Investigating the Relationship between Transformational Leadership and Job engagement with the Mediating Role of Emotional Creativity among Primary School Teachers
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalNiloofar Rabiee 1 , Leila Moghtadaie 2 , Abdolrasoul Jamshidian 3
1 - MSc, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
2 - Assistant Professor of Sciences of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
3 - Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
Keywords: Transformational Leadership, Emotional Creativity, Elementary School Teachers, job engagement,
Abstract :
Field and objective: The purpose of the present study was to investigate the relationship between transformational leadership and job engagement with the mediating role of emotional creativity among elementary school teachers.Methodology: This research was descriptive-correlational in terms of method. The statistical population of the study included all elementary school teachers in 2019-2020, and the statistical sample (191 people) was selected through stratified random sampling method. The data collecting instruments were Bass’s (1985) transformational Leadership questionnaire (α=0/90), Schaufeli’s (2001) job engagement scale (α=0/78), and Averil’s (1996) emotional creativity questionnaire (α=0/70). The data were analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics, and structural equation modeling analysis and SPSS 22 were used to analyze the hypotheses.Findings: Findings indicated the role of emotional creativity as a mediator between transformational leadership and job engagement. There was a positive and significant relationship between the components of transformational leadership (inspirational motivation, intellectual stimulation, idealized influence & individual consideration) and job engagement. Also, there was a positive and significant relationship between the components of transformational leadership (inspirational motivation, intellectual stimulation, idealized influence & individual consideration) and emotional creativity (P<0/01).Conclusion: This study showed that there was a significant positive relationship between the components of transformational leadership and teachers' job engagement and emotional creativity. According to this finding, if managers see transformational leadership strategies as a requirement on their leadership style, they can make teachers enthusiastic about their work. On the other hand, by confirming the role of emotional creativity as a mediating variable, it is suggested that in order to increase the job engagement of elementary school teachers, managers can promote their emotional creativity.
ابراهیمی نژاد رفسنجانی، مهدی و زارعی، مژگان. (1397). تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروند سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(90)، 141-160.
پورانجنار، گلبهار؛ جودزاده، مهتا و پورانجنار، عافیه. (1395). بررسیهای بازرگانی، (77)، 79-93.
تابلی، حمید؛ اسکندری، قاسم و انصاریمنش، محسن. (1396). رابطه بین فرهنگ سازمانی و رهبری تحولآفرین در بین کارکنان ادارهکل زندانهای فارس، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(2)، 195-218.
تاجی، هاله و مهداد، علی. (1398). پیشبینی ادراک خودکارآمدی و اشتیاق شغلی از طریق تعالی یابی شغلی و ادراک حمایت سازمانی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11(39)، 89-112.
تنهایی، محمدحسن؛ نیلیپور طباطبایی، سید اکبر و اخوان صراف، احمدرضا. (1397). بازآفرینی الگوی پیشایندها و پیامدهای سکوت سازمانی کارکنان مورد مطالعه: شهرداری اصفهان، جامعهشناسی کاربردی، 29 (72)، 147-166.
جوکار، بهرام و البرزی، محبوبه. (1389). رابطه ویژگیهای شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی، مطالعات روانشناختی، 6 (1)، 89-109.
خوش اخلاق، حمید و شفیعزاده، علی. (1399). بررسی رابطهی رهبری تحول آفرین و خلاقیت با یادگیری خودتنظیمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (2)10 ، 65-90.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1393). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار pls، تهران: جهاد دانشگاهی.
دمیرچی، امین؛ میرکمالی، سید محمد و همایونآریا، شاهین. (1397). بررسی رابطه رهبری تحولآفرین و درگیری شغلی کارکنان با میانجیگری اشتیاق شغلی (مطالعه موردی: دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران)، فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9 (2)، 275-296.
دهقان، مریم؛ موقر، مرتضی و حسینی، ابوالحسن. (1400). رهبری تحولگرا بر رفتار نوآورانه با تأکید بر نقش میانجی رفتار پیشاهنگی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (4)10 ، 87-112.
