The effectiveness of teaching emotional regulation cognitive strategies on students creativity and emotional self-awareness First high school
Subject Areas : Otherfatemeh mahmodi 1 , leila hosseini tabaghdehi 2 , Akram alsadat Yaghubi 3
1 - master of pcychology, sari branch, islamic azad university, sari, iran
2 - Assistant professor of educational management, Ramsar branch, Islamic azad university, Ramsar, iran
3 - Department of Higher Education Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: ", teaching cognitive strategies of emotional regulation", , ", emotional creativity", , ", mental vitality", , ", emotional self-awareness", ,
Abstract :
The present research was conducted with the aim of the effectiveness of teaching cognitive strategies of emotion regulation on creativity and emotional self-awareness of secondary school students of Neka city. The statistical population of this research included all the first high school students of Neka city in 1401 in the number of 1732 people, 60 people were selected by the purposeful sampling method and randomly divided into two groups of training cognitive strategies of emotion regulation (30 people) and the control group (30 people) ) were assigned. The intervention of training cognitive strategies of emotional regulation was carried out during 10 sessions of 60 minutes twice a week; And the control group did not receive any intervention. The validity and reliability of the data analysis was done using the Kolmograf-Smirnov test to check the normality of the data and the variance analysis test with repeated measurements was performed using the SPSS-26 software. The findings showed that the training of cognitive emotion regulation strategies is effective on the creativity and emotional self-awareness of first secondary school students (P<0.05). The results indicate that the training of cognitive emotion regulation strategies increases emotional creativity and emotional self-awareness in first secondary school students. Therefore, in counseling centers, this approach can be used as effective psychological interventions in these people.
اسلامیان، الهام؛ کاربخش داوری، مرجان؛ صادقی، الهه؛ شمسیزاده، الهام؛ دایم امید، مینا؛ اکبری، مسلم؛ افتخارصعادی، زهرا. (1401). مدلیابی علی قربانی سایبری براساس خودآگاهی هیجانی با میانجیگری اعتیاد به تلفن هوشمند در دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسطه، پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 5، 29، 627-640.
اسمعلی، احمد. (1402). رابطه دشواری تنظیم هیجان، هوش فرهنگی و تفکر خود ارزیابی منفی با مقبولیت اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه دوم منطقه سیلوانا، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18، 69، 1-8.
اعتمادی، سهیلا؛ پورشریفی، حمید؛ تاجری، بیوک؛ کلانتری، مهدی؛ هواسی سومار، ناهید. (1399). نقش تجارب آسیبزای جنسی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیب دیده، نشریه علمی روانشناسی سلامت، 9، 3(35)، 68-51.
امینیفر، سلما؛ بهرامی هیدجی، مریم؛ کراسکیان موجمباری، آدیس؛ منصوبیفر، محسن؛ پیوندی، پریسا. (1401). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودآگاهی هیجانی، همدلی و شفقت به خود در کارآموزان زن روان- درمانگری، فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، 3، 5 (14)، 251-228.
بذولنژاد، معصومه؛ وکیلی، سمیرا؛ کاشانی وحید، لیلا؛ یاریپور، مهدیس. (1399). اثربخشی آموزش خلاقیت با استفاده از لگو بر تنظیم هیجان کودکان تیزهوش، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10، 3، 95-116.
بلندبالا، سمیه؛ طاهر، محبوبه. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی و تنظیم هیجان بر بیحوصلگی، استفاده از تلفنهمراه و گرایش به رفتارهای پرخطر. فصلنامه پژوهش¬¬های نوین روانشناختی، 17(68)، 80-71.
بویری، ایرج؛ طالبزاده شوشتری، مرضیه؛ دشتبزرگی، زهرا. (1403). طراحی و آزمون مدل علی یادگیری خود راهبر براساس خلاقیت هیجانی، گرایش به تفکر انتقادی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری انگیره پیشرفت، مجله علوم روانشناختی، 23، 137، 1107-1127.
جبرائیلی، هاشم؛ جعفری، زینب؛ فیضی، شیدا. (1402). تحلیل نیمرخ نهفته الگوهای دشواری در تنظیم هیجان و ارتباط آن با در نظر گرفتن پیامدهای آینده و پشیمان مورد انتظار، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18، 69، 70-79.
جوکار، بهرام و البرزی، محبوبه. (1389). رابطه ویژگیهای شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 6 ، 1، 1-17.
حایری میبدی، مهسا سادات؛ جعفری رزجی، فرشته؛ شاهوردی، محمد؛ حیاتی مطلق، محمد. (1400). نقش خودآگاهی هیجانی، تفکر ارجاعی و سرزندگی ذهنی در پیشبینی بازگشت به اعتیاد در زنان مصرف کننده مواد مخدر، فصلنامه رویش روان شناسی، 10، 1(58)، 97-108.
