بررسی رابطه مؤلفههای اجتماعی- فرهنگی و آسیبپذیری اخلاقی (مطالعه موردی دانشآموزان دبیرستان ناحیه دو شهر یزد)
Subject Areas : Sociological Studies of Youth
مهناز
فرهمند
1
(yazd uni)
حمید
محمدی
2
(yazd uni)
مهدی
عالی نژاد
3
(yazd uni)
Keywords: نوگرایی, مقبولیت اجتماعی, آسیبپذیری اخلاقی, ارزشهای مصرفی, کاهش تعهدات دینی ـ سنتی,
Abstract :
آسیبشناسی و تعیین آسیبپذیری اخلاقی دانشآموزان گام اساسی در مصونسازی آنها در برابر تغییرات ارزشی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان آسیبپذیری اخلاقی دانش-آموزان انجام یافته است. چارچوب نظری از نظریات دورکیم، اینگلهارت و لرنر تشکیل شده است. این پژوهش، با تکنیک پیمایش رابطه بین میزان آسیبپذیری اخلاقی و عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر آن را در بین دانشآموزان پسر شهر یزد بررسی کرده است. تعداد 386 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بین متغیرهای سن، نوگرایی، مصرفگرایی، مقبولیت اجتماعی، کاهش تعهدات دینی و سنتی با آسیبپذیری اخلاقی رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از رسانه با آسیبپذیری اخلاقی رابطه معناداری مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که سه متغیر مقبولیت اجتماعی، کاهش تعهدات دینی - سنتی و سبک زندگی غربی 63% از واریانس تغییرات در متغیر وابسته آسیبپذیری اخلاقی را تبیین کردند.