اجرای آﻣﻮزﺵ ﮐﻼﺳﯽ ﻣﻌﮑﻮس (فلیپ) در دوره ریدینگ: بررسی توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی و دیدگاه های آنها
Subject Areas : Applied LinguisticsFatemeh Ebrahimnezhad Shirvani 1
1 - Ph.D. Candidate, Department of English Language Teaching, Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Qameshahr, Iran
Keywords: دیدگاه, آﻣﻮزﺵ ﮐﻼﺳﯽ ﻣﻌﮑﻮس (فلیپ) (FLC), توانایی درک مطلب,
Abstract :
پژوهش حاضر به بررسی آﻣﻮزﺵ ﮐﻼﺳﯽ ﻣﻌﮑﻮس (فلیپ) در دوره خواندن زبان آموزان زبان انگلیسی و دیدگاه آنها پرداخته است. بدین منظور تعداد 30 زبان آموز مقطع پیش متوسطه بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. یک پیش آزمون در ابتدای ترم انجام شد تا از داشتن پیشینه زبانی یکسان شرکت کنندگان اطمینان حاصل شود. سپس به صورت تصادفی آنها در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. این روش آموزشی در 12 جلسه با گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل به روش سنتی آموزش مهارت خواندن را دریافت کردند. در پایان آموزش، پس آزمون خواندن برای هر دو گروه تعیین شد تا تأثیر مثبت آموزش فلیپ بر پیشرفت خواندن زبان آموزان تعیین شود. علاوه بر این، پرسشنامه مرتبط با گروه آزمایش برای بررسی دیدگاه آنها در مورد روش مذکور اجرا شد. با انجام این مطالعه مشخص شد که آﻣﻮزﺵ ﮐﻼﺳﯽ ﻣﻌﮑﻮس بر عملکرد خواندن دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. پژوهش تجربی نیز بیانگر دیدگاه مثبت زبان آموزان نسبت به این روش تدریس ارتباطی است. در مجموع، رضایت کلی شرکت کنندگان از روش آﻣﻮزﺵ فلیپ در این تحقیق به دست آمد. شایان ذکر است که یافتههای کار حاضر میتواند شواهدی را در اختیار دانشآموزان و معلمان قرار دهد که نشان میدهد آموزش کلاسی ﻣﻌﮑﻮس (فلیپ) میتواند برای بهبود مهارت درک مطلب زبان آموزان مورد استفاده قرار گیرد