Explore the Pattern of Sustainable Social Entrepreneurship in Animal Uusbandry Using Grounded Theory
Subject Areas : Human Resources Excellenceseyed ahmad hosseini 1 , Mohammad ziaaddini 2 , mohammadreza Hosseini pour 3
1 - PhD student in public administration, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Public Administration, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Economics, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
Keywords: entrepreneurship, Social Entrepreneurship, Grounded Theory, Sustainable Development,
Abstract :
The achievement of sustainable rural development is dependent on the creation of rural entrepreneurship. This research aimed to explore the pattern of sustainable social entrepreneurship in animal husbandry using grounded theory. Participants in this study were selected from among the country's economics and management professors, entrepreneurs and managers of entrepreneurial companies, and government officials, with a sample size of 20 individuals. Data collection continued until theoretical saturation was reached. Theoretical sampling was used for sampling purposes, a type of purposive sampling that helps the researcher create or discover theories or concepts that have a theoretical relationship with the evolving theory. In theoretical sampling, the sampling is deliberate (not probabilistic) and focuses on theory development. In the next step, a set of primary concepts (514) were collected through coding. From these, a set of themes (33 themes) were extracted. Then, in the axial coding stage, the links between these themes were categorized under the headings of causal conditions phenomenon-centered, action and interaction strategies‚context, intervening conditionsand social entrepreneurship consequences. These themes were determined in the form of a coding paradigm. In the next step, in the selective coding stage, each component of the coding paradigm was explained, the story was illustrated, and the theory was created.
_||_
کاوش الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری با استفاده از نظریه داده بنیاد
دستیابی به توسعه پایدار روستایی در گروی ایجاد کارآفرینی روستایی است، این پژوهش با هدف کاوش الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. مشاركتكنندگان در این پژوهش از میان اساتید اقتصاد و مدیریت دانشگاه های کشور و کارآفرینان و مدیران شرکت های کارآفرینی و مدیران دولتی با حجم نمونه 20 نفر انتخاب شدند و جمع آوری اطلاعات تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. مجموعه ای از مفاهیم اولیه (514 مفهوم) طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شدند. از دل آنها مقوله هایی (33 مقوله) استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها ذیل عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردهای کنش و کنش متقابل، بستر، شرایط مداخله گر و پیامدهای کارآفرینی اجتماعی در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شد. نتایج این تحقیق نشان داد اجرای طرح های کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی نقش مهمی بر توسعه پایدار دامپروری در روستاها دارد.
واژگان کلیدی: کارآفرینی؛کارآفرینی اجتماعی؛ توسعه پایدار؛ نظریه داده بنیاد
مقدمه
روستاها از گذشته به عنوان اجتماعات پایه، نقش اساسی در شکوفایی جوامع و تمدن ها داشته اند و با توجه به نقش های متعددی که در فرایند توسعه ملی، به ویژه در زمینه تأمین غذایی بر عهده دارند، رشد و توسعه آن ها، اهمیت و ضرورت زیادی دارد(میرکی اناری و همکاران،1401:37).
از آنجاییکه طی دهههای اخیر در ایران، توسعه روستایی و ارتقاء سطح رفاه روستاییان از اهداف اصلی اجرای برنامههای توسعه ای بوده است و توسعه ارتباط تنگاتنگی با کارآفرینی دارد بنابراین با خلق فرصتهای جدید اشتغال و درآمد میتوان نقش موثری در بهبود و وضعیت اقتصادی و معیشتی روستاها بوجود آورد. یکی از مشکلات اساسی کشور ما در سالهای اخیر، عقب ماندگی روستاها و مهاجرت روستاییان به نواحی شهری بوده است که عامل اصلی آن، مسائل اقتصادی، بخصوص دسترسی به اشتغال میباشد(داوری و همکار،1401:351).
بر این اساس، یکی از عوامل مؤثر در توسعه روستایی، کارآفرینی است؛ زیرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های اشتغال و درآمـد، نقـش مؤثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد. از جدیدترین موضوعاتی که در عرصه کارآفرینی، در کنار کارآفرینی سازمانی و اقتصادی، در محافل علمی مورد توجه قرار گرفته، کارآفرینی اجتماعی است. این مقوله در صورتی که در جامعه نهادینه شود می تواند نقش مهمی در رفع مشکلات اجتماعی ایفا کند(روستا و همکاران،1402). کارآفرینی اجتماعی فرایند افزودن ایده های جدید و متفاوت با هدف ایجاد سرمایه اجتماعی با تمرکز بر اقداماتی است که توسط شاغلان بخش خصوصی انجام می گیرد. کارآفرین اجتماعی تنها به فکر کسب منفعت اقتصادی نبوده و به همین دلیل می تواند نقش موثری جهت از بین بردن مشکلات و تنگناهای اقتصادی و اجتماعی روستاها داشته باشد. بخش هاي كشاورزي و دامپروري يكي از اجزاي تشكيل دهنده درآمد و توليد ملي در اكثر كشورهاست. نقش سرمايه گذاري در بخش دامپروري و تأثير آن بر بازدهي اين بخش از اهميت بسزايي برخوردار است كه معيارهاي نظري و شواهد تجربي هم مؤيد آن هستند. در ايران، سهم كشاورزي و دامپروري بيشترين سهم را در رشد اقتصادی و شاخص GDP داشته. براساس گزارش بانك جهاني در فاصله 2001-1990 كشاورزي و دامپروري ايران، به طور متوسط، 2/15 % از توليدات ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده بود. همچنين سهم اين بخش از درآمدهاي حاصل از صادرات غير نفتي معادل 26% بوده است (فتوحی و همکاران، 1400). اين در حالي است كه كشاورزي و دامپروري سهم كوچكي از واردات ايران را به خود اختصاص مي دهد. با توجه به اهمیت و ضرورت روزافزون به کارگیری صحیح دستاوردهای نوین علمی در فرآیند کشاورزی و دامپروری پایدار واضح است که کارآفرینی به عنوان یک عامل مهم نقش اساسی در توسعه پایدار روستایی ایفا می نماید. به این دلیل که هدف از توسعه بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد است، پس درنتیجه کارآفرینی خواهد توانست با مزیت هایی که دربردارد به عنوان یکی از مهمترین و بهترین گزینه های توسعه یافتگی تلقی گردد. زیرا کارآفرینی باعث کاهش بیکاری و افزایش بهره وری افراد و منابع و در نتیجه افزایش درآمد مردم جامعه می گردد (یادگار، 1399).
