ررسی تاثیر طول آبشکن برپایداری سنگ چین اطراف آن درقوس رودخانه
Subject Areas : Irrigation and Drainageیاسمین سالمی 1 , علیرضا مسجدی 2
1 -
2 -
Keywords:
Abstract :
یکی ازموثرترین عوامل تخریب آبشکنها آبشستگی موضعی اطراف آنها است.یکی از روشهای کنترل آبشستگی در اطراف آبشکن استفاده از سنگچین است.دراین مطالعه بهمنظور بررسی تاثیرطول آبشکن برپایداری سنگچین دراطراف آن،آزمایشهایی دریک فلوم آزمایشگاهی باقوس180درجه ازجنس پلکسیگلاس انجام پذیرفت.دراین تحقیق باقراردادن طولهای مختلف آبشکن به همراه سنگجین دراطراف آن آزمایشهایی انجام شد.آزمایشها با استفاده ازسنگچینهایی که دارای سه نوع چگالیهای مختلف و با قطرهای متفاوت دریک دبی ثابت درحالت آب زلال انجام شد. درهرآزمایش عمق جریان درشرایط آستانه حرکت وآستانه شکست اندازهگیری و سپس بااستفاده ازدادههای بدست آمده روابط موردنظرمحاسبه گردید.نتایج تحقیق نشان داد طول آبشکن بر پایداری سنگچینها تاثیر دارد و با افزایش طول آبشکن پایداری سنگچینها در هر دو حالت آستانه حرکت و شکست کاهش مییابد.
کیخائی، م.، حیدرپور، م. و موسوی، س. ف. (1388). بررسی الگوی پوشش سنگچین در محل احداث گروه پایه های استوانهای در پلها. مجله علوم فنون کشاورزی و منابع طبیعی، شماره13(49)، ص. 29-13.
Chiew, Y.M.and Melville, B.W. (1987). Local scour around bridge piers. Journal of Hydraulic Research, 25(1), pp:15-26.
Melville, B. W.,Van Ballegooy, S., Coleman, S. E. and Barkdoll, B. (2007). Riprap size selectin at wing-wall abutments. ASCE. J. Hydraul. Eng. 133(11), pp:1265-1269.
Pagán-Ortiz, J. E. (1991). Stability of rock riprap for protection at the toe abutments located at the floodplain. Dept. of Transportation Rep.No. FHWA-RD-91-057:125, Federal Highway Administration, Washington,D.C.
Raudkivi, A. J. and Ettema, R. (1983). Clear-water scour at cylindrical piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, 109(3), pp: 338-350.
Richardson, E. V. and Davis, S. R. (1995). Evaluating scour at bridges. Hydraulic Engineering circular No. 18 (HEC-18) third edition, FHWA-HI-96-031, Federal Highway. Administration, Washington, D.C.
Simons, D. B. and Lewis, G. L. (1971). Flood protection at bridge crossings. C.S.U. Civil Engineering Rep. No. CER71-72DBS-GL10. prepared for the Wyoming State Highway Dept. in conjunction with the U.S. Dept. of Transportation, Washington, D.C.