The study of the educational dimensions of the poems mentioned in Majalis-e-Sab'a and Fihi-Ma-Fihi; Based on the theory of contrast
Subject Areas :
Persian language and literature texts
vahid rahmani khalili
1
,
parvin mashhoor
2
,
hoseyn seyyedy
3
,
akbar shabany
4
1 - Ph.D. student of Persian language and literature, Islamic Azad University, Neyshabour Branch, Neyshabur, Iran.
2 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Neyshabour Branch, Neyshabour, Iran
3 - Professor of Arabic Language and Literature, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
4 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neyshabur, Iran
Received: 2019-12-20
Accepted : 2019-12-20
Published : 2019-09-23
Keywords:
Contrast,
مولوی,
Mowlana,
مضامین تعلیمی,
تقابل های دوگانه,
فیه مافیه,
مجالس سبعه,
Majalis-e-Sab'a,
Fihi-Ma-Fihi,
Teaching Subjects,
Abstract :
Contrasts that appear on both lexical and semantic levels, one of the most important issues in the field of educational literature. Contrasts that appear on both lexical and semantic levels. It allows the creator of the educational effect to create a comparative space, provide backgrounds to enhance audience understanding and add to the moral aspects of the effect. Among Persian language poem, Rumi relying on lexical and semantic opposites, explaining the main ideas and mystical thoughts we have in our forum and in our conferences and has succeeded in creating an ethical / anti-moral bi-polar rule. In this article, the poems used in these two prose works, Based on the theory of bipartite contrasts and descriptive-analytic methods. The results of the research show that Mowlana, according to his audience, which has often been among low-class people, has used lexical lexical counterbalances; Because it does not require much skill and knowledge to understand it. He is at this level the contrast between the World / This World; Essence / Width; Purity / Hypocrisy; Selfishness; Alertness / Negligence; Self-renewal / Self-esteem; Flexibility / Intolerance. Moreover, Mowlana is in the realm of semantic contradictions such as: Good Deeds / Bad Deeds; Science and Rationale / Ignorance and Irrationality; Trust in God and his Guiding / Lack of Faith in God and his Guidance; the rest of the house / Mortals; Judgments / Oppression with the Audience has Shared it.
References:
آزادبرمکی، تقی (1381) نظریههای جامعهشناسی. تهران: سروش.
آشوری، داریوش (1385) عرفان و رندی در شعر حافظ. چاپ ششم. تهران: مرکز.
احمدی، بابک (1388) ساختار و تأویل متن. چاپ دهم. تهران: مرکز.
اسکولز، رابرت (1383) درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. چاپ دوم. تهران: آگه.
بارت، رولان (1370) عناصر نشانهشناسی. ترجمۀ مجید محمدی. تهران: الهدی.
برتنس، هانس (1384) مبانی نظریۀ ادبی. محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
چندلر، دانیل (1386) مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: سورۀ مهر.
حقیقت، صادق (1385) روششناسی علوم سیاسی. چاپ اول. قم: دانشگاه مفید.
حیدری، فاطمه (1392) واژهنامۀ فلسفی و کلامی آثار منثور ناصرخسرو. چاپ اول. تهران: زوار.
رسولی، عینالله (1389) هستی پویا از نظر مولوی. چاپ اول. تهران: فرتاب.
سوسور، فردیناند و دیگران (1380) ساختارگرایی، پساساختارگرایی و مطالعات ادبی. گروه مترجمان. به کوشش فرزان سجودی. تهران: حوزۀ هنری.
فتوحی، محمود (1391) سبکشناسی؛ نظریهها، رویکردها و روشها. چاپ اول. تهران: سخن.
کالر، جاناتان (1388) بوطیفای ساختارگرا. ترجمۀ کوروش صفوی. تهران: مینوی خرد.
کالینز، جف (1380) دریدا: قدم اول. ترجمۀ علی سپهران. تهران: پردیس دانش و شرکت نشر و پژوهش شیرازۀ کتاب.
مجلسی، محمدباقر(1403ه.ق) بحارالأنوار الجامعه لدرر أخبار الائمه الأطهار. ج2.بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مقدادی، بهرام (1378) فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر). تهران: فکر روز.
مولوی، جلالالدین محمد (1355) مجالس سبعه. به اهتمام احمد رمزی آقیورک. با مقدمهای از ولد چلبی ایزبوداق. استانبول: بینا.
_______________ (1386) فیهمافیه. به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: نگاه.
همایی، جلالالدین (1376) مولوینامه؛ مولوی چه میگوید؟. ج1. چاپ نهم. تهران: هما.
مقالات
پورمختار، محسن و نادریپور، منصور و رمشکی، سعید (1393) کاربرد تعلیمی داستانهای مثنوی در اجرای نمایشهای کاربردی برای کودکان و نوجوانان، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان. سال 6، شمارۀ 21، صص 156-127.
چهری، طاهره و سالمیان، غلامرضا و یاری، سهیل (1392) تحلیل تقابلها و تضادهای واژگانی در شعر سنایی، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا). سال 7، شمارۀ 25، صص 158-141.
حیاتی، زهرا (1388) بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل در تصویرپردازی اشعار مولانا، مجلۀ نقد ادبی. سال 2، شمارۀ 6، صص 24-7.
داورپناه، امیر (1390) پیوند اندیشه و کلام مولوی با معارف و تعالیم صوفیان، کهننامۀ ادب پارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال 2، شمارۀ 1، صص 46-21.
رزاقشعار، زینب (1387) بررسی درونمایههای تعلیمی در رباعیات مولوی، مجلۀ نامۀ پارسی. شمارۀ 46و47، صص 133-114.
زندی، حاتم (1393) سیر انسانی در صورت حیوانی (بررسی فضیلتها و رذیلتهای اخلاقی در حکایات جانورمحور مثنوی)، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان. سال 6، شمارۀ 24، صص 204-173.
عمرانپور، محمدرضا (1386) اهمیت عناصر و ویژگیهای ساختاری واژه در گزینش واژگان شعر،.مجلۀ گوهر گویا. دورۀ 1، شمارۀ 1، صص 180-153.
گذشتی، محمدعلی و کاکاوند قلعهنویی، فاطمه (1393) آموزههای تعلیمی مثنوی مولوی در حوزۀ آسیبهای اجتماعی، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان. سال 6، شمارۀ 21، صص 108-81.
نجفی بهزادی، سجاد و صفری، جهانگیر و صادقی، اسماعیل (1394) بررسی سهم نوجوانان از مفاهیم تعلیمی – تربیتی مثنوی (بر اساس داستانهای بازنویسی شدۀ جعفر ابراهیمی شاهد و احمد نفیسی از مثنوی)، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی و بلاغی. سال 3، شمارۀ 10، صص 75-62.
نوروزپور، لیلا (1392) حرص و طمع در مثنوی مولوی و مقایسۀ آن با چهار اثر در حوزۀ ادبیات تعلیمی، فصلنامۀ تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). سال 6، شمارۀ 1، صص 444-431.
یلمهها، احمدرضا (1395) بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان. سال 8، شمارۀ 29، صص 90-61.
_||_