از آنجا كه بيشتر فعاليت هاي دامپروري در مناطق روستايي به منظور جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها انجام مي شود شناسايي عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري در بخش دامپروري و اتخاذ سياست هاي مناسب براي گسترش سرمايه گذاري و اشتغالزايي اهميت زيادي دارد (محمدی و عرفان نیا، 1398). ايران به دليل بهره مندي از منابع پايه و مناسب براي كشاورزي و دامپروري از امكانات بالقوه خوبي براي رشد و افزايش سريع محصولات باغي و دامي برخوردار است. در اين صورت، تحقق نرخ رشد 4 تا 6 درصدي لازم براي كاهش نابرابري درآمدهاي شهري و روستايي امكان پذير خواهد بود. همچنين به منظور كاهش نابرابري هاي درآمدي، دولت بايد به كشاورزي و دامپروري توجه خاص نمايد و اقدام به خرده سرمايه گذاري هاي گسترده در زمينه خدمات عمومي مورد نياز كشاورزان و دام داران كند (علوی زاده، 1396).
سوال اصلی پژوهش که این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای آن می باشد عبارت است از:
الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چگونه است؟
اهداف و پرسش های پژوهش
هدف غایی این پژوهش خلق نظریه ای داده بنیاد درباره «کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری» بوده است. به طور خاص و نظر به طرح نظام مند راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، اهداف پژوهش به شرح ذیل می باشند:
1. شناسایی عناصر تشکیل دهنده الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری (مقوله اصلی، شرایط علی، زمینه، شرایط مداخله گر، راهبردهای کنش و کنش متقابل پیامدها) و نیز ارائه روابط علت و معلولی میان آنها.
2. کاوش و معرفی الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری.
از آنجا که پژوهش حاضر از نوع تفسیری است، لذا فرضیه وجود ندارد. از این رو پرسش های پژوهش بدین گونه مطرح شدند:
پرسش اصلی:
الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چگونه است؟
پرسش های فرعی:
1) مقوبه اصلی الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چیست؟
2) شرایط علّی الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چیست؟
3) زمینه (بستر) الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چیست؟
4) شرایط مداخله گر الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چیست؟
5) راهبردهای کنش و کنش متقابل الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چیست؟
6) پیامدهای الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری چیست؟
مبانی نظری پژوهش
مفهوم کارآفرینی
کارآفرینی به فرایند شناسایی فرصت های جدید و ایجاد کسب و کار در سازمان های جدید یا رشدیابنده، برای بهره برداری از فرصت های شناسایی شده گفته می شود که در نتیجه آن کالاها و خدمات جدیدی به جامعه عرضه شود (احمدپور داریانی و عزیزی، 1395).
وانگ1 و همکاران (2013) بیان میکنند که کارآفرینی فرایندی است که در آن فرصتها جهت ایجاد کالا و خدمات در آینده کشف، ارزیابی و مورد استفاده قرار میگیرند. کارآفرینی با ایجاد محصولات یا خدمات جدید و یا ورود به بازارهای جدید مرتبط است.
كارآفريني يا همان فرآيند کشف فرصتها بيان ميکند که چگونه افراد بصورت مستقل و يا در داخل سازمانها، مسائل و چالشهاي ناشناخته را ميبينند و چارچوبي جديد از ابزارها و اهداف ايجاد ميکنند تا از آنها استفاده کنند. البته کارآفرين فقط مواردي را ميبيند و براي استفاده از آن برنامهريزي ميکند که ارزش لازم را داشته باشند. در راستاي استفاده از فرصتها، کارآفرينان کالاها يا خدماتي را به جامعه عرضه ميکنند که مشتريپسند بوده و بازار يا محيط خواهان آنها است. بنابراين لازم است کارآفرينان اطلاعات کاملي از بازار و محيط داشته باشند. فرآيند مبادله و تعامل با محيط ميتواند اين اطلاعات را فراهم کند (رید و همکاران2، 2016).
امروزه بحث توسعه پایدار یکی از بحث های بسیار مهم و رایج در سطح بین المللی است. سازمان ها و نهادهای طرفدار محیط زیست در جهان و هم چنین سازمان ملل از مهم ترین ارگان های دخیل در این امر هستند. توسعه پایدار به معنای تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای حداکثر سازی رفاه انسان فعلی بدون آسیب به توانایی نسل های آتی برای برآوردن نیازهایشان است (بئاتریس و همکاران3، 2014).
بعد اقتصادی توسعه پایدار به رشد اقتصادی و سایر پارامترهای اقتصادی مرتبط است. و در آن رفاه فرد و جامعه باید از طریق استفاده بهینه و کارایی منابع طبیعی و توزیع عادلانه منافع حداکثر شود. در بعد اقتصادی توسعه پایدار، اقتصاد حاکم بر جامعه مورد بررسی قرار می گیرد. در فعالیت های تولیدی منابع و فن آوری هایی که در فعالیت های تولیدی استفاده می شود باید هماهنگ با مفهوم توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست باشد. در نگاه گذشته فرایند تولید به صورت خطی بود و از منابع و محصولات ضایعات ایجاد می شود ولی در دیدگاه توسعه پایدار در فرایند تولید، منابع بازیافت شده و ضایعات دوباره در فرایند تولید قرار می گیرد (الوسی سوادکوهی، 1394).
کارآفرینی پایدار
کارآفرینی پایدار بیانگر این است که هنگام ایجاد، تحویل و کسب ارزش، در کنار جنبه های مالی، باید به مسائل اجتماعی و زیست محیطی نیز توجه شود. اما ایجاد، تحویل و کسب همزمان شکل های مختلف ارزش اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی کار ساده ای نیست. کارآفرینان پایدار در فرایندهای پیچیده و دشوار تصمیم گیری و تفکر سیستمی درگیر می شوند. این عناصر اضافی مستلزم داشتن انگیزه درونی قوی، داشتن دانش خاص از محیط و داشتن مشوق هایی که فراتر از اختصاص نتایج ملموس برای خودشان باشد برای افراد است. با این وجود واقعیت این است که کارآفرینان غالب اً از تأثیرات زیست محیطی خود بی اطلاع هستند، منابع محدودی برای مقابله با مسائل زیست محیطی دارند و به دلیل محدودیت های زمانی و منابع، تمایلی به اقدام ندارند (رول و همکاران4، 2010).
