بررسی جامعهشناختی رفتارهای انحرافی دانشآموزان دختر دوره ی متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1392- 1391
Subject Areas : Sociological Studies of Youth
علی
رحمانی فیروزجاه
1
()
علی اصغر
عباسی
2
(babol branch)
ربابه
موسوی زاده
3
(babol branch)
Keywords: مشارکت, اعتقادات دینی, رفتارهای انحرافی, تعلقات اجتماعی, برچسب, همنشینان,
Abstract :
جرم یا انحراف چراغ خطری است که نشان از نقایص یا کمبودهای جامعه دارد و معمولاً دارای علل و عوامل مختلف است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال اصلی است: نوع رفتارهای انحرافی چیست؟ علل وعوامل به وجود آورنده ی رفتارهای انحرافی دانش­آموزان کدام است؟ هدف کلی این پژوهش تعیین عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای انحرافی دانش­آموزان می­باشد. هدف فرعی تعیین نوع، شدت و عمق رفتارهای انحرافی می باشد. برای تحقق اهداف، فرضیه­ها از تلفیق سه دیدگاه نظری کنترل اجتماعی هیرشی، یادگیری اجتماعی ساترلند و برچسب استنتاج شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری تعداد 3000 دانش­آموز دختر دوره متوسطه شهر بهشهر بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر انتخاب شده است. روش نمونه­گیری جهت دسترسی مرتبط به نمونه­های آماری در این پژوهش شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای می­باشد. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی چند متغیره وتحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که بین پذیرش انحراف (برچسب)، اعتقادات دینی، ارتباط با افراد منحرف، تعلقات اجتماعی، مشارکت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین به عنوان متغیرهای مستقل و رفتارهای انحرافی دانش آموزان به عنوان متغیر وابسته رابطه معنیداری وجود دارد. رفتارهای انحرافی نزدیکان (همنشیان) فرد، پذیرش انحراف(برچسب) به ترتیب بیشترین تأثیر را در بین متغیرهای مستقل بر رفتارهای انحرافی دانش آموزان داشته­اند. در یک جمع­بندی میتوان گفت که میزان رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر شهر بهشهر در حد کم است. در مجموع می­توان گفت که وجود همین میزان رفتار انحرافی (با این توضیح که به نظر می­رسد مقادیر واقعی رفتارهای انحرافی بیشتر از این باشد) می­تواند مهم و حساس باشد.