Promoting Academic Achievement Motivation in English and Arabic Courses Using Multimedia Instruction
Subject Areas : Educational PsychologyYahya Safari 1 , Keyvan Azizi 2 , Eslam Mohammadi Galini 3 , Nasrin Yousefpour 4
1 - دانشیار گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی(دانشجوی دکترای زبان انگلیسی)، اداره آموزش وپرورش سرپل ذهاب، کرمانشاه، ایران
3 - گروه ادبیات عرب(دانشجوی کارشناسی ارشد)، اداره آموزش وپرورش سرپل ذهاب،کرمانشاه، ایران
4 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور، کرمانشاه، ایران
Keywords: intrinsic motivation, multimedia instruction, progress motivation, external motivation,
Abstract :
The present study was an attempt to improve academic achievement motivation in English and Arabic courses through multimedia instruction. The population of the study was all male third grade high school students in Sarepolezahab. Through convenient sampling, 20 students were selected and were randomly assigned to two experimental and control groups. The instrument which was used to gather the data was Welrend et. al.'s (1991) academic motivation questionnaire. The data was analyzed conducting independent samples T-Test and MANOVA. The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups post tests. (p=0.001). Also, the results revealed that there was a significant difference between intrinsic motivation and the subscales of intrinsic motivation to accomplish things (p=0/008), to Know understanding (p=0/006), identical regulation (p=0/010), and amotivation (0=0/001). But, related to intrinsic motivate experience stimulation and external motivation for introjection and external regulation subscales, the difference was not significant. Because of the significant relationship between the studied variables, multimedia method is suggested to promote academic motivation
اسدی، سعید و قبادی، الهام (1391). آموزش به سبک چندرسانهای و تأثیر آن بریادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی، فصلنامه علمی-پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، سال چهارم، شمارههای 11و12،صص9-17.
ارغوانی، زینب، (1390). طراحی و تولید نرمافزار آموزش علوم پیش دبستانی مبتنی بر رویکرد شناختی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت فراگیران ناحیه 1 شهر کرمانشاه، پایاننامه چاپ نشده کارشناسیارشد، دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمانشاه.
باقری، ناصر؛ شهرآرای، مهرناز و فرزاد، ولیاله (1382). وارسیهای روانسنجی مقیاس انگیزش تحصیلی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران، مجله دانشور رفتار، دوره10، شماره 1، صص11-24.
بحرانی، محمود (1388). بررسی روایی و پایایی مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی هارتر، نشریه مطالعات روان شناختی، دوره5، شماره1، صص51-72.
بهرنگی، محمدرضا و اسدی، آرش (1387). همراه سازی نرمافزار مولتی مدیا بیلدر با الگوی تدریس نگاره کلمه برای آموزش زبان انگلیسی پایه اول راهنمایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره97، صص 9-28.
جوزایی، کریم و سعدیپور، اسماعیل (1393). مقایسه اثربخشی آموزش بر اساس روش تدریس سکوسازی و روش سنتی برانگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه در درس زبانانگلیسی در شهر ویسیان، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره9 (پیاپی36)، صص 79-86.
حیدری، غلامحسین؛ مدانلو، یاسمن، نیازآذری، مرضیه و جعفریگلوچه، عبداله (1389). تأثیر تدریس زبانانگلیسی با نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره اول، صص 103-115.
زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ ساریخانی، احسان و بابازاده، مجید(1394). بررسی تأثیر استفاده از چند رسانهای آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری در درس فیزیولوژی، مقاله اصیل باشگاه پژوهشگران جوان، دوره6، شماره1، صص32-38.
زارعیزوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه (1388). چندرسانهای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 98 و 99، صص 22-30.
زمانی، بیبیعشرت؛ سعیدی، ذوالفقار و عابدی، احمد (1390). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چند رسانهایها بر خود تنظیمی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی سال اول دبیرستان، فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، سال ششم، شماره2، شماره پیاپی14، صص1-22.
