ورودی واژگان چندوجهی و سمعی و بصری در محیط MALL و تأثیر آن بر انگیزه زبان آموزان ایرانی و توانایی درک مطلب
Subject Areas : Applied Linguistics
1 - Ph.D. Candidate, Department of English Language, Islamic Azad University, Qaemshahr Branch, Qameshahr, Iran
Keywords: واژگان سمعی و بصری, توانایی درک مطلب, واژگان چندوجهی, محیط MALL, انگیزه,
Abstract :
خواندن یکی از مهارت های انگلیسی است که زبان آموزان ایرانی به دلایل مختلف به آن نیاز دارند. همچنین کسی نمیتواند نقش واژگان را در تسلط بر زبان انگلیسی دست کم بگیرد. فناوری چندوجهی ادغام در آموزش واژگان، عصر جدیدی در آموزش زبان است که در ایران به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین، پژوهش به بررسی تأثیر ورودی واژگان چندوجهی و سمعی و بصری در محیط MALL بر انگیزه و توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی پرداخته است. بدین منظور، مقاله از طرح کمی استفاده کرده است. محقق در یک طرح آزمایشی، تأثیر دو نوع ورودی یعنی چندوجهی و سمعی بصری را بر توانایی خواندن و انگیزش زبان آموزان متوسطه مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان 80 زبان آموز سطح متوسطه بودند که 10 جلسه آموزش داشتند. آنها به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند که در پیش آزمون شرکت کردند. پس از پایان ورودی ها، شرکت کنندگان مجدداً آزمون درک مطلب را به عنوان پس آزمون و همچنین نظرسنجی خواندنی MRP-R برای سنجش هرگونه تغییر در انگیزه خود را داشتند. نتایج نشان داد که آموزش ها (ورودی واژگان سمعی و بصری و ورودی واژگان چندوجهی) مؤثر بوده و گروه دوم (گروه ورودی چند وجهی) نتایج بهتری داشتند. یکی دیگر از نتایج تحقیق، اثربخشی محیط MALL در انجام چنین آموزشهایی بود. یافتههای این پژوهش به ادبیات مرتبط کمک میکند تا دانش مربوط به روشهای آموزشی چندوجهی را بیافزاید. علاوه بر این، معلمان از تأثیرات چندوجهی بر دانش واژگان و مهارت خواندن زبان آموزان آگاه خواهند بود.