The study of related factors to guidance school teachers using amount from ICT in Teaching and Learning process
Subject Areas : Educational PsychologyMohsen Abbasi Asl 1 , Adel Zahed Babelan 2 , Yousef Namvar 3
1 - کارشناسارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
Keywords: Information and communication technology (ICT), guidance schools, teaching and learning process,
Abstract :
The present study was carried out to investigate the related factors to the amount of using ICT in Teaching and Learning process by guidance school teachers in Germi city in 2010-2011. The research method was descriptive correlation. To gather the data a researcher made questionnaire with 22 questions on Likert scale was used. The face validity was certified by experts. Using Cronbach alfa the reliability was 0/89. The statistical population was 210 teacher out of which 204 (87 female & 117 male) were chosen as the sample size. The descriptive and inferential statistical were used to analyze the data. The explanatory factor analysis was used to tests the hypotheses. The result showed that the accessibility to ICT, organization culture of the schools and individual factors can predict usige ICT in guidance schools.
امام جمعه، ط؛ و ملایینژاد، ا؛ (1386). بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامه درسی چند کشور جهان و ارایهی الگویی برای ایران، فصلنامه نوآوری آموزشی، سال ششم، شماره 19 ص.ص. 32-72.
رحیمی دوست، غ (1386) تلفیق تکنولوژی آموزشی در مدارس؛ موانع و چالشها، تکنولوژی آموزشی، شماره ی3 آذر، ص.ص. 4-6.
رضایی، ح (1386). فناوری اطلاعات و نقش جدید معلمان، تکنولوژی آموزشی، دوره بیست و سوم، شماره3، شماره پیدرپی 187، ص.ص. 31-33.
زمانی، ع؛ و افخمی خیر آبادی، م (1385). قابلیتهای فناوری در فرایند تدریس و یادگیری، تکنولوژی آموزشی تحلیلی اطلاعرسانی، دوره بیست و دوم، شماره 177، ص.ص. 30-33.
عبادی، ر (1384). فناوری اطلاعات و آموزش پرورش، تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
منتظر،غ (1381). تأملی در برنامههای توسعهی اطلاعاتی ایران و راه کارهای بهبود آن، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارهی 25، ص.ص. 223-246.
Attaran, m., (2006). A Study Of IT Development Status In Iran,s Educational System.<Article>. Abstracts of the second world curriculum studies conference. Tampere: May 21-24, 2006.
Denial, J., & horani, Sh & chee keong, ch (2005). A staudy on the use of ICTin mathmatics teaching, Malaysian online journal of instructional Techonology (MOJTT).ISSN:1823-1144.Vol.2,No3,pp43-51.
Hyesung, p., (2004). Factors that affect information technology adoption by teachers.Vhttp:// digital commons.unl.edu/dissertions/AAI3126960/.
Hope,W.C., (1997) Why technology has not realized its potential in schools. American Secondary Education.(Pp. 25-29).
Kumar, N., & Che rose, R., & dsilva, j., (2008). Teachers, Readiness to use Thechnology in the classroom, An Empirical Study, euro pean Journal of scienfific Research ISSN14, 50-216x. vol.21-No.4; 2008, pp.603-616. http://www.eurojournals.com/ejsr,ht