حسينزاده، بابک. (1401). بررسی رابطه خودکارآمدی و تنظیم هیجانی شناختی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه، مجله راهبرهای آموزش در علوم پزشکی، 15، 6، 630-638.
ربیعی فرادنبه، نیلوفر؛ مقتدایی، لیلا؛ جمشیدیان، عبدالرسول. (1400). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در بین معلمان مدارس ابتدایی، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11، 3، 139-166.
رحیمپور، شکوفه؛ رئیسی، افسانه؛ رامش، سعیده. (1401). بررسی رابطه خلاقیت هیجانی با مهارتهای فراشناختی در دانشجو- معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان یزد، فصلنامه مطالعات بین رشتهای در آموزش، 1،1، 51-66.
رشوندی، عادله؛ عاشوری، هایده. (1400). رابطه سواد اطلاعاتی و کیفیت تدریس معلمان با بهزیستی تحصیلی با نقش تعدیلگر راهبردهای مطالعه دانشآموزان، فصلنامه مدیریت و چشم انداز، 3، 4(10)، 102-81.
ساداتیفیروزآبادی، سمیه؛ یوسفی، صادق. (1397). بررسی رابطه ابعاد کارکرد خانواده و خلاقیت هیجانی با نقش واسطهای سبکهای مقابلهای در دانشآموزان تیزهوش، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6 ،3(23)، 95-81.
سالاریفر، محمدحسین؛ صالحی، منصور؛ مزدی، مرضیه. (1400). نقش دانش فراشناختی، حالت فراشناختی و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی، فصلنامه رواشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10، 4، 86-98.
سالک مقدم، سمیه؛ باغداساریانس، آنیتا؛ گلشنی، فاطمه. (1402). نقش میانجی عزت نفس در رابطه بین خلاقیت هیجانی با خردمندی در مدیران میانی، مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 4، 2(7)، 147- 158.
سعید، مهنا؛ طالعپسند. (1394). رابطه بین حمایت های محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی تحصیلی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(4)، 31-42.
سیاحی، ملیکه و صفرزاده، سحر. (1403). رابطه خودآگاهی هیجانی و حمایت محیطی با خلاقیت هیجانی و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 17، 1، 10-19.
شادجو، رضوان؛ قنبریپناه، افسانه؛ درتاج، فریبرز؛ قاسمی، مسعود. (1401). مدل ساختاری رفتارهای خودشکن بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی، هویت اخلاقی و خودآگاهی هیجانی دختران جوان، فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، 3 ، 3(12)، 279-263.
شریعتنژاد، علی؛ حسنوند، امین؛ موسوی، سیده نسیم؛ منیشداوی، الهه. (1402). بررسي تأثير رهبری رؤیایي بر خلاقيت هيجاني و شناختي با نقش ميانجي سرمایه روانشناختي مثبت، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 13، 1، 1-34.
صادقی، الهه. (اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر خودآگاهی هیجانی و مشکلات بین فردی زنان پرخاشگر، دو فصلنامه علمی شناخت اجتماعی، 12،1(23)، 40-31.
صفری، طاهره. (1400). بررسی نقش واسطهای خودآگاهی هیجانی، در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان قدس، پایاننامه کارشناسی ارشد، پردیس نسیبه تهران.
عاشوری، محمد؛ رشیدی، اعظم؛ مرتضوی نژاد، مریم؛ بنیمین، غزاله سادات. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات روانشناختی، افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش آموزان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی، 10(93)، 8-1.
درتاج ثانی، سمیه؛ فرخزاد، پگاه؛ باباخانی، نرگس. (1402). تدوین مدل علی خودآگاهی هیجانی مادران دانشآموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس سبکهای دلبستگی و کمال گرایی با نقش میانجی خودکارآمدی، فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7، 241-250.
علیزاده، محمد؛ کارشکی، حسین؛ بردبار، مریم. (1401). نقش میانجی تابآوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، معلمان و همکلاسیها با اهمال کاری تحصیلی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 14، 1(82)، 243-263.
فتحآبادی، روحالله؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ رضایی، سعید؛ دلاور، علی. (1402). عوامل اثرگذار بر نارسایی مهارتهای تنظمیم هیجان در افراد با اختلال اوتیسم دارای کارکرد بالا: مطالعه مروری نظاممند، فصلنامه سلامت روان کودک، 10، 4، 48-62.
فرامرزي، سالار؛ عنايتي، الهه. (1400). مقايسه هيجانات تحصيلي دانشآموزان با انواع اختلال يادگيري خاص، مجله ناتوانيهاي يادگيري، 10، 4، 87-103.
