته است ولی نکتهی حائز اهمیت آن است که این روند رو به فزونی است و مؤلفههای ساختاری نفوذ سنتی خود را در هویتبخشی به افراد از دست دادهاند. هدف از این مقاله مطالعهی کیفیِ تحول هویت فرهنگی دختران دبیرستان اسرای هورامان تخت است. روش کیفی و نظریهی بنیانی مبنای روششناسی مقاله را تشکیل دادهاند. دادههای میدانی مبتنی بر فنون مصاحبهی عمیق و مشاهده میباشند. نتایج مطالعه نشان داد که عناصر مدرن وارد شاکلهی هویت دخترانِ هورامانی شده و آنها به دنبال تجربهی منابع جدید هویتساز هستند. همچنین عواملی از قبیل تجربهی فضای مدرسه، الگویابی از فضای رسانه و فراخترشدن گسترهی موسیقیِ هویتبخش زمینه-های بازاندیشی روزافزون در منابع سنتی هویتساز را فراهم نموده است. از اینرو، میتوان اذعان داشت که بر خلاف نظریههای ساختارگرا، افراد مورد مطالعه درصدد بازاندیشی در کنشهای هویتساز در درون الزامهای ساختاری هستند و برآنند تا هویتی متفاوت از اشکال سنتیِ آن به نمایش بگذارند.