The study of related factors on abnormal behaviors among universities students in Heris
Subject Areas : sociologyMarzie Sarhangzadeh 1 , masoume faridi sani 2
1 - گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلمی واحد تبریز
Keywords: Social Factors, behavioral abnormality, Student University, Family Performance,
Abstract :
Behavioral abnormality is one of the factors that gradually disorders social discipline, therefor studying and recognizing abnormal factors in every community can result in the improvement of of social discipline and socialization. This problem is very important in our country because of its young population. So, factors and reasons of this problem must be recognized correctly. The main goal of this research is the study of related factors on abnormal behavior among students in Heris. The research is survey, chronologically sectioned and applicable. The population of the study includes all university students in Heris at the academic year of 1392-93 who were1600 individuals and the sample content was recognized as300 individuals using Cochran formula. To gather data a questionnaire was used and the gathered data were described by frequency distribution tables and also were analyzed by T, F and Pearson tests. The findings show that, there is a correlation between family performance and students’ behavioral abnormality and there is a correlation between the deviance of friends and students’ behavioral abnormality. Also, there is a correlation between students’ religiosity and behavioral abnormality. But, there is not meaningful difference between these variables: between parents’ education level and students’ behavioral abnormality, as well as sex and students behavioral abnormality.
احمدی، چ. (1371). میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی اهواز. فصلنامه اندیشه و رفتار. دوره 1، شماره 4، صص 12-6.
احمدی، ح. (1384). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت.
اسفندیاری، م. (1381). نقش آموزش و پرورش در کاهش ناهنجاریهای اجتماعی. نشریه همبستگی. ص6.
افقی، ن. (1388). مطالعه تطبیقی ارزشها و هنجارها و رابطه آنها با آنومی، (مطالعه موردی دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه گیلان).
بشارت، م. (1384). بررسی تاثیر هوش هیجان برکیفیت روابط اجتماعی. نشریه مطالعات روانشناختی. نشریه شمارهی 2 و 3، ص 25.
بشاورد، س؛ و دیگری. (1382). همهگیرشناسی اختلالات عاطفی رفتاری در دانشآموزان ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی.
حجازی، ا. (1385). بررسی عوامل موثر در بروز انحرافات اجتماعی از دیدگاه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. نشریه شماره 22، ص 219.
رابرتسون، ی. (1374). درآمدی بر جامعه. ترجمه: ح، بهروان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
رضائی، ر. (1389). بررسی ناهنجاری در نوجوانان راهنمایی و دبیرستانی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه گیلان.
رئیسی، ج. (1382). جوانان و ناهنجاریهای رفتاری. فصلنامه علوم اجتماعی. نشریه 22، ص 135.
ساراسون، ا؛ و دیگری. (1382). روانشناسی مرضی. ترجمه: ب، نجاریان و دیگران. تهران: انتشارات رشد.
ستوده، ه. (1373). مقدمهای بر آسیبشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور. چاپ دوم.
سخاوت، ج. (1385). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
شاملو، س. (1369). بهداشت روانی. تهران: انتشارات چهر.
شعریعتی رودسری، م. (1380). شناخت و درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات عابد. ص 7.
شهری مجارشین، ز. (1389). نقش دینداری نوجوانان در میزان همنوایی آنان با هنجارهای اجتماعی در بین نوجوانان آذرشهر. پایاننامه کارشناسیارشد.
طارمیان، ف. (1379). مهارتهای زندگی. تهران: انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت. ص 18.
عبداللهیان، ا؛ و دیگران. ( 1376). بررسی مسائل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. سال چهل و ششم، شمارهی هشتاد، ص 11.
فولادی، ع. (1381). مشاوره همتایان. تهران: انتشارات طلوع دانش. ص 72.
کاهنی، س. (1382). بررسی تاثیر جدایی والدین بر بروز رفتارهای نابهنجار. همایش سراسری بحران در خانواده.
کردزنگنه، م. (1385). بررسی رابطه زمینههای اجتماعی با آنومی در میان دانشآموزان پیشدانشگاهی شهرستانرامهرمز.مجله علوم اجتماعی دانشگاه آزاد شوشتر. پیش شماره 2.
کهزادی، ن. (1384). بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای نابهنجار در دانشآموزان متوسطه عمومی مدارس عمومی و مدارس دولتی شهر برازجان در سال تحصیلی 84- 1383. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
کینیا، م. (1370). مبانی جرمشناسی. تهران: دانشگاه تهران.
مطهری، م. (1367). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا.
مظاهری، ع. (1376). نتایج طرح تحقیقاتی ناهنجاری. نشریه مدیرساز. شماره صفر، زمستان 76، ص 4.
ممتاز، ف. (1381). انحرافات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
نوابخش، م؛ و دیگری. (1389). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده بر ناهنجاری رفتاری دانشآموزان. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال چهارم، شمارهی چهارم، صص 89-82.
یزدانی ورزی، م. (1379). سنجش میزان همنوایی دانشآموزان با هنجارهای مدرسهای و بررسی عوامل موثر بر آن در دوره دبیرستان بخش بندپی شرقی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،
صص 154-133.
CoslinT, p. (1986). Adolescence and vandalism, journal of orentaionsco. lairede
Professionally. 1, n4. P.p: 357-364.
Suchar, C. (1978). Social Deviance. usa:Holt, Rin ehart and Winston.
Sykes, M. & Matza, D. (1982). Technigues of Neutraliz: Atheory of
Delinguency. INr. Giallombardo (Ed). A Book of readings. New York: Willy.
Welsh, Wayne N. Jacr. Jack R, Greene. & Patyiciah, Jenkins. (1999). School Disorder:
The Influence of Individual factors. Criminoloyy. P.p: 73-115.