فريد، ابوالفضل؛ اشرفزاده. (1400). تبيين علي سرزندگي تحصيلي براساس تعامل معلم- دانشآموز، خودكارآمدي و اميد تحصيلي، فصلنامه انديشههاي نوين تربيتي، 17، 2(60)، 203-227.
فضلی، علی. (1401). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و احساس امنیت دانش آموزان، مجله دانش انتظامی، 38، 37-52.
قاسمی، علی؛ کدیور، پروین؛ کرامتی، هادی؛ عربزاده، مهدی. (1397). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11، 2، 207-230.
قایمپور، زینب؛ اسماعیلیان، مرضیه؛ سرافراز، مهدیی رضا. (1398). تنظیم هیجان در نوجوانان: نقش پیشبینی کننده کارکرد خانواده و دلبستگی، اندیشه و رفتار، 13(51)، 16-7.
کاظمی، اعظم؛ صالحی، اعظم؛ کاظمی رضایی، سیدولی؛ پیمان، عادل. (1402). تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجان متمرکز بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روان شناختی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 16، 1، 10-20.
صالحی، سیده نرگس؛ صعادی، زهرا افتخاری؛ برنا، محمدرضا. (1400). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری مثبت نگر و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر تاب آوری و خودکارآمدی دانش آموزان دختر دارای افسردگی غیربالینی، مجله روانشناسی اجتماعی، 14، 60، 73-59.
سلیمانیفرد، مروارید، هارون رشیدی، همایون؛ کاظمیانمقدم، کبری. (1401). مقایسهی انعطافپذیری، خلاقیت هیجان و خلاقیت شناختی دانشآموزان تک زبانهی فارسی زبان و دو زبانهی عرب- فارسی زبان، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 18، 3(65)، 83-69.
کافینیا، فاطمه؛ فرهادی، هادی. (1399). اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر خودآگاهی هیجانی و توانش حل مسأله دانشآموزان دارای اعتیاد به اینترنت، مجله علوم روانشناختی، 19، 85، 110- 120.
کبيريدهکردي، اميررضا؛ محمدخانی، پروانه؛ دمهري، فرنگيس. (1401). اثربخشیآموزشخودآگاهیهيجانی بر اضطراب دانشآموزان درگير سوگ (مرگ يا جدايی والدين. دوازدهمين کنفرانس بين المللی روانشناسی، مشاوره و علومتربيتی.
مقدم، صفورا. (1402). بررسی ارتباط میان خودکارآمدی تحصیلی و خلاقیت هیجانی با عملکرد تحصیلی، کاوشهای نوین در علوم محاسباتی و مدیریت رفتاری، 1، 2، 117-124.
مهربان، رقیه؛ حسینی نسب، سید داود؛ علیوندی وفا، مرضیه. (1403). مقایسۀ اثربخشي آموزش تنظيم هيجان و آموزش ذهن آگاهي بر پرخاشگري دانش آموزان دخترداراي عملکرد تحصيلي پایين، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 20، 1(71)، 118-109.
نقیزاده گرمی، الهه. (1398). نقش خودآگاهی هیجانی و راهبردهای خودتنظیمی در پیشبینی شایستگی تحصیلی و تعهد به مدرسه دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم شهر اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناشی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
نمازیان، مریم؛ توحیدی، افسانه؛ باقری، مسعود. (1397). تأثیر آموزش هوش معنوی بر میزان گرایش به تفکر انتقادی و خلاقیت هیجانی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10، 1(74)، 189-205.
هژبری، سیده زهرا؛ ناصری، علی. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کنترل پرخاشگری و خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان دوره ابتدایی ناشنوا شهرستان فیروزآباد. نخستین کنفرانس ملی مطالعات روانشناسی سلامت روان. 1-12.
Altinay, L., Madanoglu, G.K., Kromidha, E., Nurmagambetova, A., Madanoglu, M. (2021). Mental aspects of cultural intelligence and self-creativity of nascent entrepreneurs: The mediating role of emotionality. Journal of Business Research, 131, 793-802.
Averill, J. R, (1999). Individual differences in emotional creativity: Structure and correlates, Journal of personality, - 67, 331-371.
Blakemore, T., & Agllias, K. (2019). Student reflections on vulnerability and self-awareness in a social work skills course. Australian Social Work, 72(1), 21-33.
