کنترل آبشستگی موضعی توسط طوقههای متقارن و نامتقارن در اطراف پایه پل در قوس رودخانهها
Subject Areas : Marine structuresپریسیما عباسی 1 , علیرضا مسجدی 2 , محمد حیدرنژاد 3
1 -
2 -
3 -
Keywords:
Abstract :
وقوع آبشستگی در اطراف پایه های پل یکی از عمده ترین دلایل تخریب پلها است. یکی از روشهای کاهش آبشستگی اطراف پایههای پل نصب طوقه محافظ بر روی پایه است.برای این منظور جهت بررسی اثر طوقه یک سری آزمایش در یک فلوم آزمایشگاهی با قوس180 درجه و شعاع مرکزی 8/2 متر و عرض 6/0 متر با 67/4 = R/B از جنس پلاکسی گلاس انجام پذیرفت. در این تحقیق با قرار دادن یک پایه به قطر 5 سانتیمتر به همراه طوقههای مختلف به طول نسبی در بالا دست و پایین دست 4/0 ، 6/0، 8/0 و 1 در موقعیت 70 درجه قوس با دبی ثابت 16 لیتر بر ثانیه و عمق ثابت 12 سانتیمتر پدیده آبشستگی حول پایه در حالت آب زلال مورد بررسی قرار گرفت. برای مصالح کف فلوم از ماسه طبیعی با دانه بندی یکنواخت با Dm=2 mm و ضریب یکنواختی 8/1 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد با افزایش طول نسبی طوقه در بالا دست و پایین دست میزان آبشستگی موضعی در اطراف پایه به طور ملاحظهای کاهش مییابد و همچنین بیشترین و کمترین درصد کاهش در عمق آبشستگی در اطراف طوقه با طول نسبی بالا دست و پایین دست به ترتیب 68 و 12 بدست آمده است.
صفرزاده، گندشمین، ا، (1383) شبیه سازی الگوی جریان در آبگیری جانبی از قوس 180 درجه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.
Breusers, H.N.C., Nicollet, G. and Shen, H.W. (1977). Local scour around cylindrical piers. Journal of Hydraulic Research, 15(3): 211-252.
Chiew, Y.M. and Melville, B.W.(1987). Local Scour Around Bridge Piers. Journal of Hydraulic Research, Vol. 25, No. 1, pp. 15-26.
Chiew,Y.M. (1992). Scour Protection at Bridge Piers. JHE, ASCE, Vol. 118, No.9, ppl 260-1269.
Kumar, V., Ranga Raju, K.G. and Vittal, N.(1999). Reduction of local scour around bridge piers using slots and collars. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 125(12): 1302-1305.
Raudkivi, A.J. and Ettema, R. (1983). Clear-Water Scour at Cylindrical Piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 109(3).
Raudkivi, A.J. (1998). Loose boundary hydraulics. 4th Edition. Rotterdam ; Brookfield, VT : Balkema. 496 p.
Richardson, E.V., Davies, S.R. (1995). Evaluating scour at bridges. Report. No FHWAIP- 90-017 (HEC 18), Federal Administration, U.S. Department of Transportation, Washington, D.C.
Singh,C.P.,Setia,B. and Verma, D.V.S. (2001). Collar-sleeve combination as a scour protection device around a circular pier. Proceedings of Theme D, 29th Congress on Hydraulics of Rivers,Water Works and Machinery,Chinese Hydraulic Engineering Society, Beijing, China. September 16-21,202-209.
Zarrati, A.M., Nazariha, M. and Mashahir, M.B. (2006). Reduction of local scour in the vicinity of bridge pier groups using collars and riprap. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 132(2): 154-162.