مفهوم کارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی اجتماعی به فرایندی اشاره دارد که طی آن کارآفرینان به ساخت یا تغییر نهادها در سطح اجتماع محلی می پردازند و با بیان راهکارهایی مفید، برای کاهش مسائل اجتماعی چون فقر، بی سوادی، تخریب های زیست محیطی و غیره اقدام می کنند. کارآفرینی اجتماعی با ساماندهی مجدد سرمایه ها و دارایی های انسانی و اقتصادی به نیازهای اجتماعی جوامع پاسخ می دهد و به منزله پذیرش مسئولیت اجتماعی ناشی از توسعه سریع جوامع است (فیروزآبادی و دباغی، 1394).
بسیاری از مسایل جامعه روستایی دارای ماهیت اجتماعی هستند و از اینرو حل آنها نیازمند راهکارهای اجتماعی نوآورانه است. از این منظر، کارآفرینی اجتماعی میتواند به حل مسایل جامعه روستایی، بویژه فقر و نابرابری کمک نماید. کارآفرینی اجتماعی در مناطق روستایی مبین پیگیری مسایل اجتماعی از طریق طرح راهکارهای نوآورانه برای بسیج ایدهها، ظرفیتها، منابع و نهادهای اجتماعی مورد نیاز برای گذر اجتماعی متوازن است. کارآفرینان اجتماعی میتوانند به توسعه یک زیستبوم کارآفرینانه و الگوی توسعه کسبوکار پایدار در مناطق روستایی مبتنی بر بهرهبرداری از فرصتهای خاص این مناطق در راستای نیازهای واقعی جوامع روستایی یاری رسانند. جهان تا کنون شاهد تجربههای موفقیتآمیز متعددی در زمینه کارآفرینی اجتماعی بوده است. بسیاری از این کسبوکارهای اجتماعی، موفقیتهای قابل توجهای را برای توانمندسازی جوامع فقیر محلی داشتهاند. آگاهی از این تجربهها میتواند الهام بخش سیاستگذاران در سیاستگذاری توانمندساز متناسب فقرا و نیز کارآفرینان و سرمایهگذاران در توسعه کسبوکارهای اجتماعی در مناطق محروم باشد (شریفی و پیش بین، 1394).
کارآفرینی اجتماعی در زمینه دامپروری
دامپروری و دامداری به عنوان یک بخش، یکی از پررونق ترین فعالیتهای تولیدی بخش کشاورزی است. این بخش ازکشاورزی، به دلیل ماهیت فعالیتهای آن، اثرات و پیامدهای گوناگونی برمحیط زیستدارد؛ لذا، باتوجه به تأثیرات متقابل پرورش دام وطیور و محیط زیست، تدوین راهبرد مناسب جهت دستیابی به توسعه پایدار دراین زمینه و درنهایت کاهش اثرات منفی زیست محیطی این صنعت، بسیارضروری است. پرورش دام و دامداری، دارای اهمیت اقتصادی و اشتغال زایی فراوانی نیزمی باشد. ازیکسو، جمعیت اصلی شاغل در دامپروری مناطق روستایی و عشایری و همچنین، بخش بزرگی از جمعیت شهرنشین و روستانشین به صورت مستقیم وغیرمستقیم در صنایع وابسته به تولیدات دامی از قبیل گوشت، شیر، پشم، لبنیات وکارخانه ها،تهیه خوراک وغیره مشغول میباشند(علیپور،1391). به بیان دیگر، درکشورهای درحال توسعه، فرصتی منحصر به فرد برای استفاده ازدام، به عنوان ابزاری برای رشد وتشدید پایداری وعبوراز فقروجود دارد. بنابراین، توسعه این بخش ازیک سو مستقیمًا به افزایش موادغذایی درکشورمی انجامد و ازسوی دیگر، با ارتقاء کیفیت مواد غذایی و پایین آمدن قیمت ها به تقویت امنیت غذایی کمک می کند(ساعی وهمکاران1400،98).
شناسایی فرصتهای کسب و کار، توسعه ایدههای نوآورانه، تشکیل و مدیریت کسب و کارهای مرتبط با دامپروری در اقتصاد امروز نقش بسزایی دارد. کارآفرینان در این صنعت با تمرکز بر بهبود و بهره وری از عملکرد دامها، ارائه خدمات و محصولات متنوع و ایجاد ارتباطات مؤثر با بازار، نقش مهمی در توسعه این صنعت و ایجاد اشتغال دارند. راهاندازی و مدیریت یک کسب و کار در صنعت دامپروری نیازمند شناخت دقیق از این صنعت، دانش فنی و مدیریتی، منابع مالی و بازاریابی است و البته چالش های قابل توجهی نیز پیشروی این صنعت قرار دارد. راه اندازی یک کسب و کار در صنعت دامپروری نیازمند سرمایهگذاری اولیه قابل توجهی است. این سرمایه گذاری می تواند برای خرید زمین، ساخت و تجهیزات فنی، تأمین نهادههای مورد نیاز و استخدام نیروی کار صورت گیرد که نبود حمایت های کافی در این راستا و رویکرد سنتی موانع مهمی در این حوزه است. برنامه ریزی مالی دقیق و جذب منابع مالی مناسب، به عنوان یک راهکار مهم در این زمینه مطرح است. مدیریت دقیق و بهرهوری در استفاده از منابع موجود از جمله زمین، آب، خوراک، دام و نیروی کار از اهمیت بالایی برخوردار است. بهبود فرآیندهای تولیدی، کاهش هدررفت منابع، بهینهسازی هزینهها و افزایش بهرهوری میتواند به تأمین پایداری و رشد کسب و کار کمک کند. تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار، شناخت نیازها و تمایلات مشتریان، بازاریابی مناسب و ارتباط مؤثر با بازار نیز بسیار حائز اهمیت است. دامپروری نیز همچون کشاورزی و بسیاری از حوزه های دیگر هنوز در سنتی ترین شکل ممکن در حال اجراست و شاید واحدهای صنعتی که در این حوزه تولیدات قابل توجهی داشته باشند بسیار کم و انگشت شمارند. لزوم رویکردی نوین در این حوزه برای تحول و تعالی این صنعت و فعالیت های کارآفرینان این عرصه از ضروریات است و نگاه استراتژیک به این حوزه در ابعاد کلان امنیت غذایی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
پیشینه پژوهش
سلیمانی و همکاران (1400) در تحقیق خود به «طراحی مدل توسعه کارآفرینی پایدار درکسب و کارهای نواحی روستایی همدان» پرداختند. به منظور تحلیل داده های حاصل از 10 مصاحبه، تحلیل محتوا و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت پذیرفت. کدهای باز، شامل 229 مفهوم و کدهای محوری نیز شامل 34 مقوله عمده بود که در مدل پارادایمی تحقیق، در قالب شرایط علی (عوامل فردی، ویژگی های کسب وکار، مدیریت منابع، عملکرد مالی)، شرایط واسطه ای (بستر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، رسانه ها، فشار ذینفعان، محیط قانون گذاری، خودتنظیمی، قدرت سرمایه گذاران، مصرف گرایی اخلاقی جامعه، نقش حکومت ها، کیفیت و هماهنگی نهادی، آموزش)، شرایط زمینه ای (حاکمیت شرکتی، تعهدات اخلاقی، تعهدات زیست محیطی، پیوند مسئولیت اجتماعی با عملیات کسب وکار، مدیریت پایدارمحور)، راهبردها (از جمله راهبردهای آموزشی ترویجی، مشارکت ذینفعان، اصلاح قوانین و مقررات، تمهیدات حمایتی و تشویقی و فعالیت های تحقیق و توسعه) و پیامدها (مشتمل بر پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، تعهد سازمانی، مزیت رقابت و پیامدهای سیاسی) نشان داده شده است.
