بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان گمرکات استان آذربایجان غربی
الموضوعات :محمدباقر علیزادهاقدم 1 , محمد عباسزاده 2 , مهدی حسینپور اصل 3
1 - 1- استادیار جامعهشناسی دانشگاه تبریز.
2 - 2- استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز.
3 - 3- دانشجوی کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, مشارکت اجتماعی, رضایت شغلی, انسجام اجتماعی, اعتماداجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان گمرکات آذربایجان غربی صورت گرفته است. سرمایه اجتماعی در سه بعد اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی و رضایت شغلی به وسیله شاخص توصیفی شغلی (JDI) اسمیت، کندال هالین اندازه گیری شده است. روش مطالعه، پیمایشی و از پرسشنامه استفاده شده و شیوه نمونه گیری به روش طبقه ای متناسب می باشد. یافته ها نشان می دهد که رضایت شغلی نمونه مورد مطالعه با میانگین (67/170) در حد مطلوب نبوده و میزان سرمایه اجتماعی نمونه آماری (79/139) در حد متوسط ارزیابی می گردد و میزان اعتماد اجتماعی در حد متوسط به پایین، انسجام اجتماعی در حد متوسط و مشارکت اجتماعی متوسط به بالا بوده است و نتایج آزمون ها هم نشان می دهد که رضایت شغلی کارکنان با توجه به وضعیت تأهل و پست سازمانی آنها متفاوت است و بین اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی(سرمایه اجتماعی) با رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. بدین معنی که هر چه قدر در گمرکات سرمایه اجتماعی بیشتر باشد رضایت شغلی کارکنان نیز بیشتر خواهد شد.
تهوری، ز. (1384)، بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان شاغل در بخش
مدیریت پردازش کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، دوره 21، شماره 2، صفحه 46-25.
حسنزاده، د. (1387)، رویکرد اجتماع محور به کیفیت زندگی اجتماعات
محلی. فصلنامه پژوهشی تحلیلی، آموزشی مدیریت و برنامهریزی شهری، سال ششم، شماره 20، صفحه 22-7.
ریتزر، ج. (1380)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
سالارزاده، ن و دیگری. (1385)، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان. پایاننامه کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
فیلد، ج. (1386)، سرمایه اجتماعی. ترجمه: غ، غفاری و دیگری. تهران: انتشارات
کویر.
کلمن، ج. ( 1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: انتشارات نی.
کلانتری، ن. (1388)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی دبیران متوسطه شهرستان مراغه. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی و تربیتی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
منصوری، ع و دیگران. (1387)، کاربرد مدل تحلیل مسیر در تبیین عوامل مؤثر بررضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران). فرهنگ مدیریت، سال ششم، شماره هفدهم، صفحه 102-89.
Elia, D. George, P.(1979), The Determination of jab
Satisfaction amang Beginning Librarians, Library
quarterly, 49,283-302.
Flap, H. Volker,B. (2001), Goal specific social capital and jab satisfaction Effects of different typs of networks on instrumental and social aspects of work, Social networks 23, Utrecht university.
Putanam,R.D.(2000), Bowling Alone: the collapse and revival of American community , simon and Schuster, new york.
Requena,F.(2003), Social capital, satisfaction and quality of
life in the worckplace. Social Indicators Research. 61, pp331-360.
Stueart, Robert D.(1987), Library Management, BLittleton, Colorado: Libraries Unlimited.
Singer,M.G. (1994), Human Resource Management, PWS-KENT Publishing Company, Boston,USA.