Amination of the relationship between social capital and job satisfaction of west Azarbayjan custom employers.
Subject Areas : sociologyMohammad Bagher Alizadeh Aghdam 1 , Mohammad Abasszadeh 2 , Mehdi Hosseinpour 3
1 - 1- استادیار جامعهشناسی دانشگاه تبریز.
2 - 2- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز.
3 - 3- دانشجوی کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
Keywords: Job satisfaction, Social capital, social participation, Social Coherence, social confidence,
Abstract :
The purpose of this study is to examine the relationship between social capital and job satisfaction of west Azarbayjan custom employers. Social capital was scaled in three dimensions namely; social confidence, social coherence and social participation and also the job satisfaction was scaled using job description index (JDI) of Esmit, Halin. The method of the study is survey and the sample was selected using suitable hierarchical sampling. The results showed that the job satisfaction (mean of 170.67) of the sample was not acceptable, the amount of social capital (mean of139.70) is minimum, the amount of social confidence is below the minimum, the amount of social coherence is minimum and social participation is above minimum. Also, it was realized that job satisfaction of employers is different considering marital statue and organizational position and also there is a meaningful relationship between social confidence, coherence and participation.
تهوری، ز. (1384)، بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان شاغل در بخش
مدیریت پردازش کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، دوره 21، شماره 2، صفحه 46-25.
حسنزاده، د. (1387)، رویکرد اجتماع محور به کیفیت زندگی اجتماعات
محلی. فصلنامه پژوهشی تحلیلی، آموزشی مدیریت و برنامهریزی شهری، سال ششم، شماره 20، صفحه 22-7.
ریتزر، ج. (1380)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
سالارزاده، ن و دیگری. (1385)، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان. پایاننامه کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
فیلد، ج. (1386)، سرمایه اجتماعی. ترجمه: غ، غفاری و دیگری. تهران: انتشارات
کویر.
کلمن، ج. ( 1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: انتشارات نی.
کلانتری، ن. (1388)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی دبیران متوسطه شهرستان مراغه. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی و تربیتی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
منصوری، ع و دیگران. (1387)، کاربرد مدل تحلیل مسیر در تبیین عوامل مؤثر بررضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران). فرهنگ مدیریت، سال ششم، شماره هفدهم، صفحه 102-89.
Elia, D. George, P.(1979), The Determination of jab
Satisfaction amang Beginning Librarians, Library
quarterly, 49,283-302.
Flap, H. Volker,B. (2001), Goal specific social capital and jab satisfaction Effects of different typs of networks on instrumental and social aspects of work, Social networks 23, Utrecht university.
Putanam,R.D.(2000), Bowling Alone: the collapse and revival of American community , simon and Schuster, new york.
Requena,F.(2003), Social capital, satisfaction and quality of
life in the worckplace. Social Indicators Research. 61, pp331-360.
Stueart, Robert D.(1987), Library Management, BLittleton, Colorado: Libraries Unlimited.
Singer,M.G. (1994), Human Resource Management, PWS-KENT Publishing Company, Boston,USA.