علیزاده مشکانی و عاشوری (1400) در پژوهش خود به «تاثیر کارآفرینی اجتماعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری قابلیت بازاریابی» پرداختند. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که کارآفرینی اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم از طریق قابلیت بازاریابی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی دارد.
پتیام و حاجی علی اکبری (1400) در پژوهش خود به «تاثیر اجرای کارآفرینی اجتماعی از طریق ارتقای بازاریابی داخلی و کسب مزیت رقابتی بازاریابی بر توسعه بازار شرکت های کوچک و متوسط تجاری شهر زنجان » پرداختند. نتایج پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر نشان می دهند که اجرای کارآفرینی اجتماعی بر توسعه بازار شرکت تاثیر معناداری می گذارد، اجرای کارآفرینی اجتماعی بر ارتقاء بازاریابی داخلی و کسب مزیت رقابتی بازاریابی تاثیر معناداری می گذارد، اجرای کارآفرینی اجتماعی از طریق ارتقا بازاریابی و کسب مزیت رقابتی بر توسعه بازار شرکت تاثیر معناداری می گذارد، ارتقا بازاریابی داخلی بر توسعه بازار شرکت تاثیر معناداری می گذارد، همچنین کسب مزیت رقابتی بر توسعه بازار شرکت تاثیر معناداری می گذارد.
ساعی و همکاران(1400) در تحقیق خود با عنوان عوامل مؤثر برتوسعه پایدار صنعت دامپروری درمناطق روستایی شمال استان کرمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین تأثیر در برنامه های توسعه پایدار صنعت دامپروری، تقویت نگرش کارآفرینی بین دستگاههای اجرایی و بیشترین تأثیر در توسعه پایدار صنعت دامپروری؛ شناسایی و جذب منابع انسانی مستعد موجود در این زمینه برای اجرای طرحها بوده است.
مسرور رودسری و یگانه فر (1400) در پژوهش خود به «تاثیر گرایش کارآفرینی اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت های بیمه استان گیلان» پرداختند. نتایج تحقیق انجام شده تائید می کند که میزان کار آفرینی اجتماعی تاثیر مثبت و قابل توجهی بر عملکرد مالیشرکت های بیمه دارد. این ویژگی ها منجر به مزیت رقابت پایدار و شناسایی فرصت ها و تمایلات تجاری و همچنین آگاهی از ضعف هایی می شود که از طریق نوآوری و خلاقیت در شرکت، ارائه خدمات جدید و انتخاب نقطه فروش ایجاد شده اند.
مورالس و همکاران5 (2021) در تحقیق خود به «اشکال ترکیبی کسب و کار: درک توسعه شیوه های کارآفرینی اجتماعی بومی» پرداختند. تجزیه و تحلیل مطالعه موردی چندگانه با استفاده از NVIVO، کشف کرد که شرکتهای اجتماعی بومی بهعنوان سازمانهای ترکیبی عمل میکنند که تحت تأثیر شیوههای فرهنگی آنها، و همچنین اشکال غالب غربی که توسط هنجارها مشروعیت مییابند قابل تقلید هستند.
ژوآن و همکاران6 (2020)، در پژوهشی تحت عنوان «تأثیر سوابق تحصیلی و آموزشی بر قصد کارآفرینی» دریافتند که بین زمینه تحصیلات و فرصتهای درک شده، ظرفیتهای درک شده و قصد کارآفرینی رابطه معنیداری وجود دارد، در حالیکه سطح تحصیلات تأثیرات مثبتی بر فرصتهای درک شده، ظرفیتهای درک شده و قصد کارآفرینی دارد. علاوه بر این، آزمونهای مجذور کای و کرامر V نشان میدهد که شواهد محکمی از تفاوت سطح تحصیلی در قصد کارآفرینی وجود دارد، اما هیچ تفاوتی بین رشته تحصیلی در قصد کارآفرینی وجود ندارد.
آگاروال و همکاران7 (2020) در پژوهش خود به «رویکردی کیفی نسبت به عوامل حیاتی برای توسعه پایدار کارآفرینی اجتماعی زنان: موارد هندی» پرداختند. این تحقیق نشان داد زنان کارآفرین دارای قابلیتها و مهارتهای استثنایی مانند جهتگیری نوآورانه و خلاق، ویژگیهای رهبری، خودآگاهی و آگاهی اجتماعی، توانایی شناسایی فرصتها، ظرفیت ریسکپذیری مجهز به توانایی تجاریسازی منابع از طریق تولید کالا و خدمات برای رفع نیازهای بازار کنونی هستند. طی بررسی و تجزیه و تحلیل موارد مشاهده شده است که عوامل فردی، اجتماعی و محیطی بر توسعه یادگیری کارآفرینانه و شایستگی هایی که برای موفقیت زنان کارآفرین اجتماعی بسیار مهم است، تأثیر گذاشته است.