رستگارخالد، امیر (1389). تفاوتهای جنسیتی در انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه شورای فرهنگی، 50، صص81-124.
شارپ وی (1387). کاربرد رایانه در آموزش و پرورش، علی منوچهر یارزنجانی (مترجم). تعلیم و تربیت استثنائی، شماره34، صص31-76.
عمادی، سیدرسول و فامیلشکریان، نفیسه(1393). طراحی نرمافزار آموزش الکترونیکی حروف الفبای انگلیسی و تأثیر آن برانگیزه درونی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، نشریه علمی پژوهش در آموزش، جلد 1، شماره 2، صص 3-42.
غمین خجسته و نوروزی، داریوش (1391). تأثیر چندرسانهای برمیزان یادگیری و یادداری درس لوحه نویسی فارسی، فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره 24، سال 8، صص 119-141.
کاوه، محمدحسین، (1389). انگیزش و یادگیری، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، سال اول، شماره 1، ص23.
موسی، رمضانی سونیا (1390). تأثیر استفاده از روش آموزش چندرسانهای و سخنرانی برانگیزش پیشرفت(انگیزه درونی و بیرونی) درس عربی3 دانشآموزان مراکز آموزش از راه دور تهران، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 21، سال هفتم، صص119-144.
Chou, H. (1996). Evaluation of a hypermedia music CAL system.Proceedings of Educational Multimedia and Hypermedia Boston, 1722, 142-147.
Govindasamy, M. (2010). Testing the effects of interactivecoursewaretemplate for the learning of history among Form onestudents.US-China Education Review, 7 (10), 106-13.
Henich, R. (1993). Instructional media and the new technologies of instruction,. 11(3), 158–172. New York: Macmillan Publishing Company.
Keppell, M. (2009). Optimizing Instructional Design-Subject Matter Expert Communication in the Design & Development of Online & Multimedia projects Communications of the ACM. Available at:http://pppjj.usm.my/mojit/.
Kirankumar K.S. (2011). Teaching Grammarthrough Multimedia to Rural Secondary School Students. Indian Streems Research Journal, 1(5), 5-8.
Lindstrom, R. (1994). Business Week Guide to Multimedia Presentations: [Great Dynamic Presentations that Inspire]. Berkeley: Osborne/McGraw-Hill.
Mandernach, B. J. (2009). Effects of Instructor-Personalized Multimedia in the online Classroom. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10, (3), 1-19.
Park, I., & Hannafin, M. (1993). Empirically-basedguidelines for the design of interactive multimedia. Educational Technology Research & Development, 41 (3), 63-85.
Pascua, L. (2007). Gender differences in achievement motivation. The New Educational Preview, 13, (3-4), 245-252.
Plass, Jan L., Heidig, Steffi, Hayward, Elizabeth O., Homer, Bruce D. & Um, Enjoon. (2014). Emotional design in multimedia learning: Effects of shape and color on affect and learning. Learning and Instruction, (29), 128- 140.
Radvansky, G. A., & Zacks, R. T. (1997). The Retrieval of Situation-Specific Information. In M. Conway, M. M., Cognitive Models of Memory, (pp. 111.133) Hove East Sussex: Psychology Press.
Rao, K., Dowrick, P. w., & Yuen, J. W. A. (2009). Writing in a Multimedia Environment, Pilot Outcomes for High School Students in Special Education. Journal of Special Education Technology, 24(1), 27-38.
Ryan, R. & Deci, E. l. (2008) Intrinsic and extrinsic motivation: Classic definition and new directions. Contemporary Educational Psychology, (25), 54 -67.
Tek-ong, eng (2008) the effect of smart schooling on student attitude toward science. Erusia journal of mathematic science & educational techonloge, 2009, 5(1), 35-45
Wiebe, E. &Annetta, L. (2008). Influences on Visual Attentional Distribution in Multimedia Instruction. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17, 277-259.
Zitniakova-Gurgova, B. (2007).The influence of gender on achievement motivation of students. The New Educational Review, 13(3-4), 233-243.