زارعی و حیدری. (1399) تأثیررهبری تحول آفرین و رهبری معتبر بر نوآوری سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر تسهیم دانش، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (4)9 ، 161-192.
زیرک، مهدی؛ عباسپور، محمدرضا؛ زمانیطبقدهی، عباس و صادقی، اباذر. (1397). نقش خلاقیت هیجانی و هوش اخلاقی در عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان زاوه، نوآوریهای مدیریت آموزشی،13(3)، 129-144.
سورانییانچشمه، رضا. (1397). تأثیر رهبری اخلاقی بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی جو سازمانی نوآورانه اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد شهر تهران (مورد مطالعه: شهر تهران)، پژوهش در نظامهای آموزشی، 1010-1026.
صمدی، پروین و کریمپور، سیده طاهره. (1390). ارتباط رهبری تحولآفرین با خلاقیت دبیران، فصلنامه تعلیم و تربیت، (107)، 119-140.
عادل بابلان، زاهد؛ معینی کیا، مهدی؛ صاحبدل، سهیلا و فروغی، فردین. (95). نقش فرهنگ مدرسه و خلاقیت سازمانی بر اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 8(11)، 20-31.
عجم، علیاکبر؛ بادنوا، صدیقه؛ عبداللهی، مجید و مومنی مهموئی، حسین. (1395). رابطه بین خلاقیت هیجانی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8 (4)، 11-18.
عظیم پور، احسان و جلیلیان، سهیلا. (1398). مدل علی تأثیر سرسختی بر اشتیاق شغلی معلمان با نقش میانجی رفتارهای کاری نوآورانه، مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 4(31)، 21-42.
عینی، پریا و کریمی، بهروز. (1397). رابطه سبک های دلبستگی و خلاقیت هیجانی با سازگاری تحصیلی در دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد دختر، دو فصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش، (10)، 13-30.
غفوری، فرزاد؛ اشرف گنجویی، فریده؛ دهقان، آیتالله و حسینی، سیده مهسا. (1388). ارتباط بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، (2)، 215-234.
فریاد، لعیا؛ خوراکیان، علیرضا و ناظمی، شمسالدین. (1395). بررسی اثر توانمندسازی زوانشناختی بر رفتار نوآورانه کارکنان با توجه به اشتیاق شغلی آنان، مجله مدیریت توسعه و تحول، 25، 17-26.
فیصلیزاده، ناصر. (1397). بررسی تأثیر ابعاد مدیریت تحولگرا بر اشتیاق شغلی معلمان مدارس مقطع متوسطه اول شهرستان ماهشهر، کنفرانس ملی اندیشههای نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، خوی دانشگاه آزاد زرقان، آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری، https://www.civilica.com.
قلی پور، آرین. (1395. مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوریها و کاربردها)، تهران: سمت .
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم. ( 1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار smart-pls، تهران: مهربان نشر.
مرادی، بهاره؛ زنگنه تبار، سجاد و جهان، جواد. (1397). بررسی نقش الگوی گفت و شنود، همنوایی و الگوی ارتباطی در میزان خلاقیت هیجانی دانش آموزان، جامعهشناسی آموزش و پرورش، 9، 39-48.
مرادی، محمدرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، نصرالله؛ کاظمنژاد، انوشیروان؛ جعفری، اکرم و مرادی، جواد. (1388). رابطه سبکهای رهبری تحولآفرین- تبادلی با عدالت سازمانی و ارائه مدل در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت ورزشی، (2)73-96.
مساح، هاجر؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا و کلانتری، مهرداد. (1395). اشتیاق معلم: تحلیل خودگردان میانجی گری رابطه جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان، فصلنامه تعلیم و تربیت، (131)، 131-148.
مظلومی، نادر؛ ناصحیفر، وحید و احسانفر، گلشن. (1392). رابطه رهبری تحولآفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکتهای خصوصی بیمه در ایران، پژوهشنامه بیمه، 28 (1)، 33-56.
میر حیدری، اشرف؛ سیادت، علی؛ هویدا، رضا و عابدی، محمد رضا. (1391). رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیر شغلی با اشتیاق کاری مدیران، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، 3(2)، 139-154.
