The Role of the Culture Industry and the Knowledge Industry on Tendency toward Sports
Subject Areas : sociologyMohamad mahdi Arghavan 1 , Khali Mirzaei 2 , Aliee Shekar beugi 3
1 - Sociology Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Sociology Department, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author), Mirzaeei_khalil@riau.ac.ir
3 - Sociology Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Youth, Culture industry, Tendency toward sports, Knowledge industry,
Abstract :
This study aimed to investigate the role of the culture industry and the knowledge industry on the tendency toward sports. The Grounded Theory (GT) method was used in this study. The statistical population consisted of two groups of elites in the fields of sociology, sociology of sports, media and education, as well as the youth of Bandar Abbas. The in-depth and unstructured interview technique was employed in the qualitative part, while a quantitative researcher-made 42-item questionnaire was utilized in the quantitative part. The results in the qualitative part were analyzed through open, axial and selective coding and the concepts were identified based on which a researcher-made questionnaire was developed. The results were analyzed using the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and Friedman test. According to the findings, exercise motivation was categorized into three indicators, namely physical and mental health, quality of life, and leisure and pleasure; the knowledge industry was categorized into three indicators, namely education, introduction of sports, and scientific-sports contents; and the culture industry was categorized into five indicators, namely radio sports programs, virtual sports pages, sports press, documents and interviews of athletes on TV, and television sports programs and competitions.Conflict of interest: According to the authors, the article did not have any conflict of interest.
انورالخولی، ا. (1383). ورزش و جامعه، ترجمه حمیدرضا شیخی، تهران: انتشارات سمت.
آندرف، و وفرانسوئیس، ژ. (2000). اقتصاد ورزش. ترجمهی الهوروی جزایری(1380)، تهران:سازمان تربیت بدنی.
باران، استنلی جی.، دیویس، دنیس کی. (1397). نظریههای ارتباط جمعی: مبانی، تحولات و آینده، ترجمه محسن شاکری نژاد، تهران: انتشارات دانشگاه صدا و سیما.
درستی، امیرعلی، ایدر، نبی اله (1391). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر گرایش به فعالیتهای ورزشی در زنان 25 تا 40 سال شهر تهران، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 24، ص 88-77.
روشه، گ. (1394). تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: انتشارات نی.
سرابی، سامان (1387). تعیین عوامل موثر بر گرایش مردم مشهد به ورزش پرورش اندام. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.
شهبازی، مهدی، سلامی، مهدی، صادقی، مهدی، شیرزادی، رضوان (1395). مبانی جامعه شناسی ورزش، تهران: بامداد کتاب.
صالحی، ل.، تقدیسی، م.ح.، قاسمی، ه.، شکروش، ب. (1389). بررسی عوامل تسهیل کننده و بازدارنده انجام فعالیت فیزیکی در سالمندان شهر تهران، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 6(2)، 27-17.
قدیمی، بهرام (1390). ورزش در شهر تهران (فرا تحلیل مطالعات ورزش جوانان، بانوان و سالمندان)، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ، چاپ اول.
کریمیان، ج.، آقا حسینی، ت.، شکرچی زاده، پ.، شریفیانا، م.، موسوی نافچی، م. (1392). بررسی نقش اوقات فراغت مبتنی بر فعالیتهای بدنی بر سرمایه اجتماعی(هنجارهای اجتماعی، مشارکت) اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله تحقیقات نظام سلامت، 9(11)، 1177-1168.
گایینی، عباس علی، رحیمی، حمید (1382). آمادگی جسمانی، تهران: انتشارات سمت.
لهسایی، زاده، ع. ع.، جهانگیری، ج.، تابعیان، ح. (1385). بررسی عوامل موثر برعلاقه دانشجویان به ورزش: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 24(2)، 104-73.
محمدی، س وعطارزاده حسینی، ر. (1391). تبیین نگرش وگرایش مردم کردستان به ورزش همگانی. مطالعات مدیریت ورزشی، ش16.ص112-97.
معتمدین، م. مددی، ب و عسکریان، ف. (1388). توصیف عوامل گرایش یا عدم گرایش شهروندان تبریزی به ورزش همگانی. پژوهش در علوم ورزشی. ش23.
معین الدینی، ج و نعتخواه، ع. (1391). عوامل اجتماعی-فرهنگی مؤثر بر گرایش شهروندان به ورزش همگانی(مطالعه موردی:شهرکرمان). مطالعات شهری.سال دوم.ش3.ص178-149.
نیک نژاد، م. (1378). جایگاه ورزش در طبقات مختلف اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد. جامعه شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
کریمی، ج. (1393). صنعت آموزش (تحلیلی انتقادی از آموزش و پرورش)، مطالعات جامعه شناختی، دوره 21، شماره 1، ص 49-62.
سعیدی، روح الامین (1387). صنعت فرهنگ (کندوکاوی در اندیشهی مکتب فرانکفورت). رهاورد سیاسی، شماره 21، 79-98.
اشنفلدر، م. ج.، لی، م. (1390). اقتصاد ورزش، مترجم، مصیب پهلوانی، جهانگیر یدالهی فارسی، رضا محمد کاظمی، تهران: کتابخانه فرهنگ.
تافلر، ا.، تافلر، ه. (1388). ثروت انقلابی، ترجمه رضا امیر رحیمی، تهران: نشر ماهی.
اسمیت، آ. س. ت. (1393). مقدمهای بر بازاریابی ورزشی، ترجمه فرشاد تجاری و مظفر یکتاباز. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
Coakly, J and White, A. (1998). Making decision :gender and sport participation among British adolscents. socialogy of sport journal.9p.20-35
Marie Chan Sun, Kawthur, B. ( 2013). AZMUTALLY. Leisure-Time Physical Activity amongUniversity Students in Mauritius. American Journal of Health Research. Vol. 1,
No. 1, 2013. p. 1-8.
Tennur Yerlisu, l. (2013). life satiesfacatoin leisure satiesfacatoin and percivid fridoom of park recreation participant. jounral of procidia –social and behavoira sciences ; 28 (7):572-591.
Christensen, C. M., & Carlile, P. R. (2009). Course research: Using the case method to build and teach management theory. Academy of management learning and education, 8(2), 240-51.
Wong, D. P. (2010). Physical and technical activity of soccer players in the French First League – with special reference to their playing position, international sport me
journal, 1(2): 278-290
_||_
1, 2013. p. 1-8.
journal, 1(2): 278-290