بررسی عوامل مرتبط با میزان استفاده معلمان راهنمایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری
الموضوعات :محسن عباسیاصل 1 , عادل زاهدبابلان 2 , یوسف نامور 3
1 - کارشناسارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات, معلمان راهنمایی, فرایندهای یادهی و یادگیری,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان استفاده معلمان راهنمایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری، در سال تحصیلی 89- 88 در شهرستان گرمی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساختهای شامل 22 سؤال بسته- پاسخ در مقیاس لیکرت استفاده شد. ابتدا روایی صوری پرسشنامه بر اساس دیدگاه چند نفر از اساتید متخصص مورد تأیید قرار گرفت و سپس ضریب همسانی درونی به روش آلفای کرانباخ 89/. بدست آمد. از حدود210 نفر معلم مقطع راهنمایی شهرستان گرمی تعداد 204 نفر، 87 نفر معلم زن، و117 نفر معلم مرد کل شماری شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات روش های آماری توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی بکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که: دسترسی به تکنولوژی روز و بویژه سخت افزار و نرم افزار، همچنین فرهنگ سازمانی مدارس در ارتباط با مدیریت مدارس، استقبال از فاوا و کاربردهای آن زمینه ساز، و تسهیل کننده بکارگیری، و استفاده معلمان در فرایند آموزش میباشد. به ترتیب عوامل فردی و درون نظام آموزشی می تواند کاربرد فاوا توسط معلمان راهنمایی در امر آموزش را پیش بینی کند.
امام جمعه، ط؛ و ملایینژاد، ا؛ (1386). بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامه درسی چند کشور جهان و ارایهی الگویی برای ایران، فصلنامه نوآوری آموزشی، سال ششم، شماره 19 ص.ص. 32-72.
رحیمی دوست، غ (1386) تلفیق تکنولوژی آموزشی در مدارس؛ موانع و چالشها، تکنولوژی آموزشی، شماره ی3 آذر، ص.ص. 4-6.
رضایی، ح (1386). فناوری اطلاعات و نقش جدید معلمان، تکنولوژی آموزشی، دوره بیست و سوم، شماره3، شماره پیدرپی 187، ص.ص. 31-33.
زمانی، ع؛ و افخمی خیر آبادی، م (1385). قابلیتهای فناوری در فرایند تدریس و یادگیری، تکنولوژی آموزشی تحلیلی اطلاعرسانی، دوره بیست و دوم، شماره 177، ص.ص. 30-33.
عبادی، ر (1384). فناوری اطلاعات و آموزش پرورش، تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
منتظر،غ (1381). تأملی در برنامههای توسعهی اطلاعاتی ایران و راه کارهای بهبود آن، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارهی 25، ص.ص. 223-246.
Attaran, m., (2006). A Study Of IT Development Status In Iran,s Educational System.<Article>. Abstracts of the second world curriculum studies conference. Tampere: May 21-24, 2006.
Denial, J., & horani, Sh & chee keong, ch (2005). A staudy on the use of ICTin mathmatics teaching, Malaysian online journal of instructional Techonology (MOJTT).ISSN:1823-1144.Vol.2,No3,pp43-51.
Hyesung, p., (2004). Factors that affect information technology adoption by teachers.Vhttp:// digital commons.unl.edu/dissertions/AAI3126960/.
Hope,W.C., (1997) Why technology has not realized its potential in schools. American Secondary Education.(Pp. 25-29).
Kumar, N., & Che rose, R., & dsilva, j., (2008). Teachers, Readiness to use Thechnology in the classroom, An Empirical Study, euro pean Journal of scienfific Research ISSN14, 50-216x. vol.21-No.4; 2008, pp.603-616. http://www.eurojournals.com/ejsr,ht