میرکمالی، سید محمد؛ شاطری، کریم و یوزباشی، علیرضا (1392). تبیین نقش رهبری تحولآفرین در گرایش به خلاقیت سازمانی، نوآوری و ارزش آفرینی، 3، 21-32.
نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1390). رابطه ابعاد انگیزش شغلی خودتعیینکنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوبآهن اصفهان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 3(9)، 23-41.
ولیخانی، احمد؛ ملکیمجد، مهساو هاشمی، راضیه. (1396). پیشبینی تفکر انتقادی بر اساس خلاقیت هیجانی در دانشجویان دانشگاه شیراز، پژوهشهای تربیتی، 33.
Averill, James R & Thomas-Knowles, Carol. (1991). Emotional creativity, International review of studies on emotion, 1, 269-299.
Averill, James R. (1999). Individual differences in emotional creativity: Structure andcorrelates, Journal of Personality, 67(2), 331–371.
Bakker, Arnold B and Leiter, Michael. (2010). Work engagement, Psychology Press, 181-182.
Bakker, Arnold B., Petrou, Paraskevas & Tims, Maria. (2018). Proactive vitality management work engagement and creativity: The role goal orientation, Applied Psychology, 69(2), 351-378.
Bin Ahamad, Zahari & Bin Kasim, Abd Latif. (2016). The Effects of Transformational Leadership towards Teachers Innovative Behavior in Schools, International Journal of Scientific and Research Publications, 6 (5), 283-286.
Ghadi, Mohammed Yasin., Fernando, Mario & Caputi, Peter. (2013). Transformational leadership and work engagement: The mediating effect of meaning in work, Leadership & Organization Development Journal, 34 (6), 532-550.
Gündüz Çekmecelioğlua, Hülya & Kaya Özbağb. (2016). Leadership and Creativity: The Impact of Transformational Leadership on Individual Creativity, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235, 243 – 249.
Jyoti, Jeevan & Dev, Manisha. (2015). The impact of transformational leadership on employee creativity: the role of learning orientation, Journal of Asia Business Studies, 9 (1), 78-98.
Maku Gichohi, Paul. (2014). The Role of Employee Engagement in Revitalizing Creativity and Innovation at the Workplace: A Survey of Selected Libraries in Meru County Kenya, Library Philosophy and Practice, (1), 1-33.
Mozammel, Soleman & Haan, Perry. (2016). Transformational Leadership And Employee Engagement In The Banking Sector In Bangladesh, Journal of developing areas, Tennessee State University, college of business, 50 (6), 43-55.
Putri Handayani, Nurina. (2018). Transformational Leadership and Employee Engagement as a Determinant of Organizational Citizenship Behavior: Case Study on Youth Non-profit Organization, International Journal of Social Science and Humanity, 8 (2), 59-64.
Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2010). Defining and measuring work engagement: Bringing clarity to the concept. In A. B. Bakker (Ed.) & M. P. Leiter, Work engagement: A handbook of essential theory and research (pp. 10–24). Psychology Press.
Sultana, Sobia & Jabeen, Shaista. (2018). Bridging the relationship of Transformational Leadership and Turnover intentions with mediating effect of Employee engagement, InTraders International Trade Academic Journal, 1 (1), 1-22.
Tarabakina, Lyudmila V., LLaltdinova, Elena Yu., Lebedeva, Irina V., Shabanova, Tatyana L & Fomina, Natalya V. (2015). Emotional Creativity as a Resource of Communicative Competence of Students, Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 175-180.
Vila-Vázquez, Guadalupe, Castro-Casal, Carmen, Dolores, Álvarez-Pérez and Río-Araújo, Luisa del. (2018). Promoting the Sustainability of Organizations: Contribution of Transformational Leadership to Job Engagement, Sustainability, 10 (4109), 1-17.
Zhang, Yanchun, Zheng, Junwei & Darko, Amos. (2018). How Does Transformational Leadership Promote Innovation in Construction? The Mediating Role of Innovation Climate and the Multilevel Moderation Role of Project Requirements, Sustainability, 10 (1506), 1-19.
_||_