روش پژوهش
روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق، نظریه داده بنیاد است. در این پژوهش 20 نفر از اساتید اقتصاد و مدیریت دانشگاه های کشور و کارآفرینان و مدیران شرکت های کارآفرینی و مدیران دولتی مرتبط، به عنوان خبرگان پژوهش انتخاب شدند. از نمونه گیری نظری استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها در این مرحله از پژوهش، مصاحبه هایی رو در رو و عمیق بود که با طرح پرسش هایی باز، بین 30 تا 80 دقیقه انجام شد؛ گاه مصاحبه ها به منظور به اشتراک گذاری یافته های مقدماتی، تکمیل و جرح و تعدیل داده ها تکرار نیز می شدند. از مشارکت کنندگان درباره پدیده موردمطالعه، چگونگی تحقق و خروجی های آن سوال شد. پرسش های تکمیلی برای جهت دادن به مباحث و نیل مقوله های مرتبط با پدیده موردبررسی طرح گردید. مصاحبه ها ضبط شد تا با مرور گفت و گوها، تحلیل و بررسی دقیق تری نسبت به دیدگاه های طرح شده مشارکت کنندگان انجام شود. نمونه گیری نظری تا رسیدن مقوله ها به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مراحل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و گزینشی، ابعاد و مؤلفههای الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری نهایی شد و روابط بین آنها مشخص گردید. مدل بهدستآمده، در اختیار تعدادی از عاملین توسعه قرار گرفت که آنها پس از بررسی مدل، نظرات و پیشنهادات خود را در جهت بهبود مدل ارائه دادند که این موارد تا حد امکان در مدل اعمال شد. ضمناً، روابط بین اجزای مدل براساس مبانی نظری، نظرخواهی از عاملین توسعه و منطقی بودن آنها مشخص شد. مدل نهایی این پژوهش براساس نظریه برخواسته از داده، در شکل (1) ارائه شده است.
شکل 1- پارادایم کدگذاری محوری (الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری)
یافته های پژوهش
در مرحله نخست، به گردآوری داده های کیفی از خلال مصاحبه های عمیق با مشارکت کنندگان پژوهش پرداخته شد. در فرایند کدگذاری باز، مفاهیم و مضمون های بسیاری حاصل شد که طی فرایند رفت و برگشتی تحلیل داده ها، محموعه این داده های کیفی اولیه به مقوله های کمتری تقلیل یافت. با توجه به طرح نظام مند نظریه داده بنیاد استراوس و کوربین، از دل تحلیل داده های کیفی، پارادایم کدگذاری محوری را تدوین و بر اساس آن، خط ارتباطی میان مقوله های پژوهش شامل شرایط علی، مقوله محوری، زمینه، شرایط مداخله گر، راهبرد کنش و کنش متقابل و پیامدها مشخص شد. شکل 1 پارادایم کدگذاری محوری و به عبارت دیگر، مدل فرایند کیفی پژوهش را نشان می دهد. در ادامه کدگذاری انتخابی را پی ریزی و به بررسی و شرح اجزای مدل پژوهش پرداخته می شود.
شرایط علّی
براساس نظرات مشارکت کندگان این تحقیق، یافته ها نشان داد نیاز به تغییرات اجتماعی؛ نبرد اقتصادی: - جنگ اقتصادی از سوی دشمنان به وسیله تحریم و فشارهای اقتصادی- نبرد رقابتی در روند توسعه اقتصادی به عنوان مولفه های شرایط علی و پدیده مورد مطالعه پژوهش شناسایی شدند.
مقام معظم رهبری در این زمینه چنین فرمودهاند:
'' ما باید یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به رشد توسعه اقتصادی در آن محفوظ بماند، هم آسیبپذیریاش کاهش یابد. یعنی وضع اقتصادی کشور و نظام اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکلهای مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند'' (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت، ۲\۶\۱۳۹۱).
در این زمینه نتایج تحقیق ضیاءالدینی نشان داد بسته به اینکه این نبرد چگونه در حال رخ دادن است، نظرات متفاوتی داده شده؛ میتوان این گفته یکی از اساتید را شاهد روشنی بر این مدعا دانست:
"...مهمترین خصومتهایی که در حوزه اقتصاد علیه ایران در سالهای اخیر اتخاذ و اعمال شده، تحریمها هستند، تحریم بنزین، تحریم بانکی، تحریم نفتی، تحریم کالایی، تحریم تکنولوژی، تحریم حملونقل،بیمه و کشتیرانی که اینها از مهمترین موارد هستند "(ضیاءالدینی و همکاران،1398)
و به گفته تعدادی دیگر از مصاحبه شوندگان:
'' ... دشمن دست از تهدید و دشمنی برنمیدارد؛ چون جنگ حق و باطل است و تمام شدنی نیست، پس توانمندی در مقابل تحریمها و فشارها برای ما لازم است''.
مقوله (پدیده) اصلی
از نظر خبرگان حوزه پژوهش، پدیده اصلی این پژوهش میل و گرایش به کارآفرینی اجتماعی پایدار شناسایی شد. در این زمینه تحقیق پتیام و حاجی علی اکبری (1400) با عنوان تاثیر اجرای کارآفرینی اجتماعی از طریق ارتقای بازاریابی داخلی و کسب مزیت رقابتی بازاریابی بر توسعه بازار شرکت های کوچک و متوسط تجاری شهر زنجان موید این مطلب است که اجرای کارآفرینی اجتماعی بر ارتقاء بازاریابی داخلی و کسب مزیت رقابتی بازاریابی تاثیر معناداری می گذارد، اجرای کارآفرینی اجتماعی از طریق ارتقا بازاریابی و کسب مزیت رقابتی بر توسعه بازار شرکت تاثیر معناداری می گذارد.
راهبرد کنش و کنش متقابل
با توجه به نظرات خبرگان، راهبردهای کنش و کنش متقابل در این پژوهش شامل توسعه پایدار دامپروری مورد تایید قرار گرفت.
در این زمینه نتایج تحقیق ساعی و همکاران(1400) با عنوان عوامل مؤثر برتوسعه پایدار صنعت دامپروری درمناطق روستایی شمال استان کرمان تایید میکند که تقویت نگرش کارآفرینی بین دستگاههای اجرایی و شناسایی و جذب منابع انسانی مستعد موجود در این زمینه بیشترین تأثیر را در برنامه های توسعه پایدار صنعت دامپروری داشته است.
بستر
معافیت های مالیاتی؛ گسترش دانشگاه کارآفرین(دامپروری)؛ جلب مشارکت مردم در فعالیت های دامپروری؛ اهمیت دادن به تحصیل کردگان دامپروری؛ رویکرد علمی و دانشی در همه ابعاد و مراحل کارآفرینی اجتماعی پایدار؛سطح رفاه؛ میزان بیکاری؛ نظام آموزشی؛ تخصیص صحیح منابع مالی، غیر مالی و مشوق ها در خصوص دامپروری؛ زیست بوم کارآفرینی اجتماعی پایدار در زمینه دامپروری به عنوان عوامل بستر ساز( زمینه) تحقق کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری شناسایی شد.