Blatný, M., Květon, P., Jelínek, M., Šolcová., I., Zábrodská, K., Mudrák, J., & Machovcová, K. (2018). The Influence of Personality Traits on Life Satisfaction Through Work Engagement and Job Satisfaction among Academic Faculty Members, Studia Psychologica, 60(4), 274 286. doi: 10.21909/sp.2018.04.767
Braun, S. S., Schonert-Reichl, K. A., & Roeser, R. W. (2020). Effects of teachers' emotion regulation, burnout, and life satisfaction on student well-being. Journal of applied developmental psychology, 69, 101151
Buccolo, M., & Ferro Allodola, V. (2022). Mindfulness Based Education for Emotional Awareness and Prevent Burn-out Syndrome: An Educational Experience with Teachers from Kindergarten to High School.
Eisenstadt M, Liverpool S, Infanti E, Ciuvat RM, Carlsson, C. (2021). Mobile Apps That Promote Emotion Regulation, Positive Mental Health, and Well-being in the General Population: Systematic Review and Meta-analysis, JMIR Ment Health, 8(11),31170. 10.2196/31170.
Gaydosh, L., McLanahan, S. (2021). Youth academic achievement, social context, and body mass index. SSM - Population Health, 13, 100-105.
Hirvonena, R., Yli-Kivistöa, L., Putwainb, D. W., Ahonena, T. & Kiurua, K. (2019). School-related stress among sixth-grade students-Associations with academic buoyancy and temperament. Learning and Individual Differences, 70, 100-108.
Hoffmann, J. D., Brackett, M. A., Bailey, C. S., & Willner, C. J. (2020). Teaching emotion regulation in schools: Translating research into practice with the RULER approach to social and emotional learning. Emotion, 20(1), 105-109.
Huggins C. F, Donnan G., Cameron I. M., Williams J. H. C. (2021). Emotional self-awareness in autism: A meta-analysis of group differences and developmental effects. Autism, 25(2): 307-321. doi: 10.1177/1362361320964306
Huggins, C. F., Donnan, G., Cameron, I. M., & Williams, J. H. (2020). A systematic review of how emotional self-awareness is defined and measured when comparing autistic and non-autistic groups. Research in autism spectrum disorders, 77, 101612.
Koechlin, H., Coakley, R., Schechter, N., Werner, C., & Kossowky, J. (2018). The role of emotion regulation in chronic pain: A systematic literature review. Journal of psychosomatic research, 107, 38-45.
Lane, H., Stroud, L., Green, E., Bloomfield, S., & Paradice, R. (2022). 923 New item development in a measure of early personal, social and emotional skills.
Miragoli S, Milani L, Di Blasio P, Camisasca E. (2020). Difficulties in emotion regulation in child abuse potential: Gender differences in parents. Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain sciences, 9(4), 76.
Nikolai, T., Sulc, Z, Balcar, K., Kuška, M., Plzakova, V., Slavickova, T & Trnka, R. (2022) Decreased emotional creativity and its relationship with cognitive functions in Parkinson’s disease: A preliminary study, Applied Neuropsychology: Adult, 29:6, 1484-1491, DOI: 10.1080/23279095.2021.1891901.
Prasertcharoensuk, T., Somparch, K., & Ngang, T. K (2020). "Influence of Teacher Competency Factors and Students’ Life Skills on Learning Achievement". Social & behavioral sciences, 186: 566-572
Romero-García, M., Delgado-Hito, P., Gálvez-Herrer, M., Ángel-Sesmero, J. A., Velasco-Sanz, T. R., Benito-Aracil, L., & Heras-La Calle, G. (2022). Moral distress, emotional impact and coping in intensive care unit staff during the outbreak of COVID-19. Intensive and Critical Care Nursing, 70, 103206.
Ryhammar and Brolin (2019). creativity research.historical consideration and main lines of development. Scandinavian journal of education research 43(3).
Uzun G, Lok N. (2022). Effect of emotional awareness skills training on emotional awareness and communication skills in patients with schizophrenia: A randomized controlled trial. Archives of Psychiatric Nursing, 38: 14-20. doi: 10.1016/j.apnu.2022.01.005
Walker SA, Olderbak S, Gorodezki J, Zhang M, Ho C, MacCann C. (2022). Primary and secondary psychopathy relate to lower cognitive reappraisal: A meta -analysis of the Dark Triad and emotion regulation processes. ISSID 187(0): 111394.
Wante, L., Van Beveren, M. L., Theuwis, L., & Braet, C. (2018). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and emotion, 32(5), 988-1002.
Young, K. S., Sandman, C. F., & Craske, M. G. (2019). Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain sciences, 9(4), 76. doi: 10.3390/brainsci9040076
Zhai, H. K., Li, Q., Hu, Y. X., Cui, Y. X., Wei, X. W., & Zhou, X. (2021). Emotional creativity improves posttraumatic growth and mental health during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychology, 12, 600798.