Mulla Sadra's philosophical attitude towards the concept of "velayat" and its functions.
Subject Areas : Intellectual explorationsAsghar Salimi Naveh 1 , Neda Dorkhah 2
1 - Assistant Professor of Philosophy, Department of Philosophy and Islamic Theology, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Vali-e-Asr, Rafsanjan, Iran a.salimi
2 - Master of Philosophy and Islamic Theology, Visiting Professor at the Department of Islamic Studies, Vali-e- Asr University, Rafsanjan, Iran
Keywords:
Abstract :
The problem of "province" is one of the most important mystical problems that Mulla Sadra gave it a philosophical color based on his philosophical initiatives and turned it into a solid philosophical-mystical problem, although the philosophers before Mulla Sadra also more or less tried to philosophize and prove the problem. They became governors; But Mulla Sadra, with the foundation he built based on his principles, was most successful in this matter and built this issue on a solid foundation. He explained the issue of the province in two arcs of ascension and descent. It examines the foundations of the cognitive existence of the truth of the province in the descending arc and the anthropological foundations of the issue of the province in the ascending arc. The anthropological foundations in the ascending arc represent the preparations for attaining the position of governorship. According to Mulla Sadra, the position of governorship is acquired in the arc of ascension. This position is a position that a person will reach a level of this truth in the arc of ascension, according to his effort and effort, and the condition of ascending to this level in the first stage is that a person knows the truth of his existence. The reality of his existence, which is his soul, is a deposit and a breath of the divine spirit in which God placed many talents in a potential form, and this soul has various functions and levels, in each of its levels, the ability to connect and unite with a certain level of this world. is that man directs his efforts to reach the position of closeness to God
حسينى اردكانی، احمد بن محمد. ،1375، مرآت الاكوان( تحرير شرح هدايه ملاصدرا شيرازى) مقدمه و تصحيح و تعليق از عبد الله نورانی. چاپ اول ، تهران : ميراث مكتوب.
جوادی آملی، عبدالله.1383، سرچشمه اندیشه. چاپ اول. قم: نشر اسراء.
........................................1372،تحریر تمهید القواعد . تهران: الزهراء
سبزواری، ملاهادی، 1981م ،تعلیقه بر اسفار، چاپ سوم.بیروت: دار احياء التراث.
........................................، 1360،شرح منظومه، چاپ پنجم، قم: دار العلم
...................................، 1383، اسرار الحکم، مقدمه از استاد صدوقى و تصحيح از كريم فيضى، چاپ اول، قم، مطبوعات دينی.
سجادی، جعفر، 1373، فرهنگ معارف اسلامی،چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
شهرزوري، شمس الدین محمد ،1372، شرح حکمه الاشراق، تصحیح و تحقیق و مقدمه حسین ضیائی تربتی، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی .
طباطبایی، محمد حسین،1981م، تعلیقات بر اسفار اربعه ملاصدرا ، 9 جلد، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
...............................................1332،اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقدمه و پاورقی 5جلد ، مطهري، چاپ سیزدهم، تهران:انتشارات صدرا
مجلسی،محمد باقر، بی تا، بحارالانوار، ج58، بينا، بی جا.
ملاصدرا، محمد بن ابراهیم قوام، 1981م ، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، چاپ سوم بیروت: دار احیاء التراث العربی.
....................................................، 1360الف، اسرار الایات ، مقدمه و تصحيح از محمد خواجو تهران: انجمن حكمت و فلسفه.
.....................................................1385، اسرارالایات، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، چاپ دوم، تهران: مولی.
.....................................................1375، مجموعه رسائل صدرالمتالهین، تحقیق و تصحیح محمد ناجی اصفهانی، چاپ سوم،تهران: انتشارات حکمت
.........................................،1387، المظاهر الاهیه فى اسرار العلوم الكماليه، چاپ اول، تهران: صدرا.
.........................................، 1381، : كسر الاصنام الجاهليه، مقدمه و تصحيح و تعليق از دكتر جهانگيری، چاپ اول، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
...................................................1361، العرشیه، تصحيح غلامحسين آهنی،تهران: مولی.
.....................................................1360، شواهد الربوبیه، تصحيح و تعليق از سيد جلال الدين آشتيانی، چاپ دوم.،مشهد: المركز الجامعى للنشر.
........................................................،1363، مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحيح از محمد خواجوی، چاپ اول ،تهران: موسسه تحقيقات فرهنگی.
......................................................، 1354،المبدء والمعاد، مصحح سید جلال الدین آشتیانی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
مطهری، مرتضی ، 1384،مجموعه آثار، ج16،چاپ سوم ،تهران: انتشارات صدرا.
میر داماد، ،1376، قبسات، به اهتمام دكتر مهدى محقق دكتر سيد على موسوى بهبهانى، پروفسور ايزوتسو، دكتر ابراهيم ديباجی، چاپ دوم، تهران : انتشارات دانشگاه تهران.
مصباح یزدي، محمد تقی. 1379، آموزش فلسفه. چاپ سوم، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر، شرکت چاپ ونشر بین الملل.
مطهری، مرتضی ،1369 مجموعه مقالات فلسفی ، چاپ اول،تهران: انتشارات حکمت.