شرایط مداخله گر
در این پژوهش، مشارکت کنندگان مولفه های: - تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد و کارآفرینی؛ - نیروی انسانی و تحصیل کرده و نخبگان کشور - سند چشم انداز - مدیریت دولتی و قانونگذاری - بیاعتمادی مردم به مسئولان و مدیران را به عنوان شرایط مداخله گر اعلام کردند.
پیامدها:
پیامدهای کارآفرینی اجتماعی پایدار (تولید محصولات ارگانیک و سالم دامپرورانه؛ پایداری اقتصاد روستایی مرتیط با فعالیت های دامپروری؛ تقویت تولید ملی؛ افزايش امنيت غذايي پايدار؛ اشتغال در بخش هاي كشاورزي و دامپروری؛ تقویت اقتصاد بدون نفت؛ اقتصاد مقاوم و تحریم شکن؛ درآمد بیشتر روستاییان در زمینه دامپروری؛ افزایش مشارکت زنان در فعالیتهای کارآفرینانه اجتماعی؛ ابزاری برای تثبیت اقتصاد و محیط زیست سالم؛ استقلال اقتصادی؛ بهبود بهره وری در دامپروری؛ توسعه فن آوری در خصوص خوراک دام؛ جذب متخصصان دامپروری در داخل کشور؛ رقابت پذیری در اقتصاد جهانی؛ باور و اعتقاد بر ارتقا سطح خودکفایی روستاییان؛ دست یابی به مزیت رقابتی.
نتیجه گیری و پیشنهادها
در این پژوهش، در راستای نیل به اهداف و نیز پاسخ به پرسش پژوهش، پس از اجرای راهبرد پژوهشی کیفی نظریه داده بنیاد، الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی در زمینه دامپروری و عناصر آن مطابق شکل 1 با اجزای آن استخراج گردید. لازم به توضیح است از آنجا که در روش داده بنیاد، نظریه جدیدی بوجود آمده است لذا قابل مقایسه با ادبیات پیشین نبوده و برای بررسی کامل بایستی در پژوهش های آتی مورد بررسی کمی و ارزیابی قرار گیرند.
این تحقیق نشان داد کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی شامل مولفه های تعهدات اخلاقی و فرهنگی و تمدنی-تاریخی، تعهدات زیست محیطی، پایبندی به مولفه های مسئولیت اجتماعی در همه جنبه های عملیات کسب و کار و مدیریت پایدار محور است. در بحث تعهدات اخلاقی و فرهنگی و تمدنی-تاریخی، یک موضوع مهم مردود دانستن هر گونه تبعیض قومیتی و جنسیتی و مذهبی و احترام به انتظارات متنوع و پیچیده ذی نفعان است. معمولا در فعالیت های اجتماعی، تبعیض نژادی و همچنین مسائلی همچون دیدگاه های جنسیتی معنایی ندارد. بسیار دیده شده در روستاها زنان، بدون توجه به دیدگاه های جنسیتی پای به پای مردان به فعالیت می پردازند.
یافته های بدست آمده در پژوهش و نظریات مطرح شده در ابتدای پژوهش نشان می دهد رابطه منطقی بین پیامدها و مولفه های کارافرینی اجتماعی وجود دارد و درستی الگوی بدست آمده در چارچوب مفاهیم کارآفرینی اجتماعی تقویت می شود. همچنین نظریه دیگری در این زمینه بدین گونه مطرح شده که موید نتایج پژوهش حاضر است: دامنه تاثیرات کارآفرینی اجتماعی پایدار بسیار وسیع است. در این تحقیق بیان شده اثرات این پدیده بسیار گسترده و در ابعاد متفاوتی همچون پیامدهای اقتصادی، پیامدهای اجتماعی، پیامد زیست محیطی، ارتقای تعهد و سرمایه انسانی، دستیابی به مزیت رقابتی و پیامد سیاسی را به همراه دارد. بانک جهانی سرانجام به این باور رسیده که توسعه روستایی، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است که این امر با افزایش تولید و ارتقاء بهره وری در محیط روستائی میسر می گردد. چنانکه می دانیم اقتصاد کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما اغلب بر تولیدات صنعت دامپروری متکی است. و فعالیت های صنعت دامپروری هم، غالباً در روستاها انجام می شود. لذا از یک طرف به خاطر بهبود بخشیدن به روش های سنتی تولیدات صنعت دامپروری و بهره برداری بهینه از زمین و منابع تولید و توزیع محصولات صنعت دامپروری و از سوی دیگر تخفیف گرسنگی و محو فقر و از طرف دیگر به منظور نوسازی اجتماعی و فرهنگی روستاها که خود منبعث از توجه به مسائل انسانی و ضرورت های سیاسی است، موضوع توسعه روستایی و اهمیت آن آشکار می گردد (خسروی پور و فروشانی، 1390). توسعه روستایی یا نوین سازی جامعه روستایی بایستی این جامعه را از انزوای سنتی بیرون آورده و با اقتصاد ملی عجین سازد. به همین جهت توسعه روستائی تلاشی فراگیر است که به محدوده یک بخش خلاصه نمیشود و کلیه بخش ها و زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و ... توسعه را در بر می گیرد.
برمبنای نتایج پژوهش قضایای نظری (گزاره های حکمی)، بیانگر روابط تعمیم یافته بین یک طبقه و مفاهیم آن، با طبقات معین است. گزاره ها متضمن روابط مفهومی از منظر رویه دوم پنج قضیه یا گزاره به شرح زیر مطرح می شود که در اینجا به آنها اشاره می شود:
گزاره حکمی 1: نیاز به تغییرات اجتماعی؛ نبرد اقتصادی: - جنگ اقتصادی از سوی دشمنان به وسیله تحریم و فشارهای اقتصادی- نبرد رقابتی در روند توسعه اقتصادی از شرایط علی اثرگذار بر توسعه کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی هستند.
گزاره حکمی 2: پدیده محوری: میل و گرایش به کارآفرینی اجتماعی پایدار
گزاره حکمی 3: راهبردهای کنش و کنش متقابل (توسعه پایدار دامپروری)
گزاره حکمی 4: بستر معافیت های مالیاتی؛ گسترش دانشگاه کارآفرین(دامپروری)؛ جلب مشارکت مردم در فعالیت های دامپروری؛ اهمیت دادن به تحصیل کردگان دامپروری؛ رویکرد علمی و دانشی در همه ابعاد و مراحل کارآفرینی اجتماعی پایدار؛ سطح رفاه؛ میزان بیکاری؛ نظام آموزشی؛ تخصیص صحیح منابع مالی، غیر مالی و مشوق ها در خصوص دامپروری؛ زیست بوم کارآفرینی اجتماعی پایدار در زمینه دامپروری، زمینه و بستر خاص لازم برای بروز کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی را فراهم می کنند.
