The structural model of psycho-cultural empowerment of women (case study of female teachers in Tehran)
Subject Areas : sociologyElaheh Shokrolahehbabaee 1 , Ataala Abtahi 2 , ghodsi Ahghar 3 , Abbasali Ghayoumi 4 , Aliakbar Rezaee 5
1 - Ph.D student,cultural planning management Department, Research &Sciences Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran, Tehran
2 - Assistant professor, Cultural Planning Management Department, Research &Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran(corresponding author),Email; A-ABTAHI@Srbiau@ac.ir
3 - Professor of Educational Research and Planning Organization, Educational Research Institute, Tehran, Iran
4 - Associate Professor ,Cultural Planning Management Department, North Tehran Branch, Islamic Azad University, , Tehran, Iran
5 - Assistant professor, Cultural Planning Management Department, Research &Sciences Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran
Keywords: Tehran, empowerment, high school, female teachers, structural equation modeling,
Abstract :
Empowerment of female teachers is one of the central issues in education that has a mutual impact on teachers on the one hand and students on the other, however, the present article in order to achieve this goal among female teachers in Tehran using The structural equation model examines the factors affecting the empowerment of women teachers and its consequences using relevant theories. The statistical population of the study included all first grade high school teachers in Tehran in the academic year 1401-1400, of which a sample size of 300 people was estimated using stratified random sampling using Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on a 5-item scale. The validity of the questionnaire was confirmed in terms of form and content by several experts, the validity was confirmed by calculating the slope and the validity was confirmed by calculating the square root of the AVE. The reliability of the questionnaire was 0.86 through Cronbach's alpha for the whole questionnaire. Data were analyzed using Cronbach's alpha, tangent (AVE) tests, AVE root matrix, Kolmogorov-Smirnov test and confirmatory factor analysis using smartpls3 software. The research results showed; Factors; Organizational culture, organizational structure, organizational monitoring system, organizational reward system, organizational management systems have an important role in women's psycho-cultural empowerment, as well as promoting women's empowerment in three dimensions: interpersonal empowerment, managerial and leadership empowerment and the ability to create events.
.جزنی، نسرین و رستمی،علی.،(1390). طراحی و توسعه مدل استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای دانشمحور، نشریه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 1(3)، 54-23.
2.رضائی جندانی،م، هویدا، ر، سماواتیان،ح.،(1394)،بررسی مفهوم توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با سرمایه روانشناختی معلمان رسمی و تمام وقت مدارس ابتدایی شهر اصفهان. دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 10(1)، 67-82
3.مهرمحمدی، سید.محمد؛ پورداوود، حسین، قاسمی و بنابری، حمیدرضا. (1396). عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان، نشریه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 25(83)، 113-93.
4.جلالیان، نجمه، گرامی پور، مسعود و برجعلی، محمود. (1395).نقش واسطه ای سلامت روان در رابطه میان باورهای مذهبی و سلامت سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی شهر تهران). فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(27)، 52-35
دیبایی صابر، محسن، عباسی، عفت، فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید. (1398). شناسایی شایستگی های اصلی معلمان دورة متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم و تربیت. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(2)، 111-83
5.نیستانی، محمدرضا (1391). برنامه ریزی آموزشی: راهبردهای بهبود کیفیت در سطح یک واحد آموزشی(مدرسه، دانشگاه، آموزش مجازی). اصفهان: انتشارات آموخته؛
6.سامی، رقیه؛ پیری، موسی و طالبی، بهنام. (1400). کاوش سطوح، پیامدها و عوامل تسهیلکننده توانمندسازی معلمان مبتنی بر درس پژوهی و آزمون نقش میانجی عوامل تسهیلکننده: گزارش یک پژوهش آمیخته. پژوهشنامه تربیت، 16(67)،
7.محمدی، محمد و رشیدی، سهیلا. (1399). بررسی رابطه آموزش توانمند سازی معلمان مدارس ابتدایی لردگان بر کارآفرینی آموزشی و جامعه پذیری سازمانی آنان. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(48)، 105-99
8.مصباحی قمی،ق.،1398، بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران مرد و زن مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
9.عالی پور تربتی، زهره و سلیمان پور عمران، محبوبه،(1398). (اهمیت آموزش سازمانی در توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی)، اولین کنفرانس بین المللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری ،https://civilica.com/doc/1045675؛
10.علی محمدی، فریبا. کرمعلی، اکرم. (1398). بررسی عملکرد مدیران دبیرستانهای شهر تهران بر مبنای مولفههای توانمندسازی مدیران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 3(15): 112-101.
11.حسین پور، زهرا (1397). بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشورجهان. فصلنامة تعلیم وتربیت،20(3)،121- 160؛
12.نمایان پور،مهراب(1397)آنالیز مؤلفه های تخصصی و عمومی مدیران دوره دوم متوسطه ایران وتحلیل ومشاوره تحصیلات تکمیلی، فصلنامه آموزشی،(133)
Maiorano, D., Shrimankar, D., Thapar-Björkert, S., & Blomkvist, H. (2021). Measuring empowerment: Choices, values and norms. World Development, 138, 105220.
Cascio, M. A., Weiss, J. A., & Racine, E. (2021). Empowerment in decision-making for autistic people in research. Disability & Society, 36(1), 100-144.
Choi, S. L., Goh, C. F., Adam, M. B. H., & Tan, O. K. (2016). Transformational leadership, empowerment, and job satisfaction: the mediating role of employee empowerment. Human resources for health, 14(1), 73.
Balkar, B. (2015). Defining an empowering school culture (ESC): Teacher perceptions. Issues in Educational Research, 25(3), 205-225.
Seufert, S., Guggemos, J., & Sailer, M. (2021). Technology-related knowledge, skills, and attitudes of pre-and in-service teachers: The current situation and emerging trends. Computers in Human Behavior, 115, 106552.
Ruiz-Palomo, D., León-Gómez, A., & García-Lopera, F. (2020). Disentangling organizational commitment in hospitality industry: The roles of empowerment, enrichment, satisfaction and gender. International Journal of Hospitality Management, 90, 102637.
Socio-psychological empowerment of women using structural equation model (Case study of female teachers in Tehran)
_||_