گزاره حکمی 5: شرایط مداخله گر؛ تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد و کارآفرینی؛ نیروی انسانی و تحصیل کرده و نخبگان کشور؛ سند چشم انداز؛ مدیریت دولتی و قانونگذاری؛ بیاعتمادی مردم به مسئولان و مدیران بستری عام را برای بروز کارآفرینی اجتماعی پایدار روستایی را فراهم می کنند.
گزاره حکمی 6: پیاده سازی کارافرینی اجتماعی پایدار: تولید محصولات ارگانیک و سالم دامپرورانه؛ پایداری اقتصاد روستایی مرتیط با فعالیت های دامپروری؛ تقویت تولید ملی؛ افزايش امنيت غذايي پايدار؛ اشتغال در بخش هاي كشاورزي و دامپروری؛ تقویت اقتصاد بدون نفت؛ اقتصاد مقاوم و تحریم شکن؛ درآمد بیشتر روستاییان در زمینه دامپروری؛ افزایش مشارکت زنان در فعالیتهای کارآفرینانه اجتماعی؛ ابزاری برای تثبیت اقتصاد و محیط زیست سالم؛ استقلال اقتصادی؛ بهبود بهره وری در دامپروری؛ توسعه فن آوری در خصوص خوراک دام؛ جذب متخصصان دامپروری در داخل کشور؛ رقابت پذیری در اقتصاد جهانی؛ باور و اعتقاد بر ارتقا سطح خودکفایی روستاییان؛ دست یابی به مزیت را به همراه خواهد داشت.
پیشنهادها
همچنین با عنایت به نتایج پژوهش، پیشنهادهایی اجرایی استخراج می گردند:
الف) براساس شرایط علّی مدل پژوهش:
- به مدیران و افراد خبره در زمینه دامپروری پیشنهاد می شود برای بهبود کارآفرینی اجتماعی، روابط سالم و دوستانه ای را با زیردستان خود داشته باشند تا شرایط تبادل نظر و انتقال دانش در بین افراد ایجاد شود.
- پیشنهاد می شود کسب و کارهای روستایی برای توسعه و اثربخشی، افرادی را به عنوان مدیر انتخاب کنند که دارای ویژگی تشخیص مسئله و تصمیم گیری استراتژیک باشند. در این راستا پیشنهاد می شود این افراد براساس آزمون های سنجش توانمندی های مدیریتی انتخاب شوند.
- پیشنهاد می شود دولت، با در نظر گرفتن طرح های حمایتی همچون معافیت های مالیاتی، شرایط لازم برای سرمایه گذاری در روستا را برای افراد غیربومی ایجاد کند.
- پیشنهاد می شود جهت افزایش و بهبود توانمندی های روستاییان، طی جلسات دوره ای، از افراد باتجربه دعوت شود تا از تجربیات خود برای سایر کارآفرینان جوان صحبت کنند.
ب) براساس بستر مدل پژوهش:
- پیشنهاد می شود بخش خصوصی با دامپروران روستایی همکاری و تعامل داشته باشد.
پیشنهاد می شود دولت مشوق های اقتصادی همچون کمک های کالایی و معافیت های مالیاتی و بیمه ای و تخفیف و بخشش کارمزد تسهیلات به تمام اجزای زنجیره محصولات کشاورزی و دامپروری اختصاص دهد.
- پیشنهاد می شود روستاییان برای گسترش فعالیت های خود بصورت دوره ای با سایر روستاییان در فعالیت های مشابه همکاری و ملاقات داشته باشند تا بتوانند از توانایی ها و تجربیات یکدیگر استفاده کنند.
ج) براساس شرایط مداخله گر مدل پژوهش:
- پیشنهاد می شود دست اندرکاران دوّلتی، با کاهش سود تسهیلات و اعطای تسهیلات بانکی حمایت کننده، از تولیدات روستایی حمایت کنند.
- پیشنهاد می شود جهت بهبود و تقویت مزارع، دولت امکانات لازم جهت دفع آفات، بهبود و تقویت را در اختیار روستاییان قرار دهد.
- پیشنهاد می شود دولت آموزش های لازم را جهت توانمندسازی روستاییان و استفاده از الگوهای جهانی موفق به روستاییان ارائه دهد.
- پیشنهاد می شود با گسترش امکان دسترسی روستاییان به اینترنت و ابزارهای استفاده از شبکه های اجتماعی، روستاییان بتوانند جهت افزایش آگاهی و دانش خود با سایر افراد موفق در ارتباط باشند.
به منظور انجام پژوهش های آتی در راستای این مطالعه، موارد زیر پیشنهاد می شود:
- جهت تعمیم پذیری بالای مدل تحقیق، پیشنهاد می شود این پژوهش در جامعه آماری دیگری صورت بگیرد و نتایج تحقیق با تحقیق حاضر مقایسه شود.
- پیشنهاد می شود مدل این پژوهش به صورت کمی موردبررسی قرار بگیرد تا از اعتبار مدل اطمینان خاطر حاصل شود.
- پیشنهاد می شود با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری به بررسی روابط میان اجزای مدل پرداخته شده ومیزان اثرگذاری مولفه ها مشخص شود.
تشکر و قدر دانی: در پایان بر خود لازم میدانم از کلیه سرورانی که بر بنده منت گذاشته و اینجانب را در تهیه مقاله حاضر یاری نموده اند کمال تشکر را داشته باشم، آقایان دکتر محمد ضیاالدینی، دکترمحمد رضا حسینی پور و آقای دکتر مصطفی هادوی نژاد.
فهرست منابع
- احمدپور داریانی، محمود و عزیزی، سید محمد (1395). کارآفرینی، محراب قلم.
- الوسی سوادکوهی؛ حسین (1394). بررسی اصول برنامه ریزی و طراحی شهر پایدار، کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی.
- داوری،مریم؛رنجبر،محسن؛ توکلان،علی(1402).کارآفرینی و نقش آن در توسعه اقتصاد روستایی با تأکید بر نقش گردشگری )مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی.(مجله مهندسی جغرافیایی سرزمین.دوره 7 شماره2، پیاپی 16، تابستان 1402،صص 351-366.
- روستا، مریم؛ حیدری، محمدمهدی(1402). کارآفرینی اجتماعی فراتر از کارآفرینی اقتصادی. گرفته شده در تاریخ30/10/1402، از آدرس سایت اینترنت: https://vista.ir/m/a/ulmv5
- فتوحی، مجید، حسینی نیا، غلامحسین، سجادی، سید مجتبی. (1400). اثرات گردشگری کشاورزی بر توسعه کارآفرینی روستایی با محوریت توسعه پایدار (مطالعه موردی :روستاهای شاخص استان یزد). کاوش های جغرافیایی مناطق بیابانی، 9(2)، 245-267.
- محمدي خياره، محسن و عرفان نيا، امين (1398). شناسايي و اولويت بندي چالش ها و فرصت هاي کارآفريني روستايي: مطالعه موردي دهستان هاي باقران، القورات و شاخن شهرستان بيرجند، مجله روستا و توسعه، 22(4)، 91-122.
- میرکی اناری،حسین؛ عنابستانی، علی اکبر؛ واعظ طبسی، علی(1401). عوامل اثرگذار بر زیست بوم کارآفرینی روستایی در شهرستان کاشمر. مجله مطالعات مدیریت توسعه سبز(دوفصلنامه)، سال اول، شماره دوم، پیاپی 2 ،پاییز و زمستان 1401 ،صفحات 58-3
- علیزاده مشکانی، فتانه و عاشوری، سعیده (1400). تاثیر کارآفرینی اجتماعی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری قابلیت بازاریابی، چهارمین کنفرانس بین المللی سالانه تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران.
- پتیام، حدیث و حاجی علی اکبری، فیروزه (1400). تاثیر اجرای کارآفرینی اجتماعی از طریق ارتقای بازاریابی داخلی و کسب مزیت رقابتی بازاریابی بر توسعه بازار شرکت های کوچک و متوسط تجاری شهر زنجان، هفتمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
- ساعی، مهدیه؛ شاکری، پیروز؛ صالحی، اصغر و صفت الله رحمانی(1400). عوامل مؤثربرتوسعه پایدارصنعت دامپروری درمناطق روستایی شمال استان کرمان. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال دهم، شماره سوم، پیاپی 37.
- مسرور رودسری، آیه و یگانه فر، افشین (1400). تاثیر گرایش کارآفرینی اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت های بیمه استان گیلان، چهارمین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی الگوهای نوین مدیریت و کسب و کار، تهران.
- فیروزآبادی، سیداحمد، دباغی، حمیده. (1394). نقش کارآفرینی اجتماعی در توسعۀ محلی. مجله توسعه محلی (روستائی-شهری)، 7(1)، 29-58.
- شریفی، مهنوش، پیش بین، احمدرضا. (1394). پیشبرد توسعه روستایی از طریق کارآفرینی اجتماعی: آموزههای بانک گرامین. مجله مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 2(3)، 77-105.
- علوی زاده، سید امیر محمد. (1396). کارآفرینی و نقش آن در توسعه پایدار روستایی(مطالعه موردی: استان ایلام). فصلنامه علمی ترویجی فرهنگ ایلام، 18(57و56)، 169-154.
- علیپور،ب، (1391). برآورد ضرایب اقتصادی صفات مهم تولیدی بز لری لرستان. به راهنمایی جمال فیاضی، دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستان، دانشکده علوم دام، پایان نامه کارشناسی ارشد، صص18-24.
- یادگار، نسیم (1399). بررسی رابطه گرایش کارآفرینانه اجتماعی و عملکرد کارآفرینانه در موسسات غیر انتفاعی، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(3)، 461-480.
- Agarwal، Sucheta; Lenka، Usha; Singh، Kanhaiya; Agrawal، Vivek; Agrawal، Anand Mohan (2020). A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases. Journal of Cleaner Production، (5)، 123135.
- Beatriz ،L، jabbour ،A، jabbour ،C، latan ،H.، Teixeira ،A.A.، & de oliveira ، J. H. C (2014). quality management، environmental management maturity، green supply chain practices and green performance of Brazilian companies with ISO 14001 cretification: direct and indirect effects،” transportation research، part E، 39-51.
- Revell، A.، Stokes، D. and Chen، H.، (2010)، Small businesses and the environment: turning over a new leaf?، Business Strategy and the Environment، 19 (5): 273-288.
- Read، S.، Sarasvathy، S.، Dew، N.، & Wiltbank، R. (2016). Effectual entrepreneurship. Routledge.
- Wang، K. J.، & Lestari، Y. D. (2013). Firm competencies on market entry success: evidence from a high-tech industry in an emerging market. Journal of Business Research، 66(12)، 2444–2450.
- Morales، Andrés; Calvo، Sara; Guaita MartÃnez، José Manuel; MartÃn MartÃn، José MarÃa (2021). Hybrid forms of business: Understanding the development of indigenous social entrepreneurship practices. Journal of Business Research، 124()، 212–222.
- Xuan، H.، Trung، T.، Ngọc، H.، Phuong، L.، Cong، D & Quynh، T. (2020). The effect of educational background on entrepreneurial intention.Management Science Letters، 10(1)، 91-102.
Explore the Pattern of Sustainable Social Entrepreneurship in Animal Uusbandry Using Grounded Theory
Abstract
The achievement of sustainable rural development is dependent on the creation of rural entrepreneurship. This research aimed to explore the pattern of sustainable social entrepreneurship in animal husbandry using grounded theory. Participants in this study were selected from among the country's economics and management professors, entrepreneurs and managers of entrepreneurial companies, and government officials, with a sample size of 20 individuals. Data collection continued until theoretical saturation was reached. Theoretical sampling was used for sampling purposes, a type of purposive sampling that helps the researcher create or discover theories or concepts that have a theoretical relationship with the evolving theory. In theoretical sampling, the sampling is deliberate (not probabilistic) and focuses on theory development. In the next step, a set of primary concepts (514) were collected through coding. From these, a set of themes (33 themes) were extracted. Then, in the axial coding stage, the links between these themes were categorized under the headings of causal conditions, phenomenon-centered, action and interaction strategies‚context, intervening conditions,and social entrepreneurship consequences. These themes were determined in the form of a coding paradigm. In the next step, in the selective coding stage, each component of the coding paradigm was explained, the story was illustrated, and the theory was created.
Key words: Entrepreneurship‚Social Entrepreneurship, Sustainable Development‚Grounded Theory
[1] wang
[2] Read, et al
[3] Beatriz et al
[4] 4 Revell et al
[5] Morales et al
[6] Xuan et al
